روحانی ساخت ملک جماران را «مخفیانه» قانونی کرد

«حسن روحانی با فشار به شهردارتهران، مجوز ساخت و ساز غیرقانونی در جماران را گرفت»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران - Iranian Presidency / AFP

سرانجام دعوای‌ میان پاستور و بهشت یک برنده داشت: نهاد ریاست جمهوری بعد از ماه‌ها درگیری با شهرداری تهران ملک جماران را خواهد ساخت.

با این که  لغو محدودیت‌های ارتفاعی در محله جماران برخلاف مفاد قانون برنامه سوم توسعه شناخته شده است، اما گفته‌ می‌شود این محدودیت به صورت محرمانه طی ۲۰ روز گذشته لغو شده است.

گفته‌می‌شود دولت در ماه‌‌های گذشته و در طول بحران کرونا با تحت فشار قراردادن شهرداری تهران مجوز ساخت و ساز غیرقانونی‌اش در جماران را گرفته است.

توئیت یک خبرنگار در خصوص ساخت و ساز غیرمجاز نهاد ریاست جمهوری در منطقه جماران مناقشه‌ میان این نهاد و شهرداری تهران را شروع کرد.

«روحانی (رئیس‌جمهور) و ساخت چهار هزار متر بنای غیرقانونی در نیاوران! قبل‌تر گفته بودم، روحانی قصد مهاجرت به جماران دارد؛ اما او اینک در حال ساخت چهار هزار متر بنا بدون اخذ جواز از شهرداری و در زمینی دارای کاربری باغ است، آن‌هم بدون رعایت ضوابط و مقررات و صد درصد سطح اشغال!» این توئیت آغازگر ماجرایی بود که در نهایت به قهر‌ میان حسن روحانی و پیروز حناچی شهردار تهران منجر شد. شهردار تهران به جلسات هیات دولت دعوت نشد و فشارها بر شهرداری تهران آغاز شد.

حجت نظری عضو شورای شهر، اما، در این خصوص اعلام کرد: «مدارک و اسناد نشان‌ می‌دهد ملک مذکور از سال ۷۵ در مالکیت ریاست جمهوری بوده و بر اساس اسناد اساسا ارتباطی با شخص رئیس‌جمهور ندارد، ولی این نبود ارتباط منجر به سلب مسئولیت از حسن روحانی نخواهد شد، چرا که مجموعه تحت نظر مستقیم ایشان دست به برخی از تخلفات در این ملک زده است.»

اما گفته‌‌های آقای نظری بخش دیگری از تخلفات نهاد ریاست جمهوری و شخص حسن روحانی را نشان ‌می‌داد، چرا که رییس جمهور مخالفتی با اقدام‌‌های غیرقانونی در این خصوص نکرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حجت نظری در بخش دیگری از گفته‌‌های خود به این کم کاری اشاره کرده و گفته بود: «تخلف دیگر مربوط به درختان این ملک بوده چرا که برابر تصاویر هوایی موجود این ملک در سال ۹۲ که آغاز دولت حسن روحانی بوده پر از درخت است اما سال بعد که عملیات گودبرداری در آن آغاز شده دیگر اثری از درختان دیده نمی‌شود. عدم در نظر گرفتن قطع عمده درختان و ادعای تأیید نقشه بدون قطع درخت و غیرباغ اعلام کردن ملک تخلف نهاد ریاست جمهوری محسوب ‌می‌شود.»

انتشار اخباری که نشان ‌می‌داد تلاش برای لغو محدودیت ارتفاع در محله جماران برای ساخت طبقات مازاد روی سر ساختمانی متعلق به نهاد ریاست جمهوری و اقدام به قطع درختان این باغ صورت گرفته است.

حال با گذشت چند ماه از مناقشه‌میان شهرداری و نهاد ریاست جمهوری، یک عضو شورای شهر تهران گفته است که طی ۲۰ روز گذشته این ممنوعیت به صورت محرمانه لغو شده است.

اعتراض چندباره اعضای شورای شهر به ساخت و ساز غیرقانونی نهاد ریاست جمهوری و تلاش این نهاد برای لغو این محدودیت‌ها، در ماه‌‌های گذشته همچنان ادامه داشته است.

گفته‌‌های امروز محمد سالاری عضو شورای شهر تهران حکایت از آن دارد که طی ماه‌‌های گذشته شهرداری تهران برای لغو محدودیت ارتفاعی محله جماران از سوی دولت تحت فشار قرار گرفته است. به گفته او، «به صورت محرمانه بیست روز پیش لغو محدودیت ارتفاعی جماران ابلاغ شده و بارها با تلفن و مذاکرات شهردار را تحت فشار قرار داده‌اند.»

بنا به گزار‌ش‌ها، ۹ عضو شورای شهر تهران نسبت به تخلف نهاد ریاست جمهوری و شورای عالی شهرسازی تذکر داده‌اند.

محمد سالاری، محمد جواد حق شناس، شهربانو امانی، سید محمود‌میرلوحی، زهرا صدراعظم نوری، علی اعطا، سید آرش حسینی‌میلانی، مرتضی الویری و ناهید خداکرمی‌در نامه ای  از محسن‌هاشمی‌رئیس شورای شهر تهران درخواست کرده اند «همان طور که بارها تذکر و مکاتبه انجام شده است، بر صیانت و حفاظت از ارزش‌‌های معنوی، تاریخی، فرهنگی و انقلابی محله جماران اصرار شود.»

ساخت و ساز در محله جماران با عدم رعایت ارتفاع برخلاف قانون برنامه سوم توسعه کشور، مصوب مجلس شورای اسلامی‌است. در این قانون تاکید شده که به منظور حفظ بافت قدیمی‌ و سنتی این محله، وزارت راه و شهرسازی و سایر وزارتخانه‌ها و نهادها و سازمان‌ها باید تکالیفی را بر عهده داشته باشند.