تحولی جدید در تشخیص سرطان با آزمایش خون

این آزمایش قادر خواهد بود تا پنجاه نوع سرطان را در مراحل اولیه تشخیص دهد

این آزمایش که به آزمایش «گالری» موسوم است می‌تواند نقطه عطفی در تشخیص سرطان باشد- Nhac NGUYEN / AFP

نظام درمان عمومی بریتانیا یک آزمایش جدید خون را که می‌تواند تا پنجاه نوع بیماری سرطان را پیش از بروز علائم ردیابی کند، امتحان خواهد کرد. 

این آزمایش که به آزمایش «گالری» موسوم است می‌تواند نقطه عطفی در تشخیص سرطان باشد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد این آزمایش خون می‌تواند انواع بسیاری ازسرطان‌ها از جمله سرطان گردن، تخمدان، لوزالمعده (پانکراس) و مری را که تشخیص‌شان در مراحل اولیه دشوار است، ردیابی کند.   

نتیجه این پژوهش که در ماه مارس در نشریه معتبر «آنالز آو آنکولوژی» منتشر شد، حاکی از ۹۹ درصد نتیجه دقیق این آزمایش خون روی ۱۲۰۰ داوطلب بوده است.  

این نخستین آزمایشی است که توانسته است انواع مختلف سرطان از جمله سرطان ریه، روده، تخمدان و لوزالمعده را با تعیین این که سلول‌های سرطانی از کدام بافت‌ها منشاء گرفته‌اند، با ۹۳ درصد دقت تعیین کند. 

حال به گفته سِر سایمون استیونس، مدیرعامل نظام درمان عمومی بریتانیا، همراه توافق با نظام درمانی انگلستان (بخشی از بریتانیا) قرار است این آزمایش خون تا اواسط سال ۲۰۲۱ روی ۱۶۵ هزار نفر انجام شود.  

اگر برنامه پژوهشی مذکور نشان دهد که این آزمایش روی افرادی که علائم سرطان ندارند هم موفقیت‌آمیز است، در معرض استفاده عموم قرار خواهد گرفت.

این آزمایش که با سرمایه‌گذاری شرکت آمریکایی «گرِیل» انجام می‌شود، می‌تواند به هدف نظام درمانی بریتانیا برای افزایش موارد تشخیص سرطان در مراحل اولیه کمک کند و از میزان مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری بکاهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیمارانی که سرطانشان در مرحله اولیه تشخیص داده می‌شود، معمولا ده برابر کسانی که در مرحله چهارم سرطان ردیابی شده‌اند شانس زنده ماندن دارند. 

سِر سایمون می‌گوید: «هرچند خبر خوش حاکی از افزایش بی‌سابقه درمان سرطان است اما همه روزه هزار نفر (در بریتانیا) به این بیماری مبتلا می‌شوند. 

تشخیص در مراحل اولیه – به ویژه سرطان‌هایی مثل سرطان تخمدان و لوزالمعده که درمانشان دشوار است – می‌تواند بالقوه جان بسیاری از بیماران را نجات دهد. 

بنابراین، این آزمایش امیدوارکننده خون می‌تواند نقطه عطفی در مراقبت‌های مرتبط با سرطان باشد و به درمان موفقیت‌آمیز هزاران نفر کمک کند.»  

این آزمایش پژوهشی در محدوده نظام درمانی انگلستان (بخشی از بریتانیا) حدود ۱۴۰ هزار فرد ۵۰ تا ۷۹ساله را در بر خواهد گرفت که به مدت سه سال همه‌ساله خونشان مورد آزمایش قرار می‌گیرد. این افراد برحسب پرونده‌های پزشکی‌شان در نظام درمان عمومی بریتانیا انتخاب خواهند شد. 

افرادی که نتیجه آزمایش‌شان مثبت باشد برای تحقیق بیشتر به نظام درمان عمومی بریتانیا ارجاع خواهند شد. 

این آزمایش به ۲۵ هزار نفر دیگر که با علائمی شبیه به ابتلا به سرطان طبق معمول به بیمارستان ارجاع شده‌اند، نیز جهت تسریع تشخیص پیشنهاد خواهد شد.

انتظار می‌رود نتیجه این پژوهش در صورت مثبت بودن در سال ۲۰۲۳ منتشر شود و سپس روی حدود یک میلیون نفر دیگر در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ تعمیم یابد. 

تشخیص سرطان در بریتانیا به دلیل شیوع کووید-۱۹ به گونه‌ای قابل توجه لطمه دیده است. گفته می‌شود بیماری سرطان حدود ۵۰ هزار نفر در نتیجه بحران ویروس کرونا تشخیص داده نشده است. 

ماه گذشته نهاد موسوم به «حمایت‌های سرطان مک میلان» (مک میلان کَنسِر ساپورت) اعلام کرد که اگر مسؤولان خدمات مرتبط با بیماری سرطان از جمله معاینات، عکسبرداری و ارجاع به متخصص را به طور کامل احیاء نکنند، ممکن است تعداد مبتلایان به این بیماری ظرف یک سال دو برابر شود.    

این نهاد خیریه هشدار داده است که ممکن است دست کم ۱۸ ماه طول بکشد تا کسانی که از آغاز همه‌گیری کرونا به سرطان مبتلا شده‌اند، شناسایی شوند. 

مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا می‌گوید: «ما در بریتانیا یک صنعت تشخیص بیماری – نه تنها برای ویروس کرونا بلکه برای دیگر بیماری‌ها- ایجاد می‌کنیم که در صدر جهان قرار دارد. 

این آزمایش هیجان‌انگیز و بی‌سابقه از (موسسه) گریل به ما ابزار دیگری برای افزایش شانس ادامه حیات به بیماران داده است و نشان می‌دهد چگونه بریتانیا درصدر استفاده از آخرین ابداعات برای درمان بیماران است. 

بسیار از ما عزیزی را می‌شناسیم که با سرطان دست به گریبان است و از نزدیک  پیامد این بیماری کشنده را دیده‌ایم.» 

این آزمایش خون به جست‌وجوی دی‌ان‌ای بدون سلولی می‌پردازد که از تومورهای سرطانی به داخل خون نشت می‌کند. 

از آن جایی که این نوع دی‌ان‌ای می‌تواند از دیگر انواع سلول هم ترشح شود، کارشناسان تغییرات شیمیایی آن را که اصطلاحا به آن «متیلاسیون» گفته می‌شود، تجزیه و تحلیل می‌کنند. این روند نماد ژن‌ها را کنترل می‌کند اما وقتی به گونه‌ای غیرمعمول رفتار می‌کند می‌تواند به رشد غده سرطانی کمک کند.   

نتایج این آزمایش خون که در ماه مارس منتشر شد نشان می‌دهد که این آزمایش در تشخیص این که بیمار پیش‌تر به سرطان مبتلا بوده است، در ۹۹.۳ درصد موارد دقیق بوده است اما احتمالا در تشخیص حضور سلول‌های سرطانی در بدن تا آن اندازه موفق نبوده است.   

در مجموع، این آزمایش از ۵۰ نوع سرطان، توانسته ۱۸ درصد موارد بیماری را در مرحله اول ابتلا به آن تشخیص دهد. موارد تشخیص، در مراحل دوم، سوم و چهارم بیماری به ترتیب ۴۳ درصد، ۸۱ درصد و ۹۳ درصد دقیق بوده است.  

در عین حال، دقت عمل این آزمایش برحسب نوع سرطان نیز متفاوت بوده است و اغلب سرطان‌هایی را که تشخیص‌شان در مراحل اولیه دشوار است ردیابی کرده است. کارشناسان گفته‌اند عملکرد این آزمایش را در تشخیص اولیه سرطان می‌توان بهبود بخشید.  

گزارش‌های تکمیلی از پرس اسوسیشن

© The Independent

بیشتر از جهان