اعدام دو زندانی بلوچ در زاهدان

«از ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹ تا ۸ اکتبر ۲۰۲۰ دست‌کم ۲۵۶ نفر در ایران اعدام شده‌اند»

 زندان زاهدان- عکس از مصطفی رودکی، میزان

خبرگزاری حقوق بشری هرانا، به نقل از کمپین فعالین بلوچ، از اجرای احکام دست‌کم دو زندانی محکوم به اعدام در زندان زاهدان در سحرگاه شنبه خبر داد.

مصطفی نیلی وکیل دادگستری روز گذشته از انتقال دست‌کم پنج زندانی محکوم به اعدام به سلول انفرادی زندان زاهدان جهت اجرای حکم خبر داده بود.

هویت آنها بهنام ریگی، شعیب ریگی، جاوید دهقان خلد، الیاس دهواری و حسن دهواری، عنوان شده، که ظاهرا احکام بهنام و شعیب ریگی اجرا شده است.

به گزارش هرانا، بهنام، شعیب و حامد ریگی در سال ۲۰۱۸ با ماموران مبارزه با مواد مخدر درگیر شده بودند که در جریان آن چند مامور کشته شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال از جزئیات پرونده اطلاعی در دست نیست و مصطفی نیلی در خصوص اجرای حکم این متهمان بدون فرصت اعاده دادرسی ابراز نگرانی کرده بود.

سازمان حقوق بشر ایران فروردین ماه در گزارشی اعلام کرد ایران با ۲۸۰ اعدام در سال ۲۰۱۹ همچنان یکی از بالاترین آمارهای اعدام در جهان را دارد.

بسیاری از اعدام‌ها در ایران به صورت رسمی اعلام نمی‌شود و نهادهای مدافع حقوق بشر بر اساس اطلاعات غیررسمی دریافتی این آمارها را ارائه می‌کنند.

طبق آمار تارنمای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹ تا ۸ اکتبر ۲۰۲۰ دست‌کم ۲۵۶ تن در ایران اعدام و ۹۶ تن به اعدام محکوم شدند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در قطعنامه‌ای از و آمار بالای اعدام و «نقض سیستماتیک و خطرناک حقوق بشر» در ایران انتقاد کرد.

یک روز بعد، پارلمان اروپا نیز قطعنامه مشابهی را تصویب کرد و از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و کشورهای عضو خواست فورا اقدامی بکنند.