طعنه حسن روحانی به مجلس: هول نشوید!

رئیس‌جمهور ایران مصوبه محلس برای خرج از پروتکل الحاقی را مضر خوانده بود

یک روز پس از ابلاغ مصوبه«اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» به دولت، حسن روحانی از مجلس یازدهم خواست که «هول» نشوند و اجازه دهند «آنها که در دیپلماسی آمریکا را شکست دادند، کار خود را بکنند.»

حسن روحانی در آئین افتتاح چند طرح ملی با اشاره به مصوبه مجلس گفت: «بگذارید با حوصله، تامل، خردورزی و دقت آنانی که تجربه بیست و چندساله در این امر دارند و می‌دانند چکار کنند و در دیپلماسی موفق بودند و آمریکا را بارها و بارها در این سه سال در سازمان ملل شکست دادند، کارشان را انجام دهند.»

او همچنین روایت حسام‌الدین آشنا از مصوبه مجلس را به زبان دیگر تکرار کرد و خطاب به نمایندگان مجلس گفت که «اگر دولت موفقیت به دست آورد آن را کاملا تقدیم شما می‌کند و اصلا غصه این را نخورید. این دولت مسائل و مشکلات را حل و تمام می‌کند و یا شما حل کنید. ما دست آنانی که به ملت ما و مردم کمک کنند، می‌بوسیم.»

حسام‌الدین اشنا روز گذشته در توییتی که بعدتر آن را پاک کرد، اقدام مجلس را «زیرکانه» و هدف آن را انتخابات ۱۴۰۰ خوانده بود: «بازی زیرکانه‌ای است. احتمال می‌دهند که بایدن در یک ماه اول کار خود بعضی گشایش‌های اقتصادی را ایجاد خواهد کرد. طبق طرح مجلس، دو ماه فرصت خواهیم داشت برای جلوگیری از تعلیق پروتکل الحاقی.

فرضاً که اول دی ماه ابلاغ بشود تا اول اسفند فرصت هست یعنی یک ماه بعد از شروع دوران بایدن! ‏به عبارت دیگر، گشایش‌های قطعی بایدن را نه به خاطر تحلیل درست دولت و وزارت خارجه و سه سال استقامت ملی بلکه به خاطر طرح مجلس و فشار تهدید، به نفع خودشان مصادره خواهند کرد و تاییدی بر درستی تفسیر خودشان در نظر خواهند گرفت؛ لابد این بازی برای انتخابات ۱۴۰۰ هم مصرف خوبی خواهد داشت.»

حسن روحانی نیز روز گذشته در واکنشی صریح به مصوبه هسته‌ای مجلس، با آن مخالفت کرد:«دولت با آن مصوبه موافقت ندارد و آن را برای روند فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌داند.»

مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را تصویب کرد.

۲۵۱ نماینده مجلس به کلیات این طرح دوفوریتی رأی مثبت دادند تا به‌زعم محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی این پیام را به دشمنان بدهند که «دوران بازی یک‌طرفه به پایان رسیده است.»

این طرح ۹ ماده دارد و بر اساس آن دولت مکلف است غنی‌سازی ۲۰ درصدی را که پس از برجام تعلیق شده بود مجدداً از سر بگیرد.

در یکی دیگر از مواد این مصوبه، چنانچه دو ماه پس از ابلاغ این قانون، کشورهای باقیمانده در برجام روابط بانکی و مالی خود را با ایران ایجاد نکنند و یا موانع خرید و فروش نفت ایران در بازارهای جهانی برقرار باشد، دولت باید اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای گذشته، سطح تنش میان دولت و مجلس افزایش یافته است. دیروز احمد مرادی نماینده بندرعباس در مجلس شورای اسلامی در واکنش به حضور نیافتن روحانی در جلسه تقدیم لایحه بودجه در نطق خود گفت که روحانی «از ترس بیماری کرونا» در مجلس حاضر نشده و این برخورد رئیس‌جمهور «توهین به ۸۵ میلیون ایرانی» است.

او همچنین خطاب به روحانی گفت: «مطمئن باش که از کرونا نمی‌میری، چون مرگ در حین خدمت توفیق می‌خواهد.»

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس هم در اعتراض به حاضر نشدن روحانی برای تحویل لایحه بودجه و ارائه آن از سوی معاون پارلمانی دولت، در زمان تقدیم لایحه از صحن مجلس خارج شد.