حرف نزنید، غذایتان را بخورید!

در دوران شیوع کووید-۱۹ دستکم فاصله یک تا دومتری از یکدیگر را رعایت کنید

ذرات ترشحات بزاق و بینی درصورت وجود جریان تهویه در نزدیکی شخص مبتلا، بیش از دو متر پخش می‌شود -  LLUIS GENE / AFP

پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که ویروس کرونا می‌تواند در فاصله بیش از شش متر نیز پخش شود. آنها هشدار داده‌اند مردم در رستوران‌ها حین صرف غذا نباید صحبت کنند.

صاحبان اماکن عمومی سربسته نیز به منظور جلوگیری از گسترش عفونت، باید میان مشتریانشان «حائل» بکشند یا امکان پذیرایی از آنها را در اتاق‌های جداگانه  بررسی کنند.

این توصیه‌ها نتیجه پژوهش در مورد گروه‌هایی است که در اوایل سال جاری در رستورانی در شهر «جئونجو» در کره جنوبی به ویروس کرونا مبتلا شدند.

پژوهشگران پس از مشاهده ویدئوهای رستوران، مصاحبه با افراد از طریق ردیابی و داده‌های تلفن‌های همراه آنها، به این نتیجه رسیدند کووید-۱۹ تنها ظرف پنج دقیقه و از فاصله ۶.۵ متری یک فرد آلوده به ویروس کرونا، به فرد دیگری سرایت کرده بود. بیمار دیگری، ظرف پانزده دقیقه و از فاصله ۴.۸ متری، بدون آنکه تماس مستقیم یا غیرمستقیمی با فرد مبتلا به بیماری داشته باشد، به ویروس کرونا مبتلا شده است. 

اما چند نفر دیگر که در همان رستوران و با فاصله کمتری از منبع ویروس نشسته بودند، مبتلا نشدند.

پژوهشگران همچنین جریان هوای رستوران که با تهویه روی سقف کار می‌کرد را اندازه‌گیری کردند تا ببینند آیا عامل انتشار گسترده ویروس در این فواصل بوده است یا خیر.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارشناسان در حال حاضر توصیه می کنند که مردم به منظور اجتناب از تماس با ذرات بزاق و ترشحات بینی هنگام عطسه، سرفه یا صحبت کردن، دستکم  فاصله یک تا دومتری از یکدیگر را رعایت کنند.

اما پژوهشگران کره‌ نتیجه‌گیری کرده‌اند که ترشحات بزاق و بینی در آن رستوران خاص، بخاطر استفاده از تهویه سقفی، به فواصلی به مراتب بیشتر منتقل شده بود.

مولفان این پژوهش که در نشریه علوم پزشکی کره به‌چاپ رسیده است می‌گویند: «ذرات ترشحات (بزاق و بینی) درصورت وجود جریان تهویه، در نزدیکی شخص مبتلا می‌تواند تا بیش از دو متر پخش شود. 

به همین دلیل لازم است برای کووید-۱۹و در مواجه با این ویروس بسیار مسری راهنمای جدیدی در مورد شیوه جلوگیری، ردیابی و قرنطینه افراد تدوین شود.» 

پژوهشگران در ادامه توصیه کرده‌اند که میزها در داخل رستوران ها و کافه‌ها، باید با استفاده از حائل از هم جدا شده یا دستکم دو متر از یکدیگر فاصله داشته باشد.

«علاوه بر این، در فضاهای بسته مثل رستوران‌ها، ماسک‌های صورت باید تنها هنگام صرف غذا برداشته شده و پیش و پس از آن، روی صورت نگاهداشته شود. در عین حال، نباید با صدای بلند حین صرف غذا صحبت کرد. 

در آینده، به منظور جلوگیری از انتشار ویروس بیماری‌های مسری که از طریق هوا منتشر می‌شوند، نصب دستگاه تهویه هوا روی میزها یا ایجاد اتاق‌های جداگانه در فضاهای بسته را باید مد نظر قرار داد.»

© The Independent

بیشتر از زندگی