ملاله میوند خبرنگار زن افغان به قتل رسید

فعالین مدنی و خبرنگاران اهداف جدید تروریست‌ها در افغانستان

ملاله میوند خبرنگار زن افغان در تلویزیون خصوصی انعکاس- عکس از صفحه فیس‌بوک خانم ملاله میوند

ملاله میوند خبرنگار زن افغان صبح روز پنجشنبه در استان شرقی ننگرهار به قتل رسید. افراد مسلح ناشناس این خانم خبرنگار را که می‌خواست از خانه‌اش به سوی محل کار خود برود با ضرب گلوله به قتل رساندند. 

عطاالله خوگیانی سخنگوی استاندار ننگرهار به رسانه‌ها گفت که صبح روز پنجشنبه، هنگامی که ملاله میوند به سوی محل کارش در تلویزیون خصوصی انعکاس که در شرق افغانستان قرار دارد، در حال حرکت بود به دست افراد ناشناس به قتل رسید. به گفته سخنگوی استاندار ننگرهار، در این حادثه راننده خانم ملاله میوند نیز به قتل رسیده است. 

مقام‌های امنیتی می‌گویند که هنوز دلیل قتل و عاملان آن شناخته نشده‌اند و بررسی‌های پلیس در این رابطه آغاز شده است. 

«نی» یا نهاد حمایت از خبرنگاران افغان با نشر اعلامیه‌ای گفت که قتل ملاله میوند باعث می‌شود که محدودیت‌ها برای کار خبرنگاران زن که قبل از این نیز وجود داشت، حالا بیشتر شود. این نهاد از دولت افغانستان خواست تا زودتر عاملان قتل ملاله میوند را شناسایی و بازداشت کنند. 

قتل ملاله میوند با واکنش‌های داخلی و بین‌المللی روبه‌رو شد. محمد اشرف غنی با محکوم کردن قتل ملاله از نیرو‌های امنیتی افغانستان خواست تا هرچه عاجل‌تر عوامل این قتل را بازداشت کنند. دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز قتل ملاله را محکوم کرد و آن را جنایت ضد بشری خوانده است. 

ماموریت اتحادیه اروپا در افغانستان نیز با نشر اعلامیه‌ای ضمن محکومیت قتل ملاله گفت که حمله به خبرنگاران، حمله به آزادی بیان است و قابل تحمل نخواهد بود. 

همچنین سفارت آلمان در افغانستان قتل ملاله را محکوم کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قتل خبرنگاران در افغانستان در یک ماه گذشته افزایش یافته است. براساس گزارش‌ها در بیش از یک ماه گذشته پنج خبرنگار در افغانستان کشته شده‌اند. یما سیاوش مجری مشهور تلویزیون طلوع، الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی در استان هلمند، رفیع صدیقی رئیس سابق تلویزیون خورشید و فهمیه فیض همکارش در این رسانه و ملاله میوند خبرنگارانی‌اند که در یک ماه گذشته به قتل رسیده‌اند. 

پلیس اما می‌گوید طالبان به تازگی هدف خود را برای قتل فعالین جامعه مدنی و خبرنگاران تعیین کرده است. طارق آرین سخنگوی وزارت داخله (کشور) افغانستان می‌گوید که آنان بخشی از یک تیم صد نفری را که برای قتل فعالان جامعه مدنی و خبرنگار مشخص شده بودند، بازداشت کرده‌اند. 

افغانستان یکی از کشور‌های خطرناک برای خبرنگاران است. در طول ۱۹ سال گذشته در حدود ۱۳۳ خبرنگار به قتل رسیده‌اند که از این میان ۵۸ خبرنگار به دست طالبان به قتل رسیده‌اند و طالبان اعتراف کرده‌اند که آنان را کشته‌اند.

بیشتر از جهان