ایالات متحده چند شرکت بزرگ چینی را تحریم کرد

دو سازنده بزرگ پهپاد و ریزتراشه در میان شرکت‌های تحریم شده‌اند

ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا - JIM WATSON / AFP

وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا روز جمعه بیش از شصت شرکت بزرگ چینی، از جمله «اس‌زد ی‌جی‌آی» سازنده پهپاد و «شرکت بین‌المللی ساخت نیمه‌رساناها» را که برای فراورده‌های الکترونیک ریزتراشه تولید می‌کند تحریم کرد.

به گزارش بلومبرگ، وزارت بازرگانی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد شواهدی وجود دارد که شرکت بین‌المللی ساخت نیمه‌رسانا از فناوری غیرنظامی برای همکاری با صنایع نظامی چین بهره می‌گیرد.

در این بیانیه آمده‌است: «ایالات متحده اجازه نخواهد داد فناوری آمریکایی برای کمک به ارتش کشوری که دشمنی آن با آمریکا روزافزون است، به کار رود».

ماه می گذشته، وزارت امنیت داخلی ایالات متحده هشدار داد که خرید پهپادهای چینی از سوی شرکت‌های آمریکایی مخاطرات امنیتی در بر دارد. ژانویه امسال هم این وزارتخانه گفت که دیگر از چین پهپاد نخواهد خرید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز جمعه ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا، از «مراقبت دائمی دولت چین و سرکوب مردم در ایالت سین کیانگ » انتقاد کرد. سین کیانگ محل زندگی مسلیون‌ها مسلمان اویغور چینی است که حزب کمونیست این کشور در سال‌های اخیر فشار زیادی به آن‌ها وارد کرده‌است.

وزارت بازرگانی آمریکا روز جمعه شرکت‌های «آی‌جی‌سی‌یو ساین تک» و «کوانگ چی» را هم به دلیل «همکاری فنی و علمی در نقض گسترده حقوق بشر توسط دولت چین» تحریم کرد.

همزمان، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفت کشورش نخواند گذاشت فناوری این کشور برای مقاصد «پلید» به کار رود.