خروج شماری از دیپلمات‌های آمریکایی از عراق در آستانه سالگرد ترور قاسم سلیمانی

«خارج کردن دیپلمات‌ها پس از تاریخ سالگرد ادامه خواهد داشت»

ایالات متحده از سال ۲۰۱۹ به دلایل امنیتی شمار دیپلمات‌های خود را در منطقه کاهش داده بود-Kyle Tabot / DoD / AFP

با افزایش تنش‌ها در سراسر منطقه، دولت ترامپ ده‌ها دیپلمات خود را از سفارت آمریکا در بغداد خارج می‌کند. 

یک مقام وزارت امور خارجه ایالات متحده در مصاحبه با واشینگتن پست بیرون کشیدن دیپلمات‌ها را در سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، رهبر ارشد نظامی ایران که سوم ژانویه ۲۰۲۰ با حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی ترور شد، اقدامی برای «کاهش خطراحتمالی» توصیف کرده است.  

این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت که بیرون بردن دیپلمات‌ها پس از تاریخ سالگرد ادامه خواهد داشت. دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در ۲۰ ژانویه پایان می‌یابد. 

وزارت امور خارجه کاهش شمار کارکنان این وزارت‌خانه در بغداد را به طور رسمی تایید نکرد، اما به واشینگتن پست گفت که اطمینان از امنیت جانی کارمندان آمریکایی «بالاترین اولویت» آن‌ها است. 

یک مقام وزارت خارجه گفت: «وزارت خارجه به طور مستمر حضور دیپلماتیک خود را در سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌ها در سراسر جهان متناسب با ماموریت‌های دیپلماتیک، شرایط امنیتی، وضعیت بهداشتی و حتی تعطیلات تنظیم می‌کند.» 

آن‌ها تأیید کردند که سفیر ایالات متحده، متیو تولر، در عراق باقی خواهد ماند و سفارت به طور عادی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. 

اوایل سال جاری، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، پس از شلیک چندین موشک به سمت مقر دیپلماتیک آمریکا در عراق، این کشور را به تعطیل کردن سفارت آمریکا تهدید کرد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات متحده از سال ۲۰۱۹ به دلایل امنیتی شمار دیپلمات‌های خود را در منطقه کاهش داده بود. به گزارش واشینگتن پست از آن زمان سفارت آمریکا با شمار کمتری از کارکنان فعال بوده است. 

این خبر کمتر از دو ماه قبل از مراسم سوگند رئیس جمهور منتخب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا در ۲۰ ژانویه و هم‌زمان با افزایش تنش‌ها در خاورمیانه منتشر می‌شود. 

انتظار می‌رود آقای بایدن توافق هسته‌ای بین ایران و سایر قدرت‌های جهانی را که آقای ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، احیا کند. این توافق در ازای محدودیت‌هایی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران فشار مالی را بر این کشور کاهش می‌دهد. 

ترور دانشمند ارشد هسته‌ای ایران، محسن فخری‌زاده، در یک حمله هدفمند در تهران باعث افزایش تنش در منطقه شده است. 

به گفته پولیتیکو، اسرائیل که متحد نزدیک آمریکا است، مظنون به انجام این عملیات است. ایران تهدید کرده است که ترور فخری‌زاده و سلیمانی را تلافی خواهد کرد. 

ارتش آمریکا نیز قرار است تا ۱۵ ژانویه نیروهای خود را در عراق از سه هزار نفر به ۲۵۰۰ نفر کاهش دهد. 

ژنرال ارتش آمریکا، مارک آ مایلی که به عنوان رئیس ستاد مشترک خدمت می‌کند، اظهار داشت که تصمیم درباره حضور آتی نیروهای آمریکایی در عراق از سوی «دولت بعدی» اتخاذ خواهد شد. 

ایندیپندنت برای اظهار نظر با تیم آقای بایدن تماس گرفته است.

© The Independent

بیشتر از جهان