سوئد به حبیب اسیود دسترسی کنسولی ندارد

ترکیه ۱۱ نفر را به ظن ربودن شهروند ایرانی سوئدی دستگیر کرد

برنامه تلویزیونی «اعترافات» این فعال عرب در صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش شد- تصویر از شبکه‌های اجتماعی

 مقامات سوئدی اعلام کردند که به حبیب اسیود، دسترسی کنسولی ندارند. این شهروند دو تابعیتی ایرانی سوئدی در بازداشت مقامات امنیتی در ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه سوئد روز گذشته (سه‌شنبه) گفت که هنوز به دیپلمات‌های این کشور اجازه دسترسی کنسولی به اسیود که تابعیت سوئدی دارد، داده نشده است.

اریک کارلسون به خبرگزاری فرانسه گفت: «وقتی که از طریق بررسی نمایندگی‌های خارجی خود در ترکیه و ایران از ماجرا مطلع شدیم بلافاصله وارد عمل شدیم. این پرونده همچنین با سفیران ترکیه و ایران در استکهلم نیز مطرح‌شده است.»

فرج‌الله چعب معروف به حبیب اسیود رهبر پیشین گروه «حرکت النضال» است که حکومت ایران بارها از آن به‌عنوان «گروهک تروریستی» نام‌ برده است.

در اطلاعیه سوئد اشاره‌ای به نحوه انتقال اسیود به ایران نشده است. او در اواسط آبان‌ماه سال جاری در ترکیه ناپدید شد.

واشنگتن‌پست می‌گوید، اسیود که برای ملاقات با یک زن ایرانی به استانبول رفته بود، توسط افرادی از یک گروه قاچاق مواد مخدر، ربوده‌شده و به استان وان ترکیه و نزدیکی مرز ایران منتقل‌شده است.

پلیس ترکیه روز دوشنبه ۱۱ نفر را به ظن جاسوسی برای ایران و ربودن شهروند ایرانی سوئدی دستگیر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشخص نیست در حال حاضر اسیود در اختیار کدام نهاد امنیتی در ایران است. مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی ضمن اشاره به شاخه‌های امنیتی و اطلاعاتی ایران در خارج از کشور این دستگیری را نتیجه همکاری «اطلاعات سپاه پاسداران» و «وزارت اطلاعات» عنوان کرده و گفت که او «تحت بازجویی نیروهای امنیتی» است.

یک روز قبل از آنکه وزارت اطلاعات ایران موضوع دستگیری اسیود را رسماً تائید کند، تصاویری از «اعترافات» او در صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش شد که روبه روی دوربین به «سرقت مسلحانه» و «همکاری با سرویس‌های اطلاعاتی عربستان سعودی» اعتراف کرد و «مسئولیت حمله به رژه نظامی اهواز در ۳۱ شهریور ۹۷ را نیز بر عهده گرفت».

مهرماه سال گذشته روح‌الله زم، روزنامه‌نگار مخالف ایران در اقدامی مشابه بعد از ربوده شدن به ایران منتقل و مقابل دوربین علیه خود «اعتراف» کرد. او درنهایت ۲۲ آذر امسال در تهران اعدام شد.

روزنامه کیهان روز گذشته از ربودن چهره‌هایی مانند اسیود و زم (که اعدام شد) را نوعی موفقیت سرویس‌های اطلاعاتی در مجازات افرادی توصیف کرد که «علیه امنیت ملی» اقدام می‌کنند.

بیشتر از جهان