مرگ مرموز دو خبرنگار در کابل

خبرنگاران بیش از هر زمان دیگری در افغانستان با تهدیدات امنیتی روبه‌رو شده‌‌اند

عکس از طلوع نیوز- رفیع صدیقی، خبرنگار افغان و رئیس پیشین خبر تلویزیون خصوصی خورشید

رفیع صدیقی، خبرنگار افغان و رئیس پیشین خبر تلویزیون خصوصی خورشید با همکارش فهیمه فیض به شکل مرموزی در شهرستان استالف در شمال کابل جان باخته‌اند. طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور این خبر را تایید کرد و گفت این خبرنگاران به دلیل گاز گرفتگی جان باخته‌اند. 

به گفته خواجه حنیف، فرماندار قره‌باغ این دو خبرنگار به دعوت یکی از نمایندگان مجلس افغانستان به آن‌جا رفته بودند. نام این نماینده مجلس افشا نشده‌است. 

او گفت: «روشن نیست که این دو تن چگونه جان باخته‌اند، اما احتمال می‌رود به دلیل گازگرفتگی جان باخته باشند.» 

مرگ این دو خبرنگار واکنش‌های گسترده‌ای را در رسانه‌های اجتماعی داشته و خشم خبرنگاران را برانگیخته‌است. 

صالحه سعادت، خبرنگار افغان نوشت: «صد افسوس کشتن آدم‌ها در این ماتمکده چقدر آسان شده است. قبلا آقای رفیع از سوی محافظان و خود فواد صدیقی وکیل شورای ولایتی کابل مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود. بعد از آن رویداد خودش گفته بود که از سوی این وکیل چندین بار تهدید به مرگ شده است.» 

بستگان این نماینده مجلس می‌گویند آن‌ها هیچ دخالتی در این مساله ندارند. 

دفتر حامی رسانه‌های آزاد افغانستان تاکنون در این باره واکنش نشان نداده‌است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افغانستان یکی از خطرناک‌ترین کشورها برای خبرنگاران است. اگر تایید شود که این قتل بوده است، موارد قتل خبرنگاران در سال جاری میلادی به هشت نفر می‌رسد. این دو، سومین و چهارمین خبرنگارانی هستند که در چند هفته گذشته جان خود را از دست می‌دهند. 

قتل خبرنگاران افغان از سوی هیچ نهادی پی‌گیری نشده که نتیجه داشته باشد و عاملان آن‌ها هم شناسایی نشده‌است. چند روز پیش یما سیاوش، گرداننده پیشین برنامه‌های سیاسی تلویزیون خصوصی طلوع در اثر انفجار بمب جاسازی شده در خودرویش جان باخت. این قتل واکنش‌های گسترده به همراه داشت ولی هیچ نتیجه از آن حاصل نشد. خانواده یما سیاوش مسؤولیت این قضیه را خود به عهده گرفتند تا سرنخی به دست آورند. آن‌ها برای این که دولت را به پاسخگویی در این قضیه وادار کنند طوماری نوشتند و از حکومت و نهادهای عدلی و قضایی افغانستان خواستند عاملان قتل سیاوش را شناسایی کنند. خانواده این خبرنگار می‌گویند هیچ نهادی تاکنون حاضر به همکاری نشده است. 

شش روز پس از آن الیاس داعی، خبرنگار دیگری در استان هلمند به قتل رسید. آقای داعی هنگامی که راهی دفتر خود بود مین جاسازی شده در خودرویش منفجر شد و او را کشت. 

خبرنگاران و فعالان جامعه مدنی این قتل‌ها را نگران‌کننده می‌دانند و بر دادگاهی شدن و محکومیت عوامل آن‌ها تاکید می‌کنند.

بیشتر از