آغاز مراسم ویژه جشن کریسمس در بیت‌لحم، زادگاه حضرت عیسی

جشن کریسمس امسال، به برگزاری مراسم مذهبی محدود می‌شود

مراسم روشن کردن چراغ‌های درخت کریسمس در بیت‌لحم. عكس از:  AFP

با توجه به محدودیت‌های اعمال شده برای جلوگیری از انتشار بیماری کرونا، آغاز مراسم جشن‌های کریسمس امسال در فلسطین محدود به برگزاری برنامه‌های مذهبی و اجرای برخی فعالیت‌ها و رویدادهای نمادین و تبلیغاتی بود.

به طور معمول،  همه ساله ده‌ها هزار تن از شهروندان فلسطینی و زائران خارجی در جشن تعطیلات کریسمس که در شهرهای بیت‌لحم، بیت‌صحور، رام‌الله و ناصره برگزار می‌شود شرکت می‌کنند، اما امسال با توجه به بحران کرونا، از برپایی چنین جشن‌های بزرگ و پرشکوه خبری نخواهد بود و مراسم کریسمس برای نخستین بار طی دهه‌های گذشته به گونه متفاوتی برگزار خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد آشتیه، نخست وزیر فلسطین، آغاز مراسم جشن امسال را با روشن کردن درخت کریسمس در شهر بیت‌لحم، زادگاه حضرت عیسی علیه السلام اعلام کرد، اما روشن کردن درخت کریسمس از راه دور و از دفتر نخست وزیر در شهر رام‌الله و بدون مشارکت عمومی انجام شد، در حالی‌که شبکه‌های اجتماعی، صحنه‌های این جشن را به صورت زنده پخش می‌کردند.

در همین حال، گریس قمصیه، سخنگوی وزارت گردشگری فلسطین، گفت: زیان‌های مالی بخش گردشگری در فلسطین به دلیل بسته شدن مرزهای خارجی و محدودیت‌های تردد در بیشتر مواقع از زمان شیوع بیماری همه‌گیر کرونا در مارس سال جاری تا پایان سال به حدود یک و نیم میلیارد دلار می‌رسد.

البته همه سال بیش از ۱۰۰ هزار گردشگر خارجی، علاوه بر ده‌ها هزار فلسطینی در بازه زمانی ۲۵ دسامبر تا هفتم ماه ژانویه در جشن‌های کریسمس و تعطیلات پایان سال شرکت می‌کنند.

در مورد چگونگی برگزاری جشن امسال که در هفته‌های آینده آغاز می‌شود، آنتوان سلیمان، شهردار بیت‌لحم اظهار داشت که مراسم مقدس "سال نو" در کلیسای مهد در بیت‌لحم، با درنظرداشت تدابیر لازم بهداشتی برای رعایت فاصله اجتماعی و با حضور شمار محدودی از مردم به شیوه‌ای برگزار می‌شود که هرگز سابقه نداشته است.

وی افزود: "علی‌رغم چالشی که جهان با آن روبه‌رو است، مراسم برگزاری جشن‌های باشکوه میلاد، فرصتی برای شادمانی، همزیستی، دعا و نیایش و یادآوری به اهمیت صلح و نویدبخش آینده باقی خواهد ماند، تنها تفاوتی که در سال جاری وجود دارد، نحوه برگزاری این جشن بزرگ است.

در مراسم دعا و نیایش سال نو، به طور معمول بیش از سه هزار نفر از جمله محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و ده‌ها تن از مهمانان خارجی شرکت می‌کنند.

شهرداری رام‌الله نیز به مناسبت آغاز جشن‌ها، چراغ‌های درخت کرسمس را در حضور شمار محدودی از بازدیدکنندگان و برخی از مقامات فلسطینی روشن کرد.

آرکیماندریت الیاس عواد، کشیش کلیسای ارتدکس یونان، گفت: "با وجود چالش‌ها و شرایط دشوار ناشی از بیماری کرونا، تصمیم گرفتیم درخت کریسمس را روشن کنیم و اطمینان داریم که مردم ما همیشه بر مشکلات چیره می‌شوند و امروز از خدا می‌خواهیم بیماری همه‌گیر کرونا و بحران اشغال سرزمین‌های فلسطین را به پایان آورد تا همه در صلح و آرامش زندگی کنند."

© IndependentArabia

بیشتر از زندگی