ماهواره و هوش مصنوعی، تازه‌ترین ادعای سپاه درباره ترور فخری‌زاده

ناتوانی اطلاعات سپاه از دستگیری عاملان ترور فخری‌زاده، انتشار نظریه‌های عجیب

حال مسئولان جمهوری اسلامی با حذف عامل انسانی در ترور محسن فخری‌زاده سعی دارند تا از زیر بار انتقادها فرار کرده و ضعف شدیدشان را پنهان کنند - عکس از شبکه‌های اجتماعی

بین ساعت ۱۴:۰۰ الی ۱۴:۳۰ به وقت تهران، محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی (سپند) و کسی که در میان سرویس‌های اطلاعاتی غرب به عنوان پدر بمب اتمی ایران شناخته می‌شد به دست موساد، سرویس اطلاعاتی اسرائیل در بلوار مصطفی خمینی شهر آبسرد ترور شد. از یک روز پس از ترور محسن فخری‌زاده مهابادی، فرماندهان سپاه و برخی از مقامات جمهوری اسلامی چون علی شمخانی با ساختن داستان‌هایی غیرقابل باور همواره ادعا داشتند که انجام این ترور بدون دخالت انسان صورت گرفته است تا از مورد مواخذه واقع شدن سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به علت ناتوانی در شناسایی و دستگیری عوامل دخیل درآن جلوگیری کنند و ضعف آشکار این ارگان‌های امنیتی در مقابله با اقدامات موساد را در ایران پنهان کنند. 

روز جمعه ۱۴ آذرماه فرزندان محسن فخری‌زاده در مصاحبه‌ای با مجری برنامه بدون تعارف صدا و سیمای حکومت جمهوری اسلامی اظهار داشتند که در جریان این ترور پدرشان در حالی که روی پای مادرشان بوده است گلوله خورده و کشته می‌شود. این مساله ادعای مقامات جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران مبنی بر استفاده از مسلسل یا تیربار کنترل از راه دور برای ترور او را بیش از پیش غیر واقعی نشان می‌دهد و حکایت از آن دارد که عوامل ترور فخری‌زاده از فاصله‌ای نزدیک و با دقت بالا به او تیراندازی کرده‌اند و به جای استفاده از مسلسل یا تیربار از سلاحی نیمه‌اتوماتیک با دقت هدف گیری بیشتر استفاده کرده‌اند. افشای این جزئیات، باعث شد نادرستی ادعای سپاه مبنی بر استفاده از تیربار هدایت از راه دور برای ترور فخری‌زاده بیش از پیش برملا شود. متعاقبا جانشین فرمانده کل سپاه مجبور شد تا با طرح ادعایی دیگر، بر ضعف سازمان اطلاعات سپاه و سپاه انصارالمهدی در مقابله با موساد و جلوگیری از ترور فخری‌زاده سرپوش بگذارد. 

علی فدوی چه گفت؟
بعد از ظهر ۸ آذر ماه خبرگزاری فارس متعلق به سپاه پاسداران داستانی مبنی بر چگونگی ترور فخری‌زاده منتشر کرد که یک روز پس از آن مورد تایید علی شمخانی نیز واقع شد. بر اساس این روایت، ترور محسن فخری‌زاده نه به دست انسان بلکه از طریق یک نیسان وانت آبی هدایت از راه دور و مجهز به یک تیربار کنترل از راه دور صورت گرفته است. از همان ابتدا نادرستی این  این داستان با توجه به وجود آثار برخورد ترکش در سمت چپ خودروی نیسان تیانا و همچنین برخورد دقیق گلوله به شیشه جلوی خودرو و سمت راننده و همچنین روایت‌های شاهدان عینی مبنی بر درگیری بین محافظان و تیم ترور مشخص بود. 

اطلاعاتی که محمد مهدی و حامد فخری‌زاده دو پسر محسن فخری‌زاده مهابادی به طور ناخواسته در مصاحبه‌ای در برنامه بدون تعارف صدا و سیمای جمهوری اسلامی از چگونگی ترور پدرشان در تاریخ ۱۴ آذر مطرح کردند، سپاه پاسداران را مجبور کرد تا این بار روایت دیگری مبنی برعدم دخالت عامل انسانی در ترور فخری‌زاده برآیند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

متعاقبا روز گذشته، ۱۶ آذرماه، علی فدوی جانشین فرمانده سپاه پاسداران در مراسم گرامی‌داشت روز دانشجو در دانشگاه تهران در سخنانی برای جمعی از دانشجویان بسیجی و وابسته به سپاه پاسداران مدعی شد که ۱۱ پاسدار همراه فخری‌زاده بوده‌اند و انفجار نیسان هم به دلیل از بین بردن پاسداران بوده است. او همچنین اضافه کرد که در کل ۱۳ گلوله شلیک شده و همه از تیربار داخل نیسان بوده است و بقیه تیرها از سوی محافظان شلیک شده‌اند. در ادامه اظهار داشت که تیربار داخل نیسان مجهز به یک سامانه هوشمند ماهواره‌ای بود که روی فخری‌زاده متمرکز شده و از هوش مصنوعی هم بهره می‌برده است. 

چگونه می‌شود به آسانی به نادرستی ادعای علی فدوی پی برد 
در توجیه علت کشته نشدن صدیقه قاسمی، همسر محسن فخری‌زاده در قصه ترور با استفاده از تیربار هدایت از راه دور ادعایی، فدوی مدعی شده است که این تیربار با استفاده از هوش مصنوعی توانسته است چهره محسن فخری‌زاده را از همسرش تشخیص بدهد و با دقت فراوان او را مورد اصابت قرار دهد،  درحالی  حین همان سخنرانی‌ مدعی شد که این تیربار از راه دور هدایت می‌شد و این هدایت از طریق ماهواره صورت گرفته بود. بنابراین اگر این ادعای او را در نظر بگیریم، تشخیص چهره فخری‌زاده به وسیله هوش مصنوعی صورت نگرفته بلکه از سوی یک انسان در حین ترور صورت گرفته است. 

تصاویر بسیار زیادی از لاشه خودروی منفجر شده نیسان وانت جونیور آبی رنگ در دسترس است که در هیچ یک از آن‌ها کوچک‌ترین جزئی از آن تیربار هدایت از راه دور ادعایی سپاه دیده نمی‌شود. حتی لوله این مسلسل که به علت انفجار و سوختن این نیسان وانت نمی‌توانسته خرد شده باشد نیز در هیچ جای لاشه سوخته مشاهده نشد! 

برای هدایت یک خودرو از راه دور نیز تعبیه چندین دوربین و حسگر بر روی آن ضروری است تا امکان دید پیرامون خودرو برای هدایت از راه دور فراهم شود. چنین خودرویی با ظاهر غیرعادی چنان چه در خیابان ظاهر می‌شد، آن هم در آن وقت روز به طور قطع توجه رهگذران زیادی را جلب می‌کرد تا از آن فیلم و عکس تهیه کنند. اما نه تنها فیلم و عکسی از چنین خودروی ادعایی وجود ندارد بلکه هیچ یک از شاهدان عینی ماجرا از غیرعادی بودن نیسان وانت سخن نگفته‌اند. 

برای هدایت این خودرو و تیربار نصب شده روی آن بنابر ادعای سپاه و جانشین فرمانده آن از ماهواره استفاده شده است. علاوه بر لاشه تیربار ادعایی و حسگرها و دوربین‌های ادعا شده که بر روی وانت مذکور نصب بوده‌اند، لاشه آنتن هدایت و کمترل ارتباط خودرو با ماهواره‌ای که سپاه مدعی است با استفاده از آن ترور صورت گرفته نیز در هیچ یک از تصاویر دیده نمی‌شود. چنین آنتنی به شکل یک بشقاب بزرگ باید روی وانت مورد نظر نصب می‌شد و قاعدتا چنین کاری باعث جلب توجه مردم و مهم‌تر از همه خودروی پیش‌قراول محافظان که وظیفه چک و خنثی‌سازی مسیر حرکت خودروی فخری‌زاده را در آبسرد داشت و متعاقبا سبب لو رفتن عملیات ترور پیش از اجرایش می‌شد! 

روایت های سپاه برای پنهان کردن ضعف‌هایش 
سال‌هاست که تیم‌های عملیاتی سرویس اطلاعاتی موساد،  به راحتی عملیات‌های مهمی را در خاک ایران اجرا کرده‌اند. از ترور شش دانشمند هسته‌ای بین ۲۵ دی ۱۳۸۵ الی ۲۱ دی ۱۳۹۰ که گفته می‌شود با کمک سازمان مجاهدین خلق صورت گرفت تا ربودن ۵۰۰ کیلوگرم آرشیو هسته‌ای ایران از یک انبار مخفی در طرقوز آباد به دست عوامل اسرائیلی موساد در مهرماه سال ۱۳۹۷ و همچنین انفجار بمب در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم شهید احمدی روشن واقع در نطنز و نابودی سوله مرکز مونتاژ سانتریفیوژ در بامداد ۱۲ تیر ۱۳۹۹. در هیچ کدام از این موارد، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و سازمان اطلاعات سپاه موفق به شناسایی و دستگیری عوامل نشده‌اند. 

پیش از آن که محسن فخری‌زاده مهابادی از سوی موساد در آبسرد واقع در منطقه دماوند در شرق تهران ترور شود، این سرویس اطلاعاتی عبدالله احمد عبدالله معروف به ابومحمد المصری و دخترش را بعد از ظهر ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ در خیابان گلستان یکم در منطقه پاسداران شهر تهران ترور کند. مقامات امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی برای پنهانکاری نقش موساد و ناتوانی‌شان در دستگیری عواملش در تهران، این عضو ترور شده القاعده را یک استاد تاریخ لبنانی به نام حبیب داوودی و دخترش را مریم داوودی معرفی کردند! 

در آبان ماه رسانه‌های آمریکایی  از هویت دو فرد ترور شده و نقش موساد در ترور آن‌ها در تهران مطلع شدند. پس از افشای هویت مقتولان و نقش موساد در ترور آن‌ها، مقامات حکومت جمهوری اسلامی  نقش موساد را در این ترور رد کردند. در جریان یک نشست خبری وزارت امور خارجه حکومت جمهوری اسلامی در تاریخ ۲۴ آبان، سخنگوی این وزارت‌خانه، سعید خطیب‌زاده در پاسخ به خبرنگاران خارجی در رابطه با این ترور در جریان یک نشست، قویا حضور نیروهای موساد را در ایران رد کرد و اخبار منتشر شده در این رابطه را سناریوسازی هالیوودی آمریکا خواند! 

ناتوانی وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در متهم‌تراشی
به دنبال ترور دانشمندان هسته‌ای و همچنین قتل حسن تهرانی مقدم، یکی از فرماندهان نیروی هوافضای سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات حکومت جمهوری اسلامی مامور می‌شود تا عوامل دخیل در این ترورها را شناسایی کند. درنهایت  به ساختن سناریو روی آورد و با شکنجه متهمان، آنها را وادار به اعتراف اجباری به نقش داشتن در ترور دانشمندان هسته‌ای کرد. با استفاده از اعترافات اجباری آن‌ها صدا و سیمای جمهوری اسلامی مستندی به نام کلوپ ترور را برای وزارت اطلاعات ساخت و آن را در تاریخ ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ به نمایش گذاشت. 

اگرچه مجید جمالی فشی، یکی از متهمین شکنجه شده که اعترافات ساختگی او در این مستند به نمایش در آمده بود در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ نه به علت جاسوسی برای اسرائیل بلکه به علت تلاش برای همکاری با سرویس اطلاعاتی آمریکا (سیا) اعدام شده بود، اما سایر متهمان پس از افشای بی‌گناهی آن‌ها پس از چند سال از زندان آزاد شدند، آن هم در سکوت خبری تا مشخص نشود وزارت اطلاعات از شناسایی و دستگیری عوامل ترور دانشمندان هسته‌ای عاجز بوده است. 

حال مسئولان جمهوری اسلامی با حذف عامل انسانی در ترور محسن فخری‌زاده سعی دارند تا از زیر بار انتقادها فرار کرده و ضعف شدیدشان را پنهان کنند. 

اگرچه سناریوی ساخته و مطرح شده از سوی فرماندهان سپاه در رابطه با ترور فخری‌زاده شبیه فیلم‌های علمی-تخیلی است اما ممکن است در میان سران جمهوری اسلامی و طرفداران این حکومت خودکامه که از سواد پایه بی‌بهره هستند و دروغ‌هایی چون ساخت دستگاه کرونایاب مستعان از سوی سپاه را باور می‌کنند، مورد قبول واقع شود و از برکناری مقامات سازمان اطلاعات سپاه، سپاه انصار المهدی (حفاظت‌کننده از سران کشوری و مقامات وزارت دفاع) و وزارت اطلاعات جلوگیری کند و بودجه این ارگان‌ها را نیز در سال آینده مالی دستخوش تغییر نکند. 

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه