استرالیا خطاب به چین: عذرخواهی کنید

در عکس دستکاری‌شده، سرباز استرالیایی، چاقویی زیر گلوی کودک افغان گذاشته است

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا - DAVID GRAY / AFP

نخست وزیر استرالیا، اسکات موریسون از چین خواسته است بابت انتشار «عکس دستکاری‌شده» در توییتر یکی از مقامات دولت چین عذرخواهی کند. در این عکس، سربازی استرالیایی، چاقویی زیر گلوی کودک افغان گذاشته است.

آقای موریسون در یک نشست خبری گفت این عکس دستکاری‌شده «برای تک‌تک استرالیایی‌ها، یکایک استرالیایی‌هایی که در آن لباس خدمت کرده‌اند و آنها که هم‌اکنون مشغول خدمت‌اند، بسیار توهین‌آمیز است.»

او گفت «چنین کاری برای هر کس از هر کشوری که لباس نظامی به تن کرده و در کنار ارتش استرالیا در آن سوی مرزهای کشورش خدمت کرده برخورنده است. بسیار ظالمانه است و اصلاً بر هیچ اساسی توجیه‌پذیر نیست... دولت چین باید از انتشار این مطلب بی‌نهایت شرمنده باشد. این کارشان آنها را در انظار جهانی حقیر می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صبح روز دوشنبه، سخنگوی وزیر امور خارجه چین، ژائو لیجیان عکسی را از یک سرباز استرالیایی منتشر کرد که با چاقویی خونین بالای سر کودکی ایستاده و پرچم بزرگ استرالیا نیز در پس‌زمینه عکس افراشته است. کودک چراغی در دست دارد و زیرنویس عکس این بود: «نترسید، ما می‌آییم تا برایتان صلح به ارمغان ‌آوریم.»

آقای ژائو نیز زیر آن نوشته بود: «از کشتار غیرنظامیان و زندانیان افغان از سوی سربازان استرالیایی حیرت‌زده‌ام. چنین اعمالی را قویاً محکوم می‌کنیم و می‌خواهیم مسئولیت این اعمالشان را بپذیرند.»

پیش‌زمینه این جنگ لفظی جدید، تنش‌هایی است که میان دو کشور بالا گرفته است، زیرا استرالیا از جامعه بین‌الملل خواسته منشأ همه‌گیری ویروس کرونا در چین را بررسی کند.

اظهار نظر آقای ژائو به گزارش جنجالی تحقیقات دفاعی‌ای اشاره داشت که هفته پیش منتشر شد و از وجود «مدارک معتبری» خبر داد که کشتار غیرقانونی ۳۹ نفر از سوی ۲۵ نفر از نیروهای ویژه استرالیایی مستقر در افغانستان را نشان می‌دهد.

به نظر می‌رسد این عکس نیز اشاره به شایعاتی دارد مبنی بر اینکه نیروهای هوایی ویژه، گلوی دو پسر ۱۴ ساله افغان را بریده‌اند که مظنون به طرفداری از طالبان بوده‌اند.

اما به گزارش ای‌بی‌سی نیوز، در گزارش بازرسی کل نیروهای دفاعی استرالیا، از چهار سال فعالیت این نیروها در افغانستان، مدرکی دال بر صحت این شایعه‌ها قید نشده است.

نخست وزیر استرالیا گفت پیگیر حذف این تصویر «واقعاً زننده» از توییتر است. اما تا زمان انتشار این خبر تصویر مذکور همچنان در حساب رسمی آقای ژائو باقی است. 

گزارش‌های تکمیلی در سایر خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان