کووید-۱۹ عامل افت محبوبیت شمع‌های معطر

از دست دادن حس بویایی یکی از عوارض ابتلا به ویروس کرونا است

میزان محبوبیت شمع‌های معطر نسبت به شمع‌های بی‌بو از آغاز سال ۲۰۲۰ به سرعت افت کرده است- Pexels

یک پژوهشگر رابطه میان گزارش‌های منفی در مورد شمع‌های معطر و افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا را کشف کرد. 

کیت پترووا که روی پروژه دانشگاه هاروارد برای رشد بزرگسالان کار می‌کند، اطلاعات جالبی در مورد «قربانی غیرمنتظره» همه‌گیری کرونا در حساب توییترش به اشتراک گذاشت. 

به نظر می‌رسد با شیوع کووید-۱۹ اظهارنظرهای منفی در مورد سه نوع از محبوب‌ترین شمع‌های معطر در فهرست کالاهای شبکه آنلاین آمازون افزایش یافته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او می‌گوید: «نخست، بدون الگوی خاصی نظرات مشتریان آمازون را در آمریکا در مورد سه نوع از محبوب‌ترین شمع‌های موجود در بازار دانلود کردم. 

میان ژانویه ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ میزان محبوبیت این شمع‌ها در حدود ۵-۴.۳ ثابت مانده بود اما میان ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۰ این رقم ناگهان به شدت کاهش یافت. 

سؤال این بود که آیا یکی از عوارض کووید-۱۹ یعنی از دست رفتن حس بویایی و چشایی در این امر موثر بوده است؟ در موردش تحقیق کردم و در میان نظراتی که در مورد این سه محبوب‌ترین شمع‌ها در آمازون ابراز شده بود گشتم. تفاوت میان نظرات ابراز شده چشمگیر بود.» 

خانم پترووا به این نتیجه رسید که میزان محبوبیت شمع‌های معطر نسبت به شمع‌های بی‌بو از آغاز سال ۲۰۲۰ به سرعت افت کرده است. 

خانم پترووا دامنه تحقیقاتش را به پنج نشان تجاری محبوب‌ترین شمع‌های معطر گسترش داد و متوجه شد که انتقاد مشتریان در مورد «بی‌بو» بودن این شمع‌ها از دو درصد در ژانویه به ۶ درصد در ماه نوامبر افزایش یافته است. 

یک کاربر در واکنش به توییت خانم پترووا نوشت: «خانم‌های خشمگینی در تارنمای شمع‌های یانکی جمع شده‌اند و می‌گویند این شمع‌ها هیچ‌گونه رایحه‌ای ندارند. می‌خواهم بدانم آیا قدری تب هم دارند و در دو روز گذشته حس چشایی‌شان را هم از دست داده‌اند؟» 

خانم پترووا می‌افزاید: «بنابراین اگر به مناسبت جمعه سیاه خرید می‌کنید و اگر هنوز حس بویایی‌تان را از دست نداده‌اید، شاید بخواهید یک شمع معطر بخرید و درباره‌اش یک اظهارنظر خوب بکنید. 

و در ضمن من برای یک شرکت تولید شمع کار نمی‌کنم. فقط دوست دارم به داده‌های موجود نگاه کنم.»

© The Independent

بیشتر از زندگی