تسهیل مقررات قرنطینه همزمان با آغاز واکسیناسیون کاری عجولانه است

یک پزشک ارشد در دولت بریتانیا درباره افکار عمومی مبنی بر «تمام شدن»‌همه‌گیری در سایه واکسن کرونا هشدار داد

تا نیمه سال ۲۰۲۱، سه تا چهار واکسن ممکن است در دسترس باشد- REUTERS/Bryan Woolston

مشاوران دولتی بریتانیا هشدار داده‌اند که تسهیل مقررات قبل از آن که گروه‌های آسیب‌پذیر و دارای اولویت درمقابل کووید-۱۹ واکسینه شوند، «زودرس» است و خطر موج دیگری از موارد ابتلا را در بر دارد.

همزمان با شروع کار خدمات بهداشت و سلامت همگانی بریتانیا در ارسال اولین واکسن‌های کووید-۱۹ در سراسر کشور، پرفسور کریس ویتی گفته است که تا نیمه سال ۲۰۲۱، سه تا چهار واکسن ممکن است در دسترس باشد. 

با این حال و علی‌رغم خوشبینی درباره واکسن، این مقام ارشد پزشکی گفت که این امر نباید موجب شود که افراد در کوتاه‌مدت دست از رعایت مقررات بردارند، و در عین حال مردم بریتانیا را به پیروی از «انضباط شخصی» در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو دعوت کرد. 

او به قانون‌گذاران گفت:‌ «ما در مقایسه با سه یا چهار ماه پیش، در وضعیت بهتری به سوی بهار ۲۰۲۱ پیش می‌رویم.»‌

او گفت:‌ «اولین پاسخ ممکن است این باشد که بگوییم، بسیار خب، تمام شد. اما این (واکنش) فاجعه‌بار است، زیرا موج واقعی ممکن است بسیار سریع برگردد. همه ما درباره ژانویه و فوریه، و نیز ماه مارس، که به‌ویژه برای سازمان خدمات بهداشت و سلامت همگانی پرخطرترین دوره است، به شدت نگرانیم.»‌

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرفسور ویتی در کمیته مجلس عوام بریتانیا، در پاسخ به این سوال که چه زمانی دیگر به مقررات نیاز نخواهد بود، پاسخ داد که انجام تدریجی واکسیناسیون، نرخ مرگ‌ومیر را «به شکل چشمگیری»‌ کاهش خواهد داد و بیشتر گروه‌های ضعیف در اولویت قرار دارند.

او گفت:‌ «سپس کاهش چشمگیر شمار افرادی که سخت بیمار می‌شوند و به بیمارستان می‌روند، شروع خواهد شد.»

«جامعه در مقطعی، از طریق رهبران سیاسی، از طریق وزیران منتخب، و از طریق پارلمان، خواهد گفت که این سطح از خطر، سطحی است که گمان می‌کنیم می‌شود تحمل کرد.» 

«در یک مقطعی می‌گویید که خطر آنقدر پایین است که می‌توانیم با اطمینان، سخت‌ترین کارهایی را انجام دهیم که در هر حال باید با آنها کنار بیاییم. این وضعیت تدریجی پیش خواهد آمد… این یک عقب‌نشینی تدریجی است.» 

با این حال، این مقام ارشد پزشکی افزود: «هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم. در سه ماه آینده ما محافظت کافی نخواهیم داشت. سخت‌ترین موقع سال را از نظر شیوع بیماری‌های تنفسی عفونی، و سخت‌ترین موقع سال را برای سازمان خدمات بهداشت و سلامت همگانی، در پیش داریم.»

«بنابراین، این که ناگهان مقررات را متوقف کنیم چون واکسن داریم، کاری بسیار عجولانه خواهد بود. به این می‌ماند که یک دونده ماراتون در کیلومتربیست و پنجم دیگر به دویدن ادامه ندهد. چنین کاری کاملا اشتباه خواهد بود.»‌

سر پتریک والانس، پزشک ارشد دولت بریتانیا، نیز اظهارات فوق را تایید کرد و درباره افکار عمومی مبنی بر «تمام شدن»‌همه‌گیری در سایه واکسن کووید-۱۹ هشدار داد.

او به کمیته مجلس عوام گفت:‌ «با این واکسن، یک نور بسیار مهم را در انتهای تونل می‌بینیم. ولی برای توزیع و انجام واکسیناسیون راه درازی در پیش داریم؛ برای اطمینان از این که جمعیت آسیب‌پذیر حتما واکسن بزنند، راه درازی در پیش داریم.»‌

او گفت:‌ «برای آن که بدانیم چطور می‌توانیم واکسن را به بقیه جمعیت منتقل کنیم، هنوز راهی طولانی در پیش داریم، و این بستگی به مسایلی دارد از قبیل این که آیا واکسن آسترازنکا تایید خواهد شد یا خیر.»

«هنوز وقتش نرسیده که ناگهان بگوییم همه چیز را متوقف می‌کنیم. اگر چنین چیزی رخ دهد، با موج بزرگی از ابتلا مواجه خواهیم شد.»‌

پرفسور ویتی به قانونگذاران گفت که به دنبال تصمیم آژانس مربوط به دوا و دارو در هفته گذشته و نشان دادن چراغ سبز به واکسن فایزر-بیون‌تک، پیش‌بینی می‌کند که «نمونه»‌سوم یا چهارم واکسن ممکن است در راه باشد که دولت می‌تواند تا نیمه سال ۲۰۲۱ توزیع کند. 

سازمان قانونگذاری بر محصولات دارویی و درمانی بریتانیا در حال حاضر در حال تحلیل داده‌های به دست آمده از دوره‌های آزمایشی دیگر واکسن‌ها است؛ از جمله واکسن‌های تولیدی مدرنا و آکسفورد-آسترازنکا، که هر دو نتایج رضایت بخشی منتشر کرده‌اند. 

دکتر جون راین، مدیر اجرایی این سازمان، ضمن ستایش از کار دانشمندان، گفت که قادر به تعیین «تاریخ دقیق»‌درباره زمان تکمیل بررسی واکسن آکسفورد-آسترازنکا نیست. 

او به کمیته‌های علوم و تکنولوژی و مراقبت‌های بهداشتی و اجتماعی در مجلس عوام گفت:‌ «داده‌های مربوط به واکسن آکسفورد-آسترازنکا در حال تحویل هستند و پیش‌بینی می‌کنیم که بسته‌های اطلاعاتی بیشتر در روزهای آینده دریافت شود.»‌

«نمی‌توانم تاریخ دقیقی را برای کمیته‌ها اعلام کنم، زیرا کار بررسی همچنان فعالانه در جریان است.»‌

او گفت: «پرسش‌ها و مسایلی در کار خواهد بود که باید آنها را دقیقا به همان روشی که برای واکسن فایزر-بیون‌تک انجام دادیم، پیش ببریم. بنابراین نمی‌توانیم تاریخ دقیقی را مشخص کنیم. اما به کمیته‌ها اطمینان می‌دهیم که کار با شدت و با سختگیری علمی بالا در حال انجام است.»‌

© The Independent

بیشتر از جهان