ترور «مرد مرموز» برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران

وزارت دفاع ایران کشته شدن محسن فخری زاده را تایید کرد

محسن فخری زاده (سمت راست تصویر)-عکس از رسانه های اجتماعی

رسانه‌های خبری در ایران از ترور محسن فخری‌زاده، یکی از مسئولان ارشد برنامه‌های هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی، در روز جمعه خبر دادند؛ خبری که وزارت دفاع ایران ساعتی بعد آن را تایید کرد و گفت تلاش کادر پزشکی برای نجات جان او ناکام ماند.

خبرگزاری صدا و سیما، ضمن انتشار خبر ترور آقای فخری‌زاده و عکسی که ظاهرا صحنه ترور او و درگیری مسلحانه بین مهاجمان و تیم حفاظتی او در یک خیابان در آبسرد دماوند است، واکنش فرمانده کل سپاه پاسداران را نیز منتشر کرد که اسرائیل را پشت حمله می‌داند.

حسین سلامی گفته است «صهیونیست‌ها دانشمندان هسته‌ای ما را ترور کردند، اما فقط خود آنها می‌دانند پاسخ این اقدام را ما کجا داده‌ایم، ما اعلام نمی‌کنیم اما خود آنها می‌دانند.» وی اضافه کرد، «در صحنه‌های تاریخی گذشته نشان دادیم که هیچ عملی را بدون پاسخ و انتقام نمی‌گذاریم.»

خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، دقایقی بعد گزارش داد، یکی از دانشمندان هسته‌ای ایران بعد از ظهر امروز از سوی افراد ناشناس و در جریان درگیری مسلحانه با تیم محافظ وی ترور شده است. در گزارش ایرنا نامی از فخری زاده آورده نشده و کشته شدن او را تایید نکرده بود.

اما دقایقی بعد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با صدور اطلاعیه‌ای کشته شدن محسن فخری‌زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری این وزارتخانه را تایید کرد و گفت تلاش تیم پزشکی برای احیاء او ناموفق بوده است.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به کشته شدن محسن فخری‌زاده در توییتی نوشت که «نشانه‌های جدی از نقش اسراییل در آن دیده می‌شود.» ظریف در بخش دیگری از توییت خود آورده «ایران جامعه بین‌المللی - خصوصا اتحادیه اروپا - را به پایان دادن استاندارد‌های دوگانه شرم‌آور خود و محکوم کردن این عمل تروریستی دولتی فرامی‌خواند.»

حسین دهقان مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی در پیامی گفت، «همچون صاعقه بر سر قاتلان شهید محسن فخری‌زاده مظلوم فرود خواهیم آمد و از کرده خود پشیمان می‌کنیم.» این فرمانده سپاه پاسداران، و نخستین نامزد نظامی انتخابات ریاست جمهوری ایران، انگشت اتهام را به سوی اسرائیل نشانه گرفته و ادعا کرد اسرائیلی‌ها «در پی یک جنگ تمام عیار هستند.»

خبرگزاری صدا و سیما در آخرین گزارش خود ویدئویی از محل وقوع حادثه منتشر کرد و خبرنگار صدا و سیما از قول شاهدان گفت، ابتدا یک بمب جاسازی شده در داخل یک دستگاه وانت نیسان منفجر می‌شود و سپس مهاجمان، که به گفته شاهدان تعداد آنها پنج یا شش نفر بود، از داخل یک خودروی دیگر اقدام به تیراندازی به خودروی حامل فخری‌زاده می‌کنند. به گفته او، یک نفر از مهاجمان دستگیر شده، اما این خبر هنوز به طور رسمی از سوی مقام‌های مسئول تایید نشده است.

محمود علوی وزیر اطلاعات ایران نیز از آغاز تحقیقات در مورد پرونده و شناسایی عوامل آن خبر داده است.

محسن فخری‌زاده از مدیران ارشد و کلیدی برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران است و برخی رسانه‌های خارجی از او با عنوان «مرد مرموز» فعالیت‌های اتمی ایران یاد می‌کنند. نام او که از فرماندهان پیشین سپاه است، در فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار دارد.

نخستین بار در سال ۱۳۸۳ بود که نام او در یکی از قطعنامه‌های شورای امنیت در ارتباط با فعالیت‌های اتمی ایران مطرح شد و هفت سال بعد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی او را از مدیران برنامه آماد، تحقیقات در مورد وسائل انفجاری و فناوری موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای، معرفی کرد.

کشورهای غربی، اسرائیل و مخالفان جمهوری اسلامی در خارج از کشور، فخری‌زاده را مغز متفکر برنامه تسلیحاتی هسته‌ای نظامی – که تهران آن را در سال ۱۳۸۲ متوقف کرد – می‌‌دانند. او تنها مدیر اجرایی در حوزه اتمی و نظامی است که نخست وزیر اسرائیل از او مشخصا نام برده است. بنیامین نتانیاهو دو سال پیش در یک نشست خبری ویژه درباره حدود یکصد هزار سند محرمانه‌ای که دستگاه امنیتی و جاسوسی اسرائیل موفق شدند از ایران خارج کنند، از محسن فخری‌زاده نام برد و خطاب به رسانه‌ها و دولت‌های مختلف جهان گفت نام این فرد را به خاطر داشته باشید.

بیشتر از