اردوغان بار دیگر خواستار تغییر رهبری ارمنستان شد

رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه برای یک سفر دو روزه به باکو رفت

اردوغان در سفر به جمهوری آذربایجان گفت که مردم ارمنستان درس خود را از آنچه در قره‌باغ روی داد گرفتند- PRESS SERVICE / AFP

رییس جمهوری ترکیه روز پنجشنبه در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان، و در حالی که رژه ارتش آن کشور به مناسبت پیروزی بر نیروهای ارمنستانی در مناقشه اخیر بر سر منطقه ناگورنو قره‌باغ را تماشا می‌کرد، بار دیگر خواستار تغییر رهبری ارمنستان شد.

رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه برای یک سفر دو روزه به باکو رفت و به گزارش رویترز در جریان رژه امروز گفت، «آرزو می‌کنیم مردم ارمنستان خودشان را از زیر بار رهبرانی که درباره گذشته دروغ می‌گویند و آنها را به فقر کشانده‌اند خلاص کنند.»

وی گفت، «مردم ارمنستان درس خود را از آنچه در قره‌باغ روی داد گرفتند. این آغاز یک دوره جدید خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آخرین دور درگیری بین آذربایجان و ارمنستان در قره‌باغ از ششم مهر آغاز شد و حدود شش هفته طول کشید. رییس جمهوری ترکیه در این درگیری مستقیما از باکو حمایت کرد و همان اوایل نیز خواستار تغییرات در سطوح بالای حکومت در ارمنستان شده بود.

دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی سابق، از سال ۱۹۸۸ بر سر کنترل ناگورنو قره‌باغ در جنگ بودند و با وجود آتش‌بس سال ۱۹۹۴، چند بار درگیر شدند. ارمنی‌های ناگورنو قره‌باغ در سال ۱۹۹۱ و پس از فروپاشی شوروی اعلام استقلال کردند.

درگیری ۴۵ روزه اخیر در منطقه، دهم نوامبر با امضای توافقی با میانجیگری روسیه پایان یافت. بر اساس آن، نیروهای ارمنستانی از سه منطقه تحت کنترل خود خارج می‌شوند و آذربایجانی‌ها هم از بخش‌هایی که در جریان درگیری اشغال کرده‌اند بیرون می‌روند.

پس از امضای توافق، مردم ارمنستان به خیابان‌ها آمدند و در اعتراض به آنچه شکست خود می‌دانند، خواستار کناره‌گیری نیکول پاشینیان از مقام نخست وزیری شدند. برخی گروه‌های مخالف دولت نیز خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام و تشکیل دولت جدید شده‌اند.

معترضان پاشینیان را به «خیانت» متهم کرده‌اند، اما او می‌گوید برای حفظ جان ۲۵ هزار سرباز کشورش به توافق تن داده است. وضعیت در ارمنستان به حدی ملتهب شده بود که یک ماه پیش دستگاه امنیتی آن کشور از خنثی سازی طرح ترور پاشینیان خبر داد.