اظهارات ضدونقیض درباره «توانایی و ناتوانی» در خرید واکسن کرونا

مقامات تهران مواضع متناقضی در مورد امکان تامین دارو و واکسن کرونا مطرح می‌کنند

همتی: خرید واکسن کرونا (covax) باید از مسیر رسمی سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد - عکس از انتخاب

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی ادعا کرد که «تاکنون هر راهی برای پرداخت و انتقال ارز موردنیاز برای خرید واکسن کرونا، به‌دلیل تحریم‌های دولت آمریکا با مانع مواجه شده است». این در حالی است که مسعود مردانی، عضو ستاد مبارزه با کرونا، معتقد است تحریم‌ها هیچ تأثیری در توزیع واکسن کرونا نخواهد داشت.

مواضع ضد و نقیض مقامات جمهوری اسلامی در مورد تحریم بودن یا نبودن دارو و نحوه ورود آن به کشور همواره محل بحث بوده است. در حالی که چهره‌هایی مانند همتی تلاش می‌کند بر پیامدهای تحریم ها در این زمینه تاکید کنند، عباس موسوی، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در انتقاد از کاستی‌های کانال بشردوستانه سوئیس گفته بوده که دارو و غذا تحریم نیست که به کانال بشردوستان نیاز داشته باشد. مقامات آمریکا نیز بارها تاکید کرده‌اند که دارو و غذا در فهرست تحریم‌ها قرار ندارد.

عبدالناصر همتی در صفحه اینستاگرام خود مدعی شد که «برخی سعی دارند نادانسته یا مغرضانه بر ادعای دروغین آمریکا بر عدم محدودیت بر معاملات دارو تأکید ‌کنند». او افزود: «ازآنجاکه خرید واکسن کرونا (covax) باید از مسیر رسمی سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد تاکنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز موردنیاز به‌خاطر تحریم غیرانسانی دولت آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک، با مانع مواجه شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی در ادامه مدعی شد، صندوق بین‌المللی پول با فشار و تهدید آمریکا، حتی جرئت مطرح‌کردن وام بشردوستانه ایران در هیئت‌مدیره صندوق را پیدا نکرده است.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که مسعود مردانی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در این مورد گفت: «این‌طور نیست که کشورهای تولیدکننده واکسن فقط به فکر خود باشند، تحریم‌ها نیز هیچ تأثیری در توزیع واکسن کرونا نخواهد داشت». ایرنا به نقل از مردانی نوشت: «البته ما کشور فقیری نیستیم و حتماً دولت جمهوری اسلامی به‌موقع واکسن موردنیاز را برای گروه‌های پرخطر خریداری می‌کند».

او تأکید کرد: «بر اساس سیاست سازمان بهداشت جهانی قرار است این واکسن برای کشورهای کم‌درآمد و فقیر به قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت تمام شده توزیع شود و حتی سازمان بهداشت جهانی کشورهای ثروتمند را ملزم کرده که هزینه این واکسن را برای کشورهای فقیر بپردازند و در برخی کشورها به‌صورت رایگان توزیع و اهدا شود»

از سوی دیگر، محمدمهدی زمانی، متخصص بیهوشی در گفتگو با ایسنا اعلام کرد که نزدیک به دو ماه است که نام ایران در فهرست خریداران واکسن کرونا ثبت و هزینه آن نیز واریز شده است.

او در مورد نوع واکسن‌هایی که خریداری شده نیز گفت که این واکسن‌ها از نوع چینی و روسی است. او تأکید کرد که احتمال اینکه برای ۸۰ میلیون نفر از جمعیت ایران واکسن خریداری شود، هست؛ یعنی هشتاد میلیون دوز که خود شامل دو دوز می‌شود.

پیش‌تر، مینو محرز، عضو دیگر ستاد مبارزه با کرونا در گفتگویی با ایسنا گفته بود که کیفیت واکسن‌های چینی و روسی به‌هیچ‌وجه خوب نیست.

اگرچه طی روزهای اخیر اخبار متعددی نیز از امکان تولید واکسن کرونای ایرانی، با الگوبرداری از واکسن چینی و روسی منتشر می‌شود. بااین‌حال محرز معتقد است که واکسن ایرانی و حتی وارداتی، زودتر از اواخر بهار یا اوایل تابستان سال آینده به دست مردم نخواهد رسید.