پاپ فرانسیس به عراق سفر می‌کند

سفر پاپ از تاریخ پنجم تا هشتم مارس برنامه‌ریزی شده است

پاپ قرار بود در سال جاری میلادی به عراق سفر کند که به دلیل مسائل امنیتی و ویروس کرونا موفق به انجام این سفر نشد -
GREGORIO BORGIA / POOL / AFP

پاپ فرانسیس در ماه مارس آینده سفر چهار روزه‌ای به عراق خواهد داشت و نخستین سفر یک پاپ را در تاریخ ثبت خواهد کرد.

ماتئو برونی سخنگوی واتیکان در این‌باره گفت: فرانسیس که هفته آینده ۸۴ ساله می‌شود، از بغداد پایتخت عراق و همچنین اور، شهری که با شخصیت عهد عتیق ابراهیم گره خورده و اربیل، موصل و قره‌قوش که در دشت نینوا قرار دارد دیدار خواهد کرد.

به گزارش رویترز، برونی افزود که این سفر به دعوت دولت عراق و کلیسای کاتولیک محلی، از تاریخ پنجم تا هشتم مارس برنامه‌ریزی شده است.

این سخنگوی واتیکان ادامه داد: «برنامه سفر به موقع مشخص خواهد شد و در آن مسائل سلامت جهانی مدنظر قرار خواهد گرفت.»

این اولین سفر خارج از کشور پاپ پس از نوامبر ۲۰۱۹ خواهد بود. سفرهای برنامه‌ریزی شده برای سال جاری میلادی به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا لغو شدند.

یک منبع واتیکان گفت: «یکی از اهداف این سفر فراهم کردن آسایش برای مسیحیانی است که در میان جنگ‌ها و درگیری‌ها مجبور به فرار از عراق و دیگر کشورهای خاورمیانه شده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق در پستی در توییتر گفت که این سفر «پیام‌آور صلح برای عراقی‌ها از هر مذهبی، و تایید ارزش‌های مشترک عدالت و عزت ما خواهد بود.»

کلیساهای بسیاری از آیین‌های مختلف شرقی، کاتولیک و ارتدکس در عراق قرار دارد. جمعیت اندک چند صد هزار نفری مسیحیان عراق، هنگامی که شبه‌نظامیان داعش مناطق وسیعی از کشور را در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ تصرف کردند، متحمل رنج بسیاری شدند. به خصوص مسیحیان شمال عراق، از زمان رانده شدن داعش، آزادی عبادت بیشتری پیدا کرده‌اند.

با این حال این هراس وجود دارد که افزایش ناآرامی‌های عراق آسیب‌های سختی را به عنوان اقلیت به مسیحیان وارد کند و آنها را به فکر مهاجرت بیاندازد.

در ماه ژوئن سال ۲۰۱۹ فرانسیس به اعضای خیریه‌هایی که به مسیحیان در خاورمیانه کمک می‌‌کنند گفت که هر زمان به مشکلات منطقه فکر می‌کند سفر به عراق را مدنظر دارد.

او امیدوار بود که امسال سفر خود را انجام دهد اما برنامه‌اش ابتدا به دلیل نگرانی‌های امنیتی و سپس به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا به تعویق افتاد.

در سال ۲۰۰۰، پاپ فقید ژان پل دوم می‌خواست از شهر باستانی عراق در اور بازدید کند، اما مذاکرات او با دولت وقت عراق موفقیت‌أمیز نبود و این سفر انجام نشد.

بیشتر از جهان