برای نخستین‌بار در بریتانیا یونیسف به کودکان گرسنه کمک می‌کند

یونیسف بودجه‌ای را به بسته‌های صبحانه برای ۱۸۰۰خانوار در طول تعطیلات کریسمس اختصاص داد

اقدام یونیسف برای مقابله با فقر غذایی پیامد همه‌گیری کووید-۱۹ در بریتانیا، هم‌زمان با کمک‌های گروه‌های خیریه و کارزار «کمک به گرسنگان» ایندیپندنت صورت می‌گیرد- Tolga Akmen / AFP

به‌دنبال تاثیر «بی‌سابقه» کووید-۱۹ بر جوامع آسیب‌پذیر، بازوی حمایت از کودکان سازمان ملل متحد برای نخستین‌بار در بریتانیا به‌منظور حمایت از افراد درمقابل خطر گرسنگی، وارد عمل خواهد شد.

یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد، بودجه‌ای را به تهیه و توزیع بسته‌های صبحانه برای یک‌هزار و ۸۰۰ خانوار در طول تعطیلات کریسمس، اختصاص داده است. از سال ۱۹۴۶ و ایجاد این نهاد، نخستین‌باراست که یونیسف به شرایط اضطراری در بریتانیا واکنش نشان می‌دهد.

اقدام یونیسف هم‌زمان با کمک‌های گروه‌های خیریه و برنامه‌هایی مانند کارزار «کمک به گرسنگان» ایندیپندنت صورت می‌گیرد که برای مقابله با افزایش قابل‌توجه فقرغذایی ناشی‌از همه‌گیری کرونا در سراسر بریتانیا تلاش می‌کنند.

بودجه ۲۵هزار پوندی یونیسف، توزیع غذا میان کودکان آسیب‌پذیر مدارس ناحیه «سادوارک» در جنوب لندن را در دوره تعطیلات زمستانی مدارس تضمین می‌کند. گروه خیریه‌ای به نام «غذای مدرسه مهم است» این کار را انجام خواهد داد.

براساس برنامه همچنین در طول تعطیلات میان‌ترم ماه فوریه نیز ۶هزار و ۷۵۰ بسته صبحانه در میان خانواده‌ها توزیع خواهد شد.

یونیسف هشدار داده است که همه‌گیری کرونا اضطراری‌ترین بحران تاثیرگذار بر کودکان از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون است.

آنا کِتلی، مسئول برنامه‌های شاخه بریتانیای یونیسف، می‌گوید: «این نخستین واکنش اضطراری یونیسف در بریتانیا برای مقابله با پیامد بی‌سابقه ویروس کرونا بر خانواده‌های نیازمند است. بودجه برنامه «غذای مدرسه مهم است» شکاف کنونی در غذارسانی به کودکان را پر کرده است و در طول تعطیلات کریسمس و نیم‌ترم ماه فوریه، در میان حدود یک‌هزار و ۸۰۰ کودک بسته‌های صبحانه توزیع می‌شود. با وخیم‌تر شدن پیامد همه‌گیری کرونا این کمک مالی به ایجاد جوامعی مقاوم‌تر کمک خواهد کرد، اما در نهایت باید راه‌حلی بلندمدت‌تر پیدا شود که بتواند عوامل ریشه‌ای فقرغذایی را از میان بردارد تا هیچ کودکی گرسنه نماند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دخالت یونیسف نشان‌دهنده افزایش سطح فقرغذایی در بریتانیاست، بحرانی که ایندیپندنت برای مقابله با آن از زمان آغاز همه‌گیری کرونا با توسل به کارزار «کمک به گرسنگان» و از طریق شرکای خود، بیش از ۱۰۰هزار بسته غذایی در میان مردم آسیب‌پذیر توزیع کرده است.

کارزار ایندیپندنت با شراکت «پروژه فلیکس»، یکی از بزرگ‌ترین نهادهای خیریه توزیع مجدد غذا در بریتانیا، همراه بوده است. این پروژه با کمک تعداد زیاد داوطلبانی که دراختیار دارد، موفق شده است مواد غذایی باکیفیتی را که قرار بود دور ریخته شوند، به دست نیازمندان برساند. موادغذایی مرغوب از طریق این نهاد در اختیار تیم خیریه دیگری به نام «با محبت» قرار داده می‌شود که روزانه تعداد یک‌هزار پرس غذای رایگان را درمیان نیازمندان سراسر لندن توزیع می‌کند تا راحتی و تغذیه خوب برای آن‌ها با غذای سالم و لذیذ تامین شود.

آنجلا رِینِر، معاون رهبری حزب اقلیت کارگر می‌گوید: «این واقعیت که یونیسف باید برای سیر کردن شکم کودکان گرسنه بریتانیایی وارد عمل شود، مایه شرمساری است. بوریس جانسون و ریشی سوناک باید خجالت بکشند.

ما یکی از ثروتمندترین کشورهای جهانیم. کودکان ما نباید به نهادهای خیریه‌ای متکی باشند که در مناطق جنگ‌زده و در واکنش به فجایع طبیعی فعال بوده‌اند.

نهادهای خیریه و بعضی شرکت‌های تجاری در پی شکست دولت در این زمینه، وارد گود شده و اقداماتی عالی انجام داده‌اند، اما اوضاع هرگز نباید به اینجا می‌رسید.»

یک سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا گفته است که دولت برای «حصول اطمینان از این که کودکان در طول همه‌گیری کرونا گرسنه نمی‌مانند»، «اقداماتی اساسی» انجام داده است و در ضمن، «در گذشته‌ای نه‌چندان دور»، متعهد شده است که ۱۶میلیون پوند به نهادهای خیریه توزیع مواد غذایی بپردازد.

© The Independent

بیشتر از جهان