فرمان ریاست جمهوری افغانستان برای رهایی زندانیان پاکستانی

دولت افغانستان جرم و تعداد زندانیانی که آزاد می‌شوند را مشخص نکرده ‌است

اسلم فاروقی، رهبر پاکستانی شاخه خراسان داعش که در آوریل امسال بازداشت شد - اداره امنیت ملی

اشرف غنی،‌ رئیس جمهوری افغانستان، فرمان آزادی زندانیان پاکستانی را داده است، اما این فرمان به تازگی رسانه‌ای شده است. 

این فرمان درست پیش از سفر عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان به کابل صادر شده است. بیشتر زندانیان پاکستانی، عضو گروه طالبان بوده‌اند که در میدان‌های جنگ در افغانستان یا براساس اطلاعات استخباراتی، گرفتار و محکوم شده‌اند. 

در فرمان ریاست جمهوری آمده است: «به مثابه حسن نیت و تحکیم روابط دوستانه با جمهوری اسلامی پاکستان، عفو مجازات حبس محکومیت اتباع جمهوری اسلامی پاکستان را که به حکم قطعی و نهایی محاکم محکوم گردیده‌اند، منظور می‌نمایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فرمان چهار ماده‌ای، تصریح می‌کند که زندانیان پاکستانی‌ که از مدت زندان آنها یک ماه مانده، عفو و آزاد شوند. ماده دوم می‌افزاید: آنهایی که مدت حبس‌شان تمام شده ولی نتوانسته‌اند به دلایل مشکلات مالی، جزای نقدی خود را بپردازند، نیز آزاد شوند. 

آقای غنی با توجه به حساسیت موضوع، درباره تعداد این زندانیان سخنی نگفته و مشخص هم نکرده است که جرایم آنها چه بوده است. 

اما رحمت‌الله نبیل، رئيس پیشین اداره امنیت ملی کشور می‌گوید آنها به جرایم تروریستی محکوم شده‌ بودند و تعداد‌شان هم به صدها نفر می‌رسد. 

آقای نبیل از اشرف غنی انتقاد کرده، گفته است:‌ «متأسفانه علاوه بر طالبان، دكتر اشرف غنی جهت ابقايش در قدرت، به منبع ازدياد مشكلات برای افغانستان تبديل گرديده، تا منبع كاهش مشكلات براى افغانستان؛ مطمئن هستم که اسلم فاروقی و صدها تروریست پاکستانی که هزاران تن از هموطنان ما را به شهادت رسانيده‌اند، با رشوه به آی‌اس‌آی آزاد می‌شوند!»

اسلم فاروقی رهبر شاخه خراسان داعش است که تابعیت پاکستانی دارد و اوایل امسال از سوی نیروهای امنیت ملی بازداشت شد. 

افغانستان و پاکستان که یکدیگر را به حمایت از تروریسم متهم می‌کنند، پس از سفر عمران خان در هفته گذشته، می‌کوشند روابط خود را ترمیم کنند. اما منتقدان می‌گویند بعید است پاکستان از حمایت طالبان دست بردارد. 

بیشتر از