کاهش تعهدات هسته‌ای ایران نتیجه نقض توافق دیگران است

«اروپا باید ثابت کند سامانه اینستکس بعد از دو سال کارایی دارد»

مجید تخت‌روانچی در نامه خود به آنتونیو گوترش، خواهان اجرایی شدن ساز و کار سامانه اینستکس شد -SPENCER PLATT / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

نماینده ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت و در واکنش به گزارش دبیرکل درباره قطعنامه ۲۲۳۱، گفت که کاهش تعهدات هسته‌ای ایران، نتیجه قهری نقض توافق توسط دیگر طرف‌ها و مطابق با حقوق ایران در برجام است.

آنتونیو گوترش به‌عنوان دبیرکل موظف است هر شش ماه گزارشی از نحوه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ ارائه کند که نشست بعدی روز سه‌شنبه هفته جاری برگزار خواهد شد.

مجید تخت‌روانچی ضمن اشاره به خروج ایالات متحده از برجام، از کشورهای اروپایی خواست تا به وعده‌های خود عمل کنند. او نوشت که کشورهای اروپایی برای تضمین تداوم روابط اقتصادی پیش‌بینی شده در برجام با ایران، باید نشان دهند که ایجاد سامانه اینستکس بعد از دو سال کارایی دارد.

ایران و اعضای دائم شورای امنیت به‌علاوه آلمان، در مورد مسائل هسته‌ای ایران توافق کردند و قرار شد ایران در صورت اجرای برخی تعهدات در زمینه موضوعات هسته‌ای، از کاهش سطح تحریم‌ها و ارتباط با اقتصاد بین‌الملل بهره‌مند شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما در سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ، حکومت ایران را به عدم رعایت تعهدات خود متهم کرد و از برجام خارج شد. خروج ایالات متحده از برجام به همراه تحریم های اقتصادی ناشی از آن، فشار زیادی را به ایران وارد کرده است.

در پی این موضوع اروپا اعلام کرد که با ایجاد سازوکار مالی تجارت با ایران، موسوم به «اینستکس»، در صورت رعایت تعهدات هسته‌ای از سوی طرف ایرانی، امکان بهره‌مندی از منافع اقتصادی را برای این کشور فراهم کند.

تخت‌روانچی در ادامه با اشاره به کشته شدن محسن فخری زاده، از نحوه طرح موضوع در گزارش سازمان ملل انتقاد کرد و خواهان محکومیت صریح آن شد.

قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در دی‌ماه سال گذشته توسط پهپاد آمریکایی در عراق کشته شد. همچنین محسن فخری زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع نیز حدود سه هفته پیش در منطقه آبسرد در نزدیکی تهران، توسط افراد ناشناس کشته شد.