آبرامز: تامین مالی نیروهای نیابتی برای ایران دشوار شده است

«ایران حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در حساب‌های بین‌المللی اندوخته است، اما به دلیل تحریم‌ها تنها به حدود ۱۰ میلیارد دلار پول نقد دسترسی دارد»

نماینده آمریکا در امور ایران می‌گوید که مهم نیست وزرای امور خارجه چه می‌گویند؛ مهم کاری است که بازرگانان و مردم درباره تحریم ایران انجام می‌دهند - MARK WILSON / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

نماینده ارشد دولت ترامپ در امور ایران در اظهارات اخیرش گفت که دولت ایران تنها به ۱۰ میلیارد دلار ارزهای پایدار دسترسی دارد و این کمبود بودجه، تامین بودجه جنگ‌ها در سراسر خاورمیانه، گروه‌های نیابتی تروریستی مانند حزب‌الله و پیشبرد برنامه هسته‌ای را برای ایران دشوار کرده‌است.

به گفته الیوت آبرامز، نماینده ویژه دولت ترامپ در امور ایران، در حالی که ایران حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در حساب‌های مختلف بین المللی ذخیره دارد، تحریم‌های آمریکا موجب شده بیشتر این دارایی بلوکه شود و رژیم ایران تنها به حدود ۱۰ میلیارد دلار پول نقد دسترسی دارد. این موضوع توانایی تهران را در دامن زدن به عملیات‌های ترور در سطح جهان محدود کرده است. با توجه به ادامه جنگ‌ها و عملیات تروریستی در یمن، سوریه، عراق و لبنان، منابع تهران بیش از هر زمان دیگری ته کشیده است.

آبرامز در گفتگو با پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن اظهارداشت: «در حالی که ایران وضعیت مالی خود را علنی نمی‌کند، همه‌گیری ویروس کرونا این کشور را مجبور کرده که نزدیک به یک میلیارد دلار به اقتصاد در حال سقوط خود تزریق کند. با وجود تورم ادامه‌دار و درآمدهای پایین، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که ایران ممکن است تا پایان سال تنها ۸۵ میلیارد دلار پول نقد داشته باشد که بخش عمده‌ای از آن همچنان بلوکه باقی مانده است.»

آبرامز در پاسخ به پرسشی درباره اختلاف آمریکا با اتحادیه اروپا گفت که تحریم‌های آمریکا با وجود شعارهایی که اروپا می‌دهد، همچنان قدرت آن را دارد که از معامله با ایران جلوگیری شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او ادامه داد: «اظهارات دیپلمات‌ها و سیاستمدارانی از جمله وزرای امور خارجه درباره اینکه تحریم‌ها واقعا اثراتی ندارند یا اجرا نمی‌شوند، بی‌معنی است. وزرای خارجه در واقع هم از پایبندی و هم از عدم پایبندی به تحریم‌ها خودداری می‌کنند.»

آبرامز گفت که تحریم‌ها به منظور بازدارندگی اقدامات مربوط به کسب و کار و تبادلات بانکی ایران صورت گرفته است.

نماینده ویژه دولت ترامپ در امور ایران ادامه داد: «در سراسر جهان تصمیمات از سوی ۱۰ تا ۳۰ هزار نفر گرفته می‌شود. این افراد شامل مدیران کسب و کارها، بانکداران، افراد متمول، و تامین‌کنندگان مالی هستند. آنها به معامله‌های پیشنهادی نگاه می‌کنند، به وکيلشان زنگ می‌زنند و این پاسخ را می‌شوند که تبعات قانونی از سودی که می‌بریم بیشتر است.»

آبرامز در پایان این گفتگو تصریح کرد: «صادقانه بگویم که مهم نیست وزرای امور خارجه چه می‌گویند. مهم کاری است که بازرگانان و مردم در مورد امور مالی انجام می‌دهند.»