انتخابات پارلمانی ونزوئلا: خیز مادورو برای قبضه قدرت در بحبوحه تحریم مخالفان

چند روز پس از انتخابات، جنبش مخالف به رهبری گوایدو می‌خواهد یک همه‌پرسی برگزار کند

نیکولاس مادورو (راست) و خوان گوایدو - FEDERICO PARRA / AFP

امروز یکشنبه، حوزه‌های رای‌گیری برای انتخابات پارلمانی ونزوئلا باز شد، در حالی که نیکولاس مادورو رئیس جمهوری، انتخابات را ستوده، اما بیشتر سیاستمداران مخالف او، آن را تقلب‌آمیز خوانده‌اند.

آقای مادورو امیدوار است اکثریت پارلمان به دست حزب سوسیالیست متحد ونزوئلا – حزب خود او –بیفتد و به این ترتیب آخرین سنگر باقی‌مانده در قوای سه‌گانه حکومت را از آن خود کند. منتقدان می‌گویند این کار، آخرین بقایای دموکراسی در ونزوئلا را نابود خواهد کرد.

ائتلاف مخالفان، به رهبری خوان گوایدو که از حمایت آمریکا برخوردار است، انتخابات را تحریم کرده است.

دیوان عالی که به مادورو وفادار است امسال یک کمیسیون انتخاباتی جدید منصوب کرد، که سه عضو آن تحت تحریم آمریکا و کانادا هستند. در مقابل بر خلاف قانون، هیچ‌یک از اعضای مخالف کنگره در این کمیسیون عضویت ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند روز پس از انتخابات، جنبش مخالف به رهبری گوایدو می‌خواهد یک همه‌پرسی برگزار کند و از شهروندان بپرسد که آیا خواهان پایان حکومت مادورو و برگزاری انتخابات جدید ریاست جمهوری هستند یا نه.

این کشور آمریکای جنوبی به رغم برخورداری از بزرگ‌ترین ذخایر نفتی دنیا، در گیرودار بحرانی سیاسی و اقتصادی است. بیش از پنج میلیون نفر در سال‌های گذشته از کشور گریخته‌اند، و پس از سوریه، بیشترین شمار پناهجویان را ثبت کرده‌اند. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که تولید ناخالص داخلی ونزوئلا امسال بیست و پنج درصد کاهش خواهد یافت، و تورم افسار گسیخته واحد پول کشور را بی‌ارزش کرده‌است.

آقای مادورو که از سوی هوگو چاوز، رئیس جمهور فقید ونزوئلا منصوب شده بود، دو سال پیش برای بار دوم در انتخابات ریاست جمهوری برنده شد. ولی مخالفان سیاسی او و چندین کشور، از جمله آمریکا، مشروعیت زمامداری او را رد کرده‌اند.

گوایدوی سی و هفت ساله، سال گذشته پس از احراز مقام ریاست پارلمان ملی، حکومت مادورو را به چالش گرفت. دولت ترامپ و چند کشور دیگر از او حمایت کردند.

واشنگتن ونزوئلا را تحریم کرده، و وزارت دادگستری آمریکا مادورو را «تروریست قاچاقچی مواد مخدر» خوانده و برای بازداشت او پانزده میلیون دلار جایزه تعیین کرده‌است.

بیشتر از جهان