کار دومین خط آهن افغانستان ۸۵ درصد پیش رفته‌است

خط آهن آقینه-اندخوی در شمال کشور در مرز با ترکمنستان قرار دارد

خط آهن آقینه-اندخوی ۳۱ کیلومتر طول دارد و در مرز ترکمنستان احداث می‌شود - اداره خط آهن افغانستان

اداره راه‌آهن افغانستان خبر می‌دهد که کار احداث خط آهن آقینه-اندخوی در شمال کشور به سرعت پیش می‌رود و در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد احداث این پروژه تکمیل شده‌است.

پروژه خط‌ آهن آقینه-اندخوی ۳۱ کیلومتر طول دارد و قرار است تا چند ماه دیگر کاملا به بهره برداری برسد. مراحل بررسی و طرح جامع این پروژه در اواخر سال گذشته انجام شد و کار احداث خط آهن از اوایل سال ۲۰۲۰ آغاز شد. قرارداد ساخت خط آهن آقینه - اندخوی، بین اداره راه‌آهن افغانستان و وزارت صنایع و ارتباطات ترکمنستان بسته شده است و هزینه آن از محل بودجه توسعه‌ اداره راه‌آهن افغانستان احداث می‌شود.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خط آهن که افغانستان را به راه‌آهن ترکمنستان و از آن طریق به آسیای مرکزی وصل خواهد کرد، گام مهمی در راستای ایجاد شبکه داخلی خط آهن و افزایش حمل و نقل با استفاده از شبکه خط آهن منطقه‌ای خواهد بود.  

دولت افغانستان پیشاپیش ایستگاه خط آهن آقینه در استان شمالی فاریاب را بازسازی کرده است و روزانه صدها تن کالاهای تجاری در آن تخلیه و بارگذاری می‌شود. نخستین خط آهن افغانستان در همین ماه جاری میلادی در غرب کشور بین ایران و افغانستان گشایش یافت.  

روسای جمهوری ایران و افغانستان در نشستی مجازی، خط ‌آهن خواف-هرات را از ایران به افغانستان افتتاح کردند.  حسن روحانی و محمد اشرف غنی افتتاح مسیر ریلی خواف در شرق ایران به هرات را در غرب افغانستان، رویدادی تاریخی دانستند.

وصل شدن راه‌آهن ایران به افغانستان یکی از موضوعاتی بود که در سال ۱۳۸۵ مورد توافق دو کشور قرار گرفت. ایران کار احداث فازهایی را که بر عهده داشت از سال ۱۳۸۶ آغاز کرد، ولی افغانستان تا چهار سال پیش فعالیت برای احداث بخشی که به عهده داشت را شروع نکرده بود. در نهایت، این مسیر ریلی که قرار بود در سال ۱۳۸۸ به صورت کامل افتتاح شود، با ۱۱ سال تاخیر در روز ۲۰ آذرماه ۱۳۹۹ به صورت ناقص آغاز به کار کرد.

براساس طرح نهایی‌شده، این مسیر ریلی باید ۲۲۵ کیلومتر طول داشته باشد، ولی امروز تنها ۱۴۰کیلومتر از آن افتتاح شد و طرف ایرانی ابراز امیدواری کرد که افغانستان همکاری بیشتری برای تکمیل این کریدور مسافری و ترانزیتی انجام دهد. محمد اسلامی، وزیر راه و ترابری ایران، در مراسم افتتاح این خط آهن گفت که ظرفیت نهایی آن انتقال سالیانه شش میلیون تن کالا و بیش از یک میلیون مسافر خواهد بود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در سخنان امروزش گفت که راه‌آهن خواف-خرات پس از راه‌آهن میرجاوه که ایران را به پاکستان متصل می‌کند، دومین مسیر ریلی بین‌المللی شرق ایران است و شرکت‌های ایرانی حاضرند کار توسعه این خط ریلی در درون افغانستان و اتصال هرات به مزارشریف و دیگر شهرهای افغانستان را انجام دهند: «جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های ایرانی آمادگی دارند که راه‌آهن روزنک در افغانستان را در زمانی کوتاه به هرات متصل کنند و امیدواریم هرات به مزار شریف متصل شود و این راه‌آهن در منطقه بتواند به اقتصاد کل منطقه کمک کند.»

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری أفغانستان، نیز گفت که کشورش مطالعه مسیر احداث طولانی‌ترین راه‌آهن افغانستان را در دست دارد که «از شمال افغانستان در مرز «شیرخان بندر» با تاجیکستان آغاز می‌شود و به مزارشریف و هرات می‌رسد.»

هر دو طرف که نیم‌نگاهی به مسیر اقتصادی جاده ابریشم چین و آمادگی برای نقش‌آفرینی جدی در آن دارند، اظهار امیدواری کرده‌اند که افتتاح این خط آهن به توسعه روابطشان کمک کند.

بیشتر از جهان