واکنش تند پمپئو به لاوروف: روسیه عامل آشوب و تفرقه در مدیترانه است

ایالات متحده، مسکو را به تهدید ثبات مدیترانه متهم کرد

مایک پمپئو از اقدامات مسکو در کشورهایی مانند لیبی، یونان و سوریه انتقاد کرد- ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP

وزیر خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه دولت روسیه را به ادامه «تهدید ثبات مدیترانه» و ایجاد «آشوب، درگیری، و تفرقه» میان کشورهای واقع در آن منطقه متهم کرد.

مایک پمپئو این مطلب را در بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات سرگئی لاوروف همتای روس خود، که به گفته او آمریکا را به «بازی سیاسی» در منطقه متهم کرده، عنوان کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی در این بیانیه، ضمن انتقاد از اقدامات مسکو در کشورهایی مانند لیبی، یونان و سوریه، گفت لاوروف «دوباره وقایع را نادرست بیان می‌کند و سعی در بازنویسی تاریخ دارد.»

آقای پمپئو، که روزهای پایانی خود را در این مقام سپری می‌کند، تاکید کرد آمریکا «فعالانه با متحدان و شرکای خود برای تقویت امنیت و ثبات در شرق مدیترانه همکاری می‌کند.

بیانیه وزیر خارجه آمریکا در روزی منتشر شد که ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه بالاخره پس از چند هفته تاخیر، به جو بایدن رییس جمهوری منتخب آمریکا تبریک گفت.

روابط ایالات متحده و روسیه، که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق رو گسترش گذاشت، در چند سال اخیر به دلیل اختلاف بر سر برخی مسائل عمده پرتنش شده است.

واشنگتن، علاوه بر مخالفت با سیاست‌های‌‌ بین‌المللی مسکو، آن را به دخالت در امور داخلی خود از طریق تاثیرگذاری بر روند انتخابات متهم کرده است؛ اتهامی که مسکو رد می‌کند.