انتقاد رضایی از خوش‌بینی دولت به لغو تحریم‌ها: درس نمی‌گیریم

علی سعیدی رئیس دفتر عقیدتی سیاسی علی خامنه‌ای هم می‌گوید، برچیدن همه تحریم‌ها «تعلیق به محال» است

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و حسن روحانی رییس جمهوری ایران- عکس از خبرگزاری مهر

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با پیش‌بینی این که تحریم‌های آمریکا علیه ایران «چهار پنج سال» پس از آغاز به کار دولت جدید آمریکا در زمستان امسال باقی خواهند ماند، از خوش‌بینی دولت به لغو تحریم‌ها و تنظیم لایحه بودجه سال آینده بر این اساس انتقاد کرد.

خبرگزاری تسنیم روز جمعه از قول محسن رضایی نوشت، این که فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ مبنای طرح‌ریزی درآمد دولت باشد، معنی‌اش این است که همچنان می‌خواهیم به روابط خارجی و رفتار کشور‌های دیگر نگاه کنیم.

آقای رضایی، که در گزارش تسنیم مشخص نیست چه زمانی و در کجا این اظهارات را بیان کرده است، گفت که کاملا روشن است چه بایدن تأیید شود و چه ترامپ بتواند از دیوان‌عالی آمریکا اوضاع را برگرداند، تحریم‌ها تا چهار پنج سال دیگر ادامه خواهد داشت.

این فرمانده سابق سپاه پاسداران که پس از کناره‌گیری از مقام خود در سال ۱۳۷۶ به تحصیل پرداخت و از دانشگاه تهران مدرک دکتری اقتصاد گرفت، توضیح نداد مبنای محاسبه او برای باقی ماندن تحریم‌ها تا چهار-پنج سال پس از آغاز به کار دولت جدید آمریکا چیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت حسن روحانی در لایحه بودجه سال آینده کشور صادرات روزانه ۲.۳ میلیون بشکه نفت را پیش بینی کرده و تسنیم در یک گزارش دیگر از قول رئیس سازمان برنامه و بودجه گزارش داده که در صورت لغو تحریم‌ها آمادگی برای صادرات دو برابر آن هم وجود دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی در بخشی از اظهارات خود گفته است این که ما بخواهیم بودجه، مخارج و درآمد‌های دولت را بر اساس اتفاقی از بیرون مرز‌ها تعیین کنیم ریسک خطرناکی است و معلوم می‌شود که نمی‌خواهیم از تحولات درس بگیریم.

با شکست دونالد ترامپ در انتخابات سیزدهم آبان آمریکا و آغاز به کار دولت جو بایدن در اول بهمن ماه، امیدها به مذاکره برای بازگشت دو طرف به تعهدات خود در برجام افزایش یافته است؛ توافقی که در تیر ۱۳۹۴ و در دولت باراک اوباما که بایدن معاون او بود حاصل شد.

با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ۱۳۹۷ و بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای، و اعمال تحریم‌های جدیدتر در چارچوب «کارزار فشار حداکثری» ترامپ، اقتصاد ایران که به دلیل فساد و سوء مدیریت سالهاست با مشکلات زیادی روبرو بوده، بیش از پیش به مشکل افتاد.

تسنیم همچنین از قول رئیس دفتر عقیدتی سیاسی رهبر جمهوری اسلامی نوشت، «خطای بزرگ دولتمردان این است که چیزی را در زبان و شعار می‌گویند که در دل چیز دیگری دارند، که همان امید واهی به آمریکا و هم‌پیمانان آن یعنی کشورهای اروپایی است.»

علی سعیدی در گفت‌وگو با این خبرگزاری نزدیک به سپاه که گزارش آن روز جمعه منتشر شد، با بیان این که برچیدن همه تحریم‌ها «تعلیق به محال» است گفت، هدف آنها ادامه تحریم و وادار کردن ایران به پذیرش «برجام‌های ۲ و ۳ و خلع سلاح کامل جمهوری اسلامی» است.

با وجود آن که بایدن برای بازگشت به برجام در صورت بازگشت تهران اعلام آمادگی کرده است، اما در عین حال گفته است که سایر موارد نگرانی جامعه بین‌المللی از فعالیت‌های ایران، مانند برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای، نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد.

این خواسته از سوی سه قدرت اروپایی طرف برجام، که با خروج آمریکا از آن مخالف بوده و در چند سال گذشته تلاش کردند آن را حفظ کند، نیز تکرار شده و دبیرکل سازمان ملل متحد نیز اخیرا آن را بیان کرده و خواستار پاسخگویی تهران به این نگرانی‌ها شده است.