مرکز آمار ایران: همه چیز باز هم گران شد 

هزینه زندگی در ایران نزدیک به ۵۰ درصد نسبت به آبان سال گذشته افزایش یافته است

بازار دستفروش‌های سردشت - ATTA KENARE / AFP

مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود از افزایش  ۴۶ درصدی هزینه زندگی خانوار ایرانی  نسبت به آبان سال گذشته خبر داده است. 

در این گزارش آمده است که در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل، مربوط به گروه «سبزیجات» (گوجه‌فرنگی، پیاز، فلفل دلمه‌ای، لوبیاسبز، سیب‌زمینی) بوده است. گروه مربوط به «گوشت قرمز و گوشت ماكيان» (مرغ ماشینی، گوشت گاو یا گوساله، گوشت گوسفند)، نیز افزایش قیمت داشته است. 

خبرگزاری فارس نیز امروز نوشت که قیمت مرغ به کیلویی ۳۵هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

در روزهای گذشته هم خبر افزایش قیمت مرغ نسبت به ماه قبل منتشر شده بود. پیش‌تر، مدیرکل تعزیرات تهران گفته بود که قیمت مرغ کیلویی ۲۰هزار و ۴۰۰ تومان است و اگر  ۱۰۰ تومان هم گران‌تر فروخته شود، با فروشنده برخورد خواهد شد. در نیمه مهرماه خبرگزاری ایسنا نوشت که قیمت هر کیلو مرغ گرم در خرده فروشی‌های سطح شهر تهران به ۲۱ هزارتومان رسیده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی بود که بر اساس مصوبه تیرماه ستاد تنظیم بازار، قیمت مرغ گرم آماده پخت کیلویی ۱۵ هزار تومان تعیین شده بود، و به استانداران هم اختیار تام داده شد که قیمت محصول را با ۵ درصد کاهش یا افزایش، در استان خود نرخ‌گذاری کنند. اما چند ماه بعد،  در نیمه مهرماه، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت که برخی از فروشندگان  مرغ از افزایش ۳ تا ۴۰۰۰ تومانی قیمت (کیلویی) آن خبر داده‌اند و می‌گویند قیمت خرید عمده مرغ  از کشتارگاه حدود ۱۹ هزارتومان شده است. 

در گروه‌های «روغن‌ها و چربی‌ها» (روغن نباتی جامد، کره غیرپاستوریزه، روغن مایع) و «ميوه و خشكبار» (نارنگی، موز، انگور) نیز بیشترین افزایش قیمت مشاهده شده است. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه «هتل و رستوران» (غذاهای آماده)، گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (بخاری گازی، انواع شوینده‌ها، لوازم پلاستیکی آشپزخانه)، موارد ذکر شده بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. 

امروز نیز انجمن صنفی شرکت‌های ریلی اعلام کرد که در هفت ماه گذشته، مسافرت با قطار بیش از  ۷۰ درصد کاهش داشته است. 

بر اساس همین گزارش، آمار نشان می‌دهد در ۷ ماهه نخست امسال حدود ۵ میلیون نفر با قطار مسافرت کرده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال‌های ۹۸ و ۹۷، به ترتیب کاهش ۶۷.۵ و ۷۰.۸ درصدی داشته است. 

در گروه «مواد ضروری پوشیدنی» نیز گفته می‌شود که قیمت پوشک شاهد افزایش زیادی بوده است. 

فرارو در گزارشی با اشاره به کمیاب شدن پوشک تولید داخلی، می‌نویسد:«قیمت پوشک از ماه آخر تابستان تا به امروز تا حدود ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر، برخی برند‌های مهم ایرانی پوشک در بازار کمیاب، و برخی سایز‌های آن نایاب شده‌اند. این مشکل در شهرستان‌ها نمود بیشتری دارد.» 

به گفته فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و دارایی دولت اقای روحانی، افزایش قیمت کالاهای اساسی که از ماه های گذشته با رشد چشمگیری مواجه بوده است، به دلیل تورم رخ داده است. 

فرهاد دژپسند در گفت‌وگو با تلویزیون رسمی کشور به کسری بودجه دولت اشاره کرده است و دلیل افزایش هزینه‌ها در تمام بخش‌ها را افزایش نرخ ارز، و نیز افزایش نرخ تورم در ایران دانسته است.

بیشتر از