خلبانان سوئیسی راننده قطار می‌شوند؟

در حال حاضر حدود ۱۰ هزار خلبان تجاری در سراسر اروپا بیکارند

شرکت های قطار در سوئیس، روزانه با کمبود ۳۰ راننده مواجه هستند - Fabrice COFFRINI / AFP

خلبانانی که در طول همه‌گیری ویروس کرونا عمدتا نتوانستند پرواز کنند، می‌توانند راندن قطار را یاد بگیرند.

بنابر گزارش روزنامه فرانسوی «ل پوینت»، شرکت هواپیمایی «سوئیس» و شرکت هواپیمایی زیر مجموعه «ادلویس»، در حال حاضر به دنبال ارائه برنامه آموزشی جدید هستند.

در حالی‌که هزاران پرواز با توجه به محدودیت‌های سفر در سراسر جهان، لغو شده‌اند، شرکت‌‌های حمل‌ونقل ریلی سوئیس، با مشکلی برعکس این اتفاق مواجه شدند و حرکت بسیاری از قطارها را به دلیل کمبود نیروی کار لغو کردند.

شرکت‌های ریلی «شمن دفر فدرکس سوئیس» (SBB/CFF) و«رتیش بان» (RhB) گزارش می‌دهند که روزانه با کمبود ۳۰ راننده مواجه هستند. 

یک طرح آموزش مجدد، به نفع هر دو صنعت حمل‌ونقل است.

آموزش رانندگی قطار به طور معمول ۱۴ تا ۱۶ ماه طول می‌کشد.

اتحادیه سوئیسی «اروپرز»، که نمایندگی ۱۳۰۰ خلبان را به عهده دارد از این طرح حمایت کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی این اتحادیه به روزنامه سوئیسی «ل نوولیست» گفت: «شاید غافلگیر کننده باشد، اما بسیاری از موارد (در دو صنعت) مشابه‌اند؛ مواردی نظیر جذابیت فناوری،‌ حمل‌ونقل مردم و محصولات از نقطه «ای» به نقطه «بی»، امنیت و حس مسئولیت.»

«از دید ما این یک موقعیت دوسر بُرد است. ما از کارمندان خود می‌خواهیم که به فراتر از آنچه که هست فکر کنند.»

این تصمیم پس از آن شکل گرفت که اتحادیه خلبانان برجسته بریتانیا هشدار دادند افرادی که می‌خواهند خلبان شوند، زحمت یادگیری برای آینده‌ای قابل تصور را نکشند.

انجمن خلبانان خط هوایی بریتانیا (بالپا / Balpa) اظهار داشت، «غیر مسئولانه» است که کارآموزان را تشویق کنیم تا بیش از ۱۰۰ هزار پوند پرداخت کنند و به این نکته پی ببرند که پس از پایان دوره آموزشی خود نمی‌توانند استخدام شوند.

طبق اظهارات «وندی پرسی»، رئیس خدمات عضویت و مشاغل بالپا، در حال حاضر حدود ۱۰ هزار خلبان تجاری در سراسر اروپا بیکارند و هزار و ۶۰۰ نفر از آنها هم در بریتانیا هستند.

وی تخمین می‌زند حدود ۲۰۰ نفر از افرادی که در مدارس آموزش پرواز مشغول تحصیل هستند و برای به دست آوردن شغلی با پروازهای «ایزی‌جت» (پروازهای ارزان در بریتانیا) صف کشیده‌اند، دیگر آینده روشنی برای استخدام و یا حتی اخذ مجوز خود ندارند.

آقای پرسی گفت: «این تصویر برای کسانی که با تمام وجود می‌خواهند وارد این حرفه شوند،‌ خوشایند نیست. حتی زمانی که این همه‌گیری تمام شود موقعیت‌های شغلی کمتر می‌شود و افراد بیشتری برای هریک از این موقعیت‌ها با یکدیگر رقابت خواهند کرد.»

«در این شرایط اگر هر کار دیگری انجام دهیم «غیر مسئولانه» خواهد بود، جز اینکه به افراد اخطار بدهیم تا آموزش‌های خلبانی خود را در حال حاضر به تعویق بیاندارند.»

© The Independent

بیشتر از جهان