پیشرفت چشمگیر در پیشبرد اهداف توافق‌نامه اقلیمی پاریس

هدف توافق‌نامه پاریس، به صفر رساندن انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای است

دانشمندان نسبت به آب شدن غیرقابل برگشت یخهای قطبی هشدار میدهند-MENAHEM KAHANA / AFP

بررسی‌های جدید نشان می‌دهند هسته اصلی معاهده اقلیمی پاریس، یعنی محدود کردن دمای میانگین کره زمین به زیر دو درجه سانتیگراد، در آستانه تحقق است. براساس محاسبه‌ها‌ی موسسه بررسی تغییرات اقلیمی (CAT)، اگر تمامی دولت‌های امضاکننده این توافق‌نامه، که متعهد شده‌اند میزان خالص انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند، برنامه خود را تا سال ۲۰۵۰ ادامه دهند، افزایش دمای زمین تا سال ۲۱۰۰، ممکن است حداکثر به ۲.۱ درجه سانتیگراد برسد.

در این محاسبه‌ها، بیانیه‌های چین، کره جنوبی و ژاپن در تنظیم اهداف زیست‌محیطی گازهای گلخانه‌ای و همچنین هدف رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده آمریکا، برای به صفر رساندن انتشار کربن تا سال ۲۰۵۰ لحاظ شده است. در مجموع، ۱۲۷ کشور که مسؤول حدود ۶۳ درصد از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند، خود را با هدف به صفر رساندن انتشار کربن، سازگار کرده یا قصد دارند این کار را انجام دهند. انتظار می‌رود تمامی این کشورها امسال برنامه‌های خود را جهت به صفر رساندن انتشار آلاینده‌‌ها ارائه دهند؛ این از جمله اهداف مشخصی است که برای سال ۲۰۳۰ تعریف شده است و به عنوان سهم‌های مشخص کشوری (NDCs) شناخته می‌شود. البته، لازم به ذکر است نگرانی‌های زیادی نیز وجود دارد چون بسیاری از بزرگ‌ترین کشورهای آلاینده جهان، در این زمینه پیشرفت لازم را نشان نداده‌اند. در این بررسی آمده است: «این سختگیری در سهم‌های مشخص کشوری (NDCs)، برای مطمئن ‌شدن از این موضوع است که آیا کشورها می‌توانند در میانه قرن به اهداف خود، مبنی بر انتشار صفر گازهای گلخانه‌ای دست‌ یابند یا نه. دولت‌ها همچنین باید برنامه‌های دقیق اجرایی برای حمایت از این اهداف، طرح‌ریزی کنند و توسعه دهند.»

پروفسور نیکلاس هونه از موسسه اقلیمی جدید، یکی از سازمان‌های شریک موسسه بررسی تغییرات اقلیمی (CAT) می‌گوید: «با گذشت پنج سال، اینک مشخص است که توافق‌نامه پاریس، اقدامات و ملاحظه‌های اقلیمی را به پیش می‌برد.

توافق‌نامه پاریس، با هدف به صفر رساند انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای شروع کرد و اینک می‌بینیم که موجی از کشورها در حال پیوستن به آن هستند. آیا واقعا کسی هست که همراهی با این موج را از دست بدهد؟ برآورد و پیش‌بینی ما مبنی بر تعهدات اقلیمی دولت‌ها، نه تنها محدود کردن گرمایش زمین به زیر دو درجه سانتیگراد است، که منجر به تحقق هدف ۱.۵ درجه سانتیگراد در توافق‌نامه پاریس می‌شود، ما شاهد کاهشی نیز در پیش‌بینی‌های خود در دنیای واقعی هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌بینی و برآورد میزان گرم‌شدن که موسسه بررسی تغییرات اقلیمی (CAT) در سیاست‌های کنونی خود اعلام کرده، سناریویی است که در آن پیش‌بینی میزان گرمایش زمین از ۳.۶ سانتیگراد در سال ۲۰۱۵ به ۲.۹ درجه سانتیگراد امروز رسیده است. این کاهش، از عملکرد دولت‌هایی ناشی شده است که سیاست‌های گوناگون سازگار با محیط‌زیست، افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، کاهش مصرف زغال‌سنگ، قصد و تعهد به رشد اقتصادی پایین‌تر را پیش گرفته‌اند. هم پیش از همه‌گیری کرونا و هم به دلیل شیوع و همه‌گیری کرونا.

هرچند تا زمان پایان مهلت امسال که از سوی کنوانسیون ملل متحد در امور اقلیمی تعیین شده، هیچ‌یک از بزرگ‌ترین کشورهای آلاینده از قبیل ایالات متحده آمریکا و چین، اهداف ۲۰۳۰ توافق‌نامه پاریس خود را تشدید و تقویت نکرده‌اند. بیل هیر، از موسسه کلایمِت انالیتیکس، یکی دیگر از شرکای موسسه بررسی تغییرات اقلیمی (CAT) می‌گوید: «شاهد آن هستیم که انتشار گازهای گلخانه‌ای، همچنان تا سال ۲۰۳۰ افزایش پیدا خواهد کرد؛ چیزی که آن‌ها را وارد این مسیر نخواهد کرد؛ مسیری که به دولت‌ها این امکان را می‌دهد هدف بلندپروازانه خود را در به صفر رساندن میزان انتشار آلاینده‌‌ها محقق کنند.»

او می‌گوید: «هیچ‌یک از آلاینده‌های بزرگ تاکنون، میزان سهم مشخص کشوری (NDC) خود را به صورت عمده ثبت نکرده‌اند. شکاف بین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای، بسیار زیاد است. این طور نیست که اهداف کوتاه‌مدت، کمی دور از دسترس باشند، بلکه خیلی دور از دسترسند. اقدام‌ها و سیاست‌های کوتاه‌مدت می‌بایست به شکل قابل‌ملاحظه‌ای افزایش یابند.»

این هشدار از سوی ریچارد بلک، مدیر بخش هوش اقلیمی و انرژی نیز تکرار شده است. او می‌گوید لازم است که کشورها، اقدامی برای پشتیبانی و حمایت از تعهدات خود انجام دهند. به گفته ریچار بلک: «ابعاد تغییر در چند ماه گذشته، حیرت‌برانگیز بوده است. تعهدهایی نظیر آن چه که چین و ژاپن و همچنین تیم رئیس جمهور آینده آمریکا اعلام کرده‌اند، اساسا شکاف بین سیاست‌های موجود و هدف ۱.۵ درجه سانتیگراد در توافق‌نامه پاریس را نصف می‌کند.» البته نکته مهم این است که تعهدات اغلب کشورها همین است و تحقق این اهداف به معنای آن است که به زودی اجرای سیاست‌هایی که انتشار کربن را در چند سال آینده متوقف می‌کند، آغاز خواهد شد.

در حالی‌که در این هفته، در آستانه پنجمین سالگرد توافق‌نامه پاریس، کشورها خود را برای انتشار پیشنهادها و طرح‌های کاهش انتشار کربن آماده می‌کنند، این بررسی‌ها اطمینان‌ خاطر بیشتری ایجاد می‌کند که جهان به صورت فزاینده‌ای به سمت اقتصادِ کم‌کربن، پیش می‌رود. کشورهایی که این تغییرها را با آغوش باز می‌پذیرند، به احتمال زیاد در دنیای آینده کشورهای پررونقی خواهند بود.»

© The Independent

بیشتر از جهان