امکان حصول توافق تجاری محدود بین آمریکا و بریتانیا

تلاش برای کاهش تعرفه‌ها بر واردات ویسكی اسکاتلند پیش از پایان کار دولت ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در کنار بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا - SAUL LOEB / AFP

نماینده دونالد ترامپ در مذاکرات تجاری، از تلاش آمریکا و بریتانیا برای عقد یک توافق محدود تجاری برای کاهش تعرفه‌های گمرکی خبر داده است. برای رسیدن به این توافق، او اصرار دارد: «وقت تنگ است. زمان زیادی باقی نمانده است.»

رابرت لایت‌هایزر، نماینده تجاری ایالات متحده، اظهار امیدواری كرد كه تعرفه‌های سنگین بر واردات ویسکی اسکاتلندی بتواند قبل از پایان دوره ریاست جمهوری آقای ترامپ كاهش یابد.

بریتانیا در تلاش است با جو بایدن، رئیس جمهور منتخب که اواخر ژانویه وارد کاخ سفید می‌شود، مذاکره کند. با این حال، آقای لایت‌هایزر معتقد است دستیابی به یک توافق مقدماتی در مدت زمان باقی‌مانده با دولت ترامپ شدنی است.

پیش از این اظهارات، دولت بریتانیا اعلام کرده بود که این کشور با خروج از اتحادیه گمرکی اروپا و در پایان دوره گذار، تعرفه‌های تجاری بر واردات از آمریکا را، که مرتبط با مناقشه ایرباس بوئینگ بر سر یارانه‌های دولتی است، به‌طور یک‌جانبه کاهش خواهد داد.

لیز تراس، وزیر تجارت بین‌الملل در دولت بریتانیا، هفته گذشته گفت که این اقدام برای «کاهش تنش» تجاری با ایالات متحده و تسهیل «حصول یک توافق برای تعمیق روابط تجاری با ایالات متحده و پایان دادن به این مناقشه است.»

آقای لایت‌هایزر در گفتگو با بی‌بی‌سی گفت: «من در حال صحبت با [لیز تراس] وزیر تجارت بین‌الملل و در تلاش برای دستیابی به یک معامله هستم ... امیدوارم که بتوانیم به توافق برسیم. زمان زیادی برای ما باقی نمانده است. ولی شاید توانستیم مذاکرات را به ثمر برسانیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«ما این مزیت را داریم که بر خلاف دیگر کشورها، ایالات متحده و بریتانیا، به ویژه دولت فعلی بریتانیا، چندان اهل پرداخت یارانه تولید به بخش خصوصی نیستند. بنابراین اگر بتوانیم به نوعی به توافق برسیم، مفید خواهد بود. ما در حال بحث و بررسی هستیم. اینکه نتیجه چه خواهد بود، بعدا معلوم می‌شود.»

می‌توان برنامه دولت بریتانیا برای برچیدن تعرفه‌های تلافی‌جویانه اتحادیه اروپا علیه کالاهای آمریکایی را، زمینه‌سازی برای ایجاد دوباره رابطه‌ای دوستانه با رئیس جمهور آینده، آقای بایدن تفسیر کرد که دولتش مسئول مذاکره بر سر توافق تجاری آینده با بریتانیا خواهد بود.

نماینده تجاری آقای ترامپ درباره شراکت تجاری بین دو کشور افزود: «من فکر می‌کنم که دستیابی به یک توافق خیلی به طول نخواهد انجامید. در این خصوص مطمئن هستم.»

«موضوعات جدی متعددی وجود دارد که باید نگران آنها باشیم؛ مثلاً در بخش کشاورزی یا استانداردها. مسايل زیادی هست که دو طرف نهایتا باید درباره آن به سازش برسند. معمولاً توافق بر سر این مسائل، در پایان مذاکرات به دست می‌آید.»

«نکته مثبت این است که ما هر دو در زمینه خدمات دیجیتال و خدمات مالی پیشرو هستیم و من فکر می‌کنم می‌توانیم همکاری کنیم و مقرراتی که باید رعایت شوند را با کمک هم بنویسیم. چه زمانی این اتفاق می‌افتد؟ بدیهی است که انتخابات ما بی‌تأثیر نیست.»

© The Independent