بازرسان سازمان ملل خواستار لغو حکم اعدام احمدرضا جلالی شدند

«محکومیت آقای جلالی براساس اعترافات اجباری تحت شکنجه و در دادگاه غیرمنصفانه بوده است»

احمدرضا جلالی، زندانی دو تابعیتی ایرانی-سوئدی- عکس از شبکه‌های اجتماعی

کارشناسان سازمان ملل نسبت به احتمال اعدام احمدرضا جلالی، زندانی دو تابعیتی ایرانی-سوئدی محکوم به اعدام در زندان اوین ابراز نگرانی کرده‌اند و از ایران خواسته‌اند تا هرچه سریع‌تر جلوی حکم اعدام وی را بگیرد. 
جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران و اگنس کالامار، گزارشگر ویژه اعدام‌های غیرقانونی شتابزده و خودسرانه، با انتشار بیاینه‌ای تصمیم قوه قضاییه را در ایران محکوم کرده‌اند. 
در بخشی از این بیانیه کارشناسان سازمان ملل با اشاره به این که محکومیت آقای جلالی براساس اعترافات اجباری تحت شکنجه و در دادگاه غیرمنصفانه بوده است، عنوان کرده‌اند: «تصمیم دولت و قوه قضاییه ایران برای اعدام آقای جلالی باید محکوم شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه همچنین آمده است که: «این تصمیم از جهات متعدد و به طور خاص در زمینه حق حیات، نقض آشکار و جدی تعهداتی است که ایران به موجب قوانین بین‌المللی حقوق بشر دارد.» 
در همین رابطه روز گذشته نیز وزیر خارجه سوئد گفت که در این مورد با همتای ایرانی خود صحبت کرده تا مانع اجرای این حکم شود. 

احمدرضا جلالی پزشک و مدرس موسسه کارولینسکا در استکهلم، پایتخت سوئد است. او در سال ۲۰۱۶ در سفر به ایران بازداشت شد و پس از مدتی به اتهام ارائه اطلاعات به اسرائیل برای کمک به ترور چند دانشمند هسته‌ای ایران به اعدام محکوم شد. این حکم در سال ۲۰۱۷ از سوی دیوان عالی قضایی ایران تایید شد. با وجود اینکه در آن زمان وکلای احمدرضا جلالی درخواست رسیدگی مجدد به پرونده را داشتند، دیوان عالی دادخواست آن‌ها را رد کرد و حکم اعدام اقای جلالی را تایید کرد.
ویدا مهران نیا همسر آقای جلالی چند روز پیش خبر داد که همسرش احمدرضا جلالی در تماسی تلفنی از زندان به او گفته است که به سلول انفرادی منتقل شده است و ممکن است به زودی اعدام شود.

بیشتر از