هرانا: زم در زمان اعدام در اعتصاب غذا بود

«پیکر زم ۲۰ دقیقه بر دار نگاه‌داشته شد»

روح‌‌الله زم در دادگاه-عکس از فرارو

روح‌الله زم،‌ موسس کانال تلگرامی آمدنیوز که بامداد شنبه ۲۲ آذرماه اعدام شد، به گزارش هرانا در «اعتصاب غذا» بوده است.

گزارش ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران حاکی از آن است که زم روز پنجشنبه از بازداشتگاه «۱ الف» سپاه در تهران به بند ۸ زندان رجایی شهر منتقل می‌شود که موسوم به «بند سپاه پاسداران» است. پس از ۲۴ ساعت به ملاقات برای خانواده می‌رود و دوباره به زندان رجایی شهر بازگردانده می‌شود. به گزارش هرانا؛ «زم از زمان انتقال خود تا زمان اجرای حکم اعدام در اعتصاب خشک به‌سر برد.»

هرانا در ادامه این گزارش می‌نویسد: «تعدادی از نیروهای اطلاعاتی-امنیتی از جمله «رئوف» از بازجویان بدنام اطلاعات سپاه به عنوان یکی از نمایندگان سپاه و امین وزیری، نماینده دادستان و دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی و شمار دیگری از مسئولان قضایی و امنیتی حضور داشتند.»

عکس از هرانا

این گزارش می‌افزاید: «پیکر زم بعد از اعدام ۲۰ دقیقه بر دار ماند و نهایتا پس از حضور برخی مقامات انتظامی و امنیتی از جمله رئیس نیروی انتظامی کرج که با تاخیر به سوله اعدام رسیده بود، پایین آورده شد.»

روح‌الله زم که در سال‌های اخیر در فرانسه ساکن بود، مهرماه ۹۸ در جریان عملیاتی که هنوز جزئیات آن را روشن نیست، ربوده و به ایران انتقال داده شد. وزارت اطلاعات می‌گوید، «سربازان گمنام امام زمان زم را به داخل کشور هدایت کردند». در نهایت پس از برگزاری چند جلسه دادگاه و طرح ۱۳ مورد اتهامی از جاسوسی و همکاری با اسرائیل تا اقدام علیه امنیت ملی، حکم اعدام برای زم صادر شد و به تایید رسید. در روزهای قبل از اعدام او فیلم‌هایی از اعترافات زم پخش شد که با توجه به سابقه جمهوری اسلامی در این زمینه به «اعترافات اجباری» مشهور است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدعلی زم، پدر او در متنی که پس از اعدام پسرش منتشر کرد، گفت که «روح‌الله در جریان تایید و اجرای حکم اعدام قرار نداشته» و به او گفته شده بود که قرار است «مبادله» شود.

پدر زم در این بیانیه به حضور زم در کربلا پیش از انتقال به ایران اشاره می‌کند که به نوعی تایید گزارش‌هایی است که می‌گوید زم به دنبال دعوت دفتر آیت‌الله سیستانی به عراق سفر کرده بود. دفتر آیت‌الله سیستانی این ادعا را رد کرده است.

وزارت اطلاعات نیز هنوز اعلام نکرده است که زم چگونه به ایران منتقل شده است.

شماری از شخصیت‌های سیاسی و مدنی و نهادهای حقوق بشری اعدام روح‌الله زم را محکوم کرده‌اند.