خوزستان و بوشهر زیر سیلاب؛ مسئولان: رسیدگی می کنیم

«به چشم خودم دیدم، ماهشهر هم همین طور بود» 

پس از گذشت حدود ده روز از آب‌گرفتگی و سیلاب در استان خوزستان و زیرآب رفتن خانه‌های مردم و سرازیر شدن فاضلاب انسانی به خانه‌ها، امروز ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه، از رئیس سازمان بازرسی کل کشور خواسته است که برای پیگیری موضوع آب‌گرفتگی شهرهای مختلف استان خوزستان شخصا به آن استان سفر کند و تمامی ابعاد و مسایل منتهی به بروز آن وضعیت را بررسی کند. بعد از خوزستان، بوشهر هم زیر آب رفته است و به نظر می‌رسد که هنوز ساز‌و‌کاری برای رسیدگی به این معضل اندیشیده نشده است. 

چندین روز متوالی است که استان خوزستان با مشکل آب‌گرفتگی و سیلاب مواجه است. هر سال در پاییز، این وضعیت چهره‌ای عادی در برخی استان‌‌های جنوبی ایران است که تقریبا هر بارش باران در آن تبدیل به سیلاب می‌شود. 

در ویدیویی که در فضای مجازی منتشر شده است، یک شهروند بوشهری از زیرآب رفتن وحدتیه در آن شهر می‌گوید. در روزهای پیش هم آب‌گرفتگی بندرهای امام خمینی و ماهشهر در صدر اخبار سیل جنوب بوده است. 

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما گویا رسیدگی به این معضل از محدوده امکانات و اختیارات مسئولان استانی خارج شده است و تنها به دستور و بخشنامه و ابلاغیه در خصوص آن اکتفا می‌کنند. 

یک فعال حوزه شهری خوزستان به ایندیپندنت فارسی می‌گوید که در جریان سیل و آب‌گرفتگی خوزستان و سربندر (بندر امام خمینی) و ماهشهر، اهالی آسیب بسیاری دیده‌اند.  

به گفته این فعال امور شهری، دلیل این مشکل در استان‌های جنوبی ایران نبودِ نظام بالادستی برای اقدام اصولی است. در قانون، دفع آب‌های سطحی بر عهده شهرداری‌ها گذاشته شده است و سیستم مدیریت آب و فاضلاب برعهده سازمان آبفا است. ولی به گفته او، در شهر اهواز، سیستمم آب و فاضلاب معیوب است و مشکل دارد.  

سال گذشته قاسم تقی‌زاده، معاون وزیر نیرو، در تلویزیون رسمی ایران گفت:« برای جمع‌آوری آب‌های سطحی اهواز کاری نشده است.» 

به گفته آقای تقی‌زاده، در سال ۱۳۷۳، یعنی ۲۶ سال پیش، شبکه جامع فاضلاب اهواز طراحی شده است، اما به دلیل تأمین نشدن منابع مالی، اجرای آن طرح تاکنون ناتمام باقی مانده است. 

طی سال‌های گشته، مسطح بودن شهر اهواز و فرسودگی شبکه فاضلاب آن، دلیل اصلی دشواری در جمع‌آوری آب‌های سطحی در آن شهر اعلام شده است. ولی در سیل اخیر، شهرهای دیگری جز اهواز نیز زیر آب رفته‌اند. 

یک فعال حوزه شهری می‌گوید: «در حالی که گفته می‌شود برای حل مشکل فاضلاب  خوزستان ۵۰ میلیارد یورو با اجازه رهبری از صندوق ملی گرفته‌اند و ۵۰ میلیون یورو دیگر نیاز دارند  که بتوانند ۶۰ درصد پروژه سیستم فاضلاب این استان را انجام دهند، ولی همچنان این کار در ده‌ها سال آینده انجام خواهد شد و چنان که استاندار خوزستان گفته است، می‌خواهند این پروژه را به قرارگاه خاتم الانبیاء واگذار کنند.»  

او همچنین توضیح می‌دهد که مسئولان شهری معتقدند چون اهواز سطح بسیار صاف و مسطحی دارد، «سیستم دفع آب‌های سطحی آن مثل بهبهان یا شهرهای دیگر نیست و به همین دلیل، برای تخیله آب‌های سطحی لوله نمی‌اندازند و می‌گویند ایستگاه پمپاژ می‌خواهد. البته بهبهان هم مسطح است. شهرداری بهبهان تمام نقاطی را که آبگیر بود، با قرار دادن لوله زیرزمین و هدایت آب به کانال‌ها، نسبت به مشکل دفع آب‌های سطحی اقدام کرد.»  

به گفته این شهروند خوزستانی، مسئولان معتقدند که ۷۰ هزار میلیارد تومان برای دفع سیستم آب‌های سطحی اهواز نیاز است، اما اهواز چنین بودجه‌ای ندارد؛ «در صورتی که در اهواز به قدری زمین فروخته‌اند و درآمد دارد و به قدری عوارض آلایندگی می‌گیرند که ۷۰ هزار میلیارد رقم چندان زیادی هم محسوب نمی‌شود  که اینطور استاندار آن را بزرگ می‌کند.»

در سربندر هم شرایط بهتر از اهواز نیست و  در آن شهر آب اغلب منازل را فرا گرفته  است. ولی شرایط اهواز بحرانی‌تر است، چون در این شهر به دلیل نبود سیستم فاضلاب شهری، فاضلاب کثیف و انسانی به منازل مردم راه یافته است. 

این شهروند می‌گوید: «من به چشم خودم دیدم. در ماهشهر هم همین طور بوده است.» 

بیشتر از