اخطار به شیرازی‌ها: انتشار ویدیوی سیل در شبکه‌های مجازی ممنوع

حدود سه هزار خانه در خوزستان و ۷۰۰ خانه در بوشهر خسارت دیده‌اند 

سازمان جنگل‌ها متوسط خسارت هر سیل را در کشور ۴۰ میلیارد تومان برآورد کرده است - علی‌رضا محمدی/ ایسنا

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل وترافیک شورای شهر شیراز به مردم اخطار داد که از سیلاب خیابان‌ها فیلم نگیرند و در فضای مجازی منتشر نکنند. 

نواب قائدی گفته است که مردم با انتشار فیلم از آب‌گرفتگی‌های شیراز «تمامی زحمات کارمندان شهرداری را زیر سؤال می‌برند». 

اخبار مربوط به سیل روزهای گذشته که با کشته شدن ۹ نفر در سه استان هرمزگان، بوشهر و گیلان شکل جدی‌تری به خود گرفت، بار دیگر مشکلات زیرساختی بسیاری از شهرها و به خصوص مناطق جنوبی کشور را هشدار داد. 

براساس آمار بنیاد مسکن، حدود سه هزار منزل مسکونی در استان خوزستان و ۷۰۰ خانه در استان بوشهر خسارت دیده‌اند. سازمان جنگل‌ها نیز امروز گفته که متوسط خسارت هر سیل در کشور ۴۰ میلیارد تومان است. 

ظرف تنها ۴۸ ساعت استان‌های کرمان، فارس، گیلان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان درگیر سیل و آب‌گرفتگی شدند و با آب‌گرفتگی شدید در اهواز و ورود فاضلاب انسانی به داخل خانه‌ها، مردم مجبور به ترک منازل خود و پناه گرفتن بر پشت بام‌ها شدند. تخریب خانه‌ها در برخی مناطق خوزستان و بوشهر و هرمزگان به قدری بود که برخی با انتشار ویدیوهایی از قابل سکونت نبودن مجدد خانه‌های خود خبر دادند: تمام وسایل برقی منازل از جمله، یخچال، تلویزیون به دلیل رفتن زیر آب سوخته بود و حتی خودروی شخصی افراد به دلیل فرورفتن زیرآب دچار خسارت جدی شده بود. در برخی مناطق آب خودروها را جابه‌جا و تخریب کرده بود. 

هنوز گزارشی از جزییات میزان خسارت به منازل و دارایی‌های مردم در خلال سیل گزارش نشده است. تنها امروز سازمان جنگل‌ها متوسط خسارت هر سیل را در کشور ۴۰ میلیارد تومان برآورد کرد و گفت این در حالی است که با اجرای عملیات آبخیزداری می‌توان خسارات سیل را تا ۷۰ درصد کاهش داد. 

در عین حال پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان نیز از کمک ۴۰ میلیارد تومانی این بنیاد برای جبران خسارت وارده از سیل و آب‌گرفتگی به دو استان خوزستان و بوشهر خبر داد. 

به گفته آقای فتاح، ۳۰ میلیارد تومان برای دو منطقه بندر امام و بندر ماهشهر و روستاهای اطراف در استان خوزستان در نظر گرفته شده است و ده میلیارد تومان نیز برای جبران خسارت منازل آسیب‌دیده در استان بوشهر اختصاص پیدا می‌کند. 

بنیاد مستضعفان همچنین تمام سیمان مورد نیاز را برای بازسازی مناطق سیل‌زده و آسیب‌دیده از آب‌گرفتگی در استان خوزستان و بوشهر تامین خواهد کرد. 

معضل چندین‌ساله سیل و آب‌گرفتکی در شهرهای جنوب و به خصوص استان خوزستان به دلیل سامانه همواره معیوب آب و فاضلاب این استان است که مسؤولیت آن طی سال‌های گذشته بین مدیران استانی دست به دست می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز سه‌شنبه غلامرضاشریعتی، استاندار خوزستان در یادداشتی با عنوان دو روی سکه سیل که در روزنامه دولتی ایران منتشر شده بود با واگذاری مسؤولیت جمع‌آوری آب‌های سطحی و ساماندهی فاضلاب در استان تحت مدیریت خود نوشت: «ایجاد یک شبکه جامع برای جمع‌آوری آب‌های سطحی در اهواز حدود ده هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد.» او تامین این هزینه‌ها را وظیفه شهرداری‌ها به ویژه در کلانشهرها دانسته بود. استاندار خوزستان در واقع مسؤولیتی را متوجه دولت ندانست و نوشت دولت به یاری شهرداری‌ها خواهد رفت. 

آقای شریعتی که شهروندان اهوازی طی روزهای گذشته خواستار برکناری و تحت تعقیب قرارگرفتن و محاکمه وی شده بودند همچنین در این یادداشت اضافه کرده بود: «امسال ۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای شبکه فاضلاب اهواز اختصاص پیدا کرده است و امیدواریم در بودجه سال ۱۴۰۰ هم ۵۰ میلیون یورو دیگر هم اختصاص پیدا کند و همچنین تصفیه‌خانه فاضلاب غرب اهواز هم با کمک مالی ۴۰ میلیون یورویی چین قطعی شد و روی مدار عملیاتی افتاده است.» 

هم‌زمان علی ساری نماینده اهواز در مجلس دهم با اشاره به تخصیص بودجه‌های کلان برای مقابله با سیل جنوب و رفع معضل چندساله فاضلاب گفت: «باید بررسی و مشخص شود که مسؤول به هدر رفتن منابع مالی مثل، تسهیلات ۱۴۹میلیون یورویی بانک جهانی و منابع ملی، در عین حال سال‌ها اتلاف وقت و انرژی چه کسانی بودند که دود این موضوع مستقیم به چشم مردم رفته است؟» 

آقای ساری در یادداشت خود در روزنامه آرمان ملی با تاکید بر نبود توان مدیریت بالا و و افراد فنی برای رفع معضل سیل خوزستان همچنین اضافه کرد: «از سال ۹۷ و ۹۸ که بارندگی‌ها تبدیل به سیل شدند مشکلات استان خوزستان ۴۰ درصد آن مالی و ۶۰ درصد آن مربوط به توان فنی افرادی است که بر سامانه آب و فاضلاب استان، به ویژه کلانشهر اهواز کار کرده‌اند.» 

سازمان جنگل‌ها نیر امروز در تازه‌ترین گزارش خود با عنوان این که ۴۵۰ شهر کشور در معرض خطر سیل قرار دارند گفت: «وسعت حوزه‌های آبخیز در قلمرو فرسایش آبی ۱۲۵ میلیون هکتار و وسعت حوزه‌های آبخیز بیابانی در قلمرو فرسایش بادی ۳۲ میلیون هکتار است. به این‌ترتیب ۴۵۰ شهر کشور درمعرض خطر سیل قرار دارند و تعداد روستاها و آبادی‌های درمعرض سیل نیز ۸۶۵۰ مورد گزارش شده است.»