عرضه شراب در بطری‌های کاغذی برای اولین بار در اسکاتلند

از این بطری‌های کاغذی می‌توان برای بسته‌بندی مشروبات الکلی سنگین‌تر مانند ویسکی، جین، ودکا و رام نیز استفاده کرد

این بطری‌ها بسیار سبک‌تر از شیشه است. حمل و نقل آن راحت‌تر است و اثر منفی کمتری بر محیط زیست دارد - عکس از شبکه اجتماعی

برای اولین بار در بریتانیا، در فروشگاه‌هایی در اسکاتلند، برای کاهش گازهای گلخانه‌ای، شراب در بطری‌های کاغذی عرضه شده است.

سه نوع شراب ایتالیایی که در اسکاتلند بسته‌بندی می‌شوند، به جای بطری‌های شیشه‌ای در بطری‌های سبک‌وزنی که از مقوای بازیافتی ساخته شده است، عرضه شده است. در جریان تولید این بطری‌های کاغذی شش برابر یا به عبارتی ۸۴ درصد کمتر گاز گلخانه‌ای انتشار یافته است. در مقایسه با بطری‌های تماماً پلاستیکی، اثر این بطری‌های کاغذی در انتشار گازهای گلخانه‌ای کمتر از یک سوم است.

این بطری‌ها که تولید کارخانه‌ای به نام فروگال‌پک مستقر در ایپسوویچ است و ۹۴ درصد مواد به‌کاررفته در آن‌ها مقوای بازیافتی است، برای اولین بار در فروشگاه‌های شراب و ویسکی فروشی وود وینتر عرضه شده است.

شراب داخل این بطری‌ها است ایتالیایی و ترکیبی از شراب مرلو، کابرنه ساوینون، و سانجیو در آن‌ها عرضه می‌شود.

به گفته تولیدکننده این بطری‌ها، از این بطری‌های کاغذی می‌توان برای بسته‌بندی مشروبات الکلی سنگین‌تر مانند ویسکی، جین، ودکا و رام نیز استفاده کرد. علاقه مشتریان به کاهش گازهای گلخانه‌ای موجب جلب توجه فروشندگان مشروبات الکلی به بطری‌های کاغذی شده است.

مالکوم واو، مدیر اجرایی فروگال‌پک، می‌گوید: «از زمان راه‌اندازی بطری‌های فروگال، مشروب‌سازی‌های بسیاری با ما تماس گرفته‌اند. احتمالاً خیلی زود برای اولین بار در دنیا ویسکی را در یک بطری کاغذی عرضه می‌کنیم.»

«روشن است که تقاضای زیادی برای بطری‌های ساخته شده از مقوای بازیافت‌شده و با کمترین اثر در انتشار گازهای کلخانه‌ای  وجود دارد.»

بطری کاغذی برای شراب، پاسخ به افزایش آگاهی مصرف‌کننده درباره آلودگی‌ ظروف یک‌بار مصرف است.

در بطری‌های پلاستیکی خرده‌های ریز پلاستیک به درون مشروبات داخل بطری نفوذ می‌کند. همچنین، زباله‌های پلاستیکی در دریا یک مشکل زیست‌محیطی است که مصرف‌کنندگان در سال‌های اخیر نسبت به آن حساس شده‌اند.

داگلاس وود، بنیانگذار نشان تجاری شراب و ویسکی وود وینتر، می‌گوید: «از این که اولین فروشگاهی در جهان هستیم که مشروب را در بطری فروگال عرضه می‌کند، خوشحالیم. شرکت ما همیشه  مشتاق نوآوری و پایداری زیست‌محیطی بوده است.»

«بنابراین، مایه مسرت است که اینک یکی از شراب‌های مورد علاقه خود را در بطری‌های سازگار با محیط زیست ارائه می‌دهیم. به نظر ما این محصول محبوبیت فوق‌العاده‌ای در بین مشتریان ما خواهد داشت.»

سری پارک، صاحب شراب‌سازی ایتالیایی «کانتیا گوچّا» در آمبریا، می‌گوید: «باعث افتخار ما است که با عرضه شراب ما در بطری‌هایی با سازگاری حداکثری با محیط زیست، تاریخ‌سازی می‌کنیم. از نظر ما، بطری‌های فروگال یک نوآوری در صنعت بسته‌بندی است. این ابداع به صنعت مشروبات الکلی کمک می‌کند تا اثر خود در انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد.»

«وقتی نمونه‌های بطری شراب کاغذی را به هتل‌دارانی که از مشتریان برتر ما هستند، نشان دادیم، آنها کاملاً نسبت به استقبال خوب از این نوع بطری‌ها مطمئن بودند.»

«این بطری‌ها بسیار سبک‌تر از شیشه است. حمل و نقل آن راحت‌تر است و اثر منفی کمتری بر محیط زیست دارد. بسته‌بندی کاغذی تغییری در طعم شراب ما  نمی‌دهد. بطری‌ کاغذی همان‌قدر در حفظ طعم شراب خوب است که بطری شیشه‌ای.»

«به نظر ما این نوآوری می‌تواند اثر ماندگاری در صنعت شراب‌سازی بگذارد. می‌توانیم آینده‌ای را تصور کنیم که ۸۰ درصد شراب‌ها در این بطری‌ها به بازار عرضه خواهد شد.»

© The Independent

بیشتر از زندگی