تصمیم بذل و بخشش اراضی وقفی شهر الخلیل، به کلیسای روسیه باطل اعلام شد

حکم دادگاه عالی فلسطین یک تصمیم ستودنی توصیف شده است

نمای از کلیسای مسکوبیه در شهر الخلیل در کرانه باختری. عکس از:  خبرگزاری فلسطین

چهار سال پس از بحث و جدل و رایزنی در باره تصمیم محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در مورد اهدای اراضی وقف اسلامی در شهر الخلیل به کلیسای مسکوبیه روسی، سرانجام دادگاه عالی فلسطین طی حکم قطعی، تصمیم محمود عباس که در سال ۲۰۱۷، اتخاذ شده بود را باطل اعلام کرد. البته حکم دادگاه عالی فلسطین، قطعی و غیرقابل تجدیدنظر است و بر اساس این حکم، مالکیت ۸۵ هزار متر مربع زمین به اراضی وقفی «تمیم الداری» یکی از یاران پیامبر اسلام باز می‌گردد.

قابل ذکر است که حدود ۱۵۰ سال پیش، کلیسای مسکوبیه ارتدکس روسی که مساحت آن ده هزار متر مربع است در محدوده اراضی وفقی یادشده در غرب شهر الخلیل بنا شده است. اما در سال ۲۰۱۷، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در اقدامی بی‌سابقه تصمیم گرفت زمین‌های وقفی محوطه کلیسای مسکوبیه را به کلیسای ارتدکس روسیه اهدا کند و بدین شیوه، گامی در راستای توسعه روابط میان روسیه و فلسطین بردارد.

البته پیش از این‌که محمود عباس در مورد واگذاری اراضی مزبور تصمیمی اتخاذ کند، قرارداد اجاره زمین‌های محوطه کلیسای مسکوبیه میان نمایندگی کلیسای ارتدکس روسی و خانواده‌ آل تمیم پایان یافته بود. اما طبق اظهارات احمد سعید بویض التمیمی، متولی زمین‌های وقفی شهر الخلیل، کلیسای مسکوبیه دستخوش هیچ گونه تغییری نمی‌شود و کماکان به جای خود باقی خواهد ماند، در حالی‌که ۷۵ هزار مترمربع از اراضی وقفی به دانشگاه پلي‌تكنيك فلسطين اهدا می‌شود تا مورد استفاده دانشکده پزشکی قرار گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پیوند به این موضوع، احمد سعید التمیمی، در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: تصمیم دادگاه عالی فلسطین در مورد اراضی وقفی قابل ستایش است و نشان می‌دهد که قوه قضاییه فلسطین به معنای واقعی مستقل و غیر وابسته است. وی تأکید کرد که ساختمان کلیسای مسکوبیه همچنان پابرجا باقی خواهند ماند و مورد احترام همگان خواهد بود، اما اقدامات لازم برای انتقال مالکیت بقیه‌ای اراضی وقفی به دانشگاه پلي‌تكنيك فلسطين به زودی اجرا می‌شود.

از سوی دیگر، ساهر الرفاعی، وکیل مدافع زمین‌های وقفی، گفت: تصمیم اخیر دادگاه عالی در مورد لغو حکم بخشش اراضی وقفی "تمیم الداری" به معنی باطل شدن کلیه‌ای تصمیمات اتخاذ شده قبلی از سوی دولت فلسطین در عرصه زمین‌های وقفی است. وی افزود: در واقع، جز متولی اراضی وقفی، دیگر هیچ فردی صلاحیت تصمیم‌گیری در مورد زمین‌های وقفی را ندارد، صرف‌نظر از این‌که در چه سمت و مقامی قرار داشته باشد.

در همین راستا، ماجد العاروری، مدیر کمیسوین نظارت بر استقلال قوه قضاییه، تصمیم اخیر قوه قضاییه را تاریخی و ستودنی توصیف کرده و اظهار داشت که اقدام اخیر دادگاه عالی فلسطین، حائز اهمیت فراوان است، به ویژه این‌که داوری در مورد مسائل مرتبط به سایر کشورها، یک مسئله سرنوشت‌ساز و حساسیت برانگیز است. وی افزود که دادگاه عالی فلسطین این بار بدون هیچ گونه جانبداری و با رعایت عدالت در مورد اراضی وقفی "تمیم الداری" در شهر الخلیل تصمیم گرفته است و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز تأکید کرده است که به تصمیم دادگاه عالی احترام می‌گذارد. این در حالی است که به دنبال تصمیم تل‌آویو برای اجرای طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری و دره اردن به قلمرو اسرائیل، رابطه تشکیلات خودگردان فلسطین با جنوب کرانه باختری وارد مرحله‌ای کاملا دشوار و حساسی شده است.

https://www.independentarabia.com/

© IndependentArabia