حمایت مقام آمریکایی از مبارزه مردم ایران در دفاع از حقوق بشر

«روزی می‌رسد که مردم ایران دموکراسی و احترام به حقوق بشر را که از زمان کوروش کبیر تاکنون بخشی از تمدن آنها بوده، احیا می‌کنند»

الیوت آبرامز نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده در امور ایران و ونزوئلا- ALEX EDELMAN / AFP

نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده در امور ایران و ونزوئلا، در اظهاراتی به مناسبت روز جهانی حقوق بشر، ضمن اشاره به سرکوب مردم ایران در نظام جمهوری اسلامی در طول چهار دهه گذشته، تاکید کرد که آمریکا و جامعه بین‌المللی هرگز نباید اجازه دهند قربانیان فراوان این رژیم به دست فراموشی سپرده شوند.

حساب کاربری فارسی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه در رشته توییتی از قول الیوت آبرامز نوشت، «در روز حقوق بشر، دهه‌های وحشتی را که رژیم ایران بر مردم خود تحمیل کرده است، به یاد می‌آوریم. به همین دلیل این بسیار مهم است که اکنون سازمان ملل متحد در حال بررسی کمیسیون‌های مرگ ایران در سال ۱۹۸۸ است.»

در ادامه از قول این مقام ارشد آمریکایی نقل شده است، «ما هرگز نباید اجازه دهیم که  قربانیان بسیار رژیم فراموش شوند. ما در کنار مردم ایران ایستاده‌ایم و می‌دانیم روزی فرا می‌رسد که آنها دموکراسی را که مدتها به دنبال آن بوده‌اند، و احترام به حقوق بشر را که از زمان کوروش کبیر تاکنون بخشی از تمدن آنها بوده است، احیا می‌کنند.»

دولت ایالات متحده، سازمان ملل متحد و نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر حکومت ایران را از ناقضان عمده حقوق بشر در جهان می‌دانند و تاکنون بیانیه‌های متعددی در انتقاد از این عملکرد جمهوری اسلامی صادر کرده‌اند. وزارت خارجه آمریکا نیز در گزارش‌های سالانه خود در همین زمینه، همواره از ایران انتقاد کرده است.