ابراهیم با عصای موسی شوالیه‌وار از راه می‌رسد

فرج‌الله سلحشور روز ۸ اسفند ۱۳۹۴ بر اثر سرطان ریه در تهران درگذشت

تصویر فرج‌الله سلحشور، کارگردان ایرانی ـ عکس از جم نیوز

فرج‌الله سلحشورنیا معروف به فرج‌الله سلحشور از چهره‌های مشهور سینما و تلویزیون جمهوری اسلامی است. شاید تنها ویژگی مثبت وی، صداقت نسبی او بود. چهره عبوسی داشت و هرگز ادعا نکرد فیلم‌ساز مستقلی است. در ۱۳۶۱ با بازی در نقشی در فیلم «توبه نصوح» محسن مخملباف، به عنوان بازیگر وارد سینما شد و ۱۱ سال بعد با نوشتن و ساختن فیلم «ایوب پیامبر» به عنوان کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس شناخته شد و بعدتر با ساختن سریالی در مورد اصحاب کهف در شبکه‌ اول سیما به نام «مردان آنجلس» ادامه داد و سرانجام با ساختن مجموعه تلویزیونی «یوسف پیامبر» به اوج شهرت رسید اما جنجال‌هایی که آفرید موجب شد هرگز چهره‌ محبوبی نشود و در جدال با خانه سینما و توهین جنسیتی به زنان بازیگر مورد شکایت قانونی قرار گرفت که کاری از پیش نبردند.

او سرانجام در حالی که فیلم‌نامه بلندبالایی برای یک سریال ۷۲ قسمتی در مورد زندگی موسی پیامبر در دست داشت بذر بحران دیگری را کاشت که هنوزهم ادامه دارد. او در مصاحبه با تسنیم، خبرگزاری سپاه اعلام کرد: «همه این موضوع را می‌دانند و بارها گفتم که من یک نفر از خانواده سینما، خانه سینما و وزارت ارشاد نیستم. من یک مبلغ هستم؛ وصیت کردم اگر شهید شدم یا فوت کردم من را در قطعه هنرمندان دفن نکنند.»

سرانجام فرج‌الله سلحشور در روز شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۶ صبح پس از چندماه  بیماری بر اثر سرطان ریه در بیمارستان بقیةالله تهران درگذشت و در امامزادگان سید جعفر و سیده حمیده خاتون واقع در باغ فیض تهران به خاک سپرده شد اما مرگ، پایان ماجرای او نبود. بعد از مرگش مطرح شد که او به دست اسرائیلی‌ها ترور بیولوژیک شده است.

تا دو سال اخبار متفاوتی از ساخته شدن سریال موسی پیامبر به گوش می‌رسید تا این که جمال شورجه، نویسنده، کارگردان، دوست و همکار نزدیک سلحشور به عنوان کارگردان جایگزین در مصاحبه مفصلی با «قدس آنلاین» جزئیات زیادی در مورد ساخت این سریال مطرح کرد و گفت: «نویسنده کار که مرحوم سلحشور بودند و بازنویسی را حجت‌الاسلام محمدسعید بهمن‌پور انجام می‌دهند. طرح و برنامه تلویزیون روی فیلم‌نامه مرحوم سلحشور نظراتی داشتند که در بازنویسی اعمال شد اما مبنای فیلم‌نامه براساس طرح مرحوم سلحشور است.» وی همچنین متن بازنویسی شده را حدود ۵۵ قسمت اعلام کرد و گفت: «همه‌چیز برای شروع کار آمده است اما هنوز صدا و سیما بودجه را تامین نکرده است. اگر بودجه را بگیریم، پیش تولید را شروع می‌کنیم و تا سال ۱۴۰۰ آماده پخش می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدتی بعد اما جمال شورجه، کارگردان این مجموعه تاریخی-مذهبی، سکته مغزی کرد و دوباره بازار شایعه ترور بیولوژیک به راه افتاد. چند ماه پیش، احمد میرعلایی، تهیه‌کننده سریال اعلام کرد: «خوشبختانه وضعیت بیماری جمال شورجه، کارگردان سریال نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است و توانایی حضور در لوکیشن و بالای سر کار را دارند.» اما چند روز قبل و در ۲۵ آبان، وی در گفت‌وگویی با مشرق نیوز اعلام کرد: «حضور حاتمی‌کیا برای کارگردانی اثر به طور کامل قطعی شده است. خوشبختانه گفت‌وگوهای اولیه به خوبی پیش رفت و وی هم اکنون کارگردان این پروژه است.»

به این ترتیب مشخص شد که ابراهیم حاتمی‌کیا در حال بازنویسی مجدد فیلم‌نامه است و این سریال احتمالا در ۵۰ قسمت ساخته خواهد شد.

ابراهیم حاتمی‌کیا خود چهره‌ جنجالی دیگری در سینما و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران است که سال‌ها به عنوان کارگردان مستقل مطرح بود اما از چند سال پیش اعلام کرد که کارگردان نظام است و به آن افتخار می‌کند و اکنون چون شوالیه قهرمان وارد گود شده است.

کاربری به نام «حجت فقیه» در توییتر در خصوص ساخت سریال «حضرت موسی» نوشته است: «ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان سریال موسی(ع) شد. سریالی که اسرائیل از ساخته شدنش بسیار هراس داره و دو کارگردان قبلی شهید فرج‌الله سلحشور و جمال شورجه را ترور بیولوژیک کرده تا مانع ادامه کار شود! حاتمی‌کیا این ‌بار جانش را وسط گذاشته!» توییتر حساب کاربری او را بسته است اما عکس این توییت در «مشرق نیوز» منتشر شده است.

اینک شعارهایی چون «عصای موسی در دست ابراهیم» به راه افتاده است و قرار است جمال شورجه هم به عنوان دستیار کارگردان و مشاور، در پروژه باقی بماند.

حسین شریعتمداری، سردبیر کیهان درباره سریال «حضرت موسی» پیشنهادهایی داده و برای آن مقاله‌ مفصلی نوشته است که این‌ گونه شروع می‌شود: «در یادداشت روز شنبه به اسناد غیرقابل انکاری اشاره کرده بودیم که از جعلی بودن هولوکاست مورد ادعای صهیونیست‌ها و دولت‌های غربی حکایت می‌کرد ولی اکنون درپی آنیم که نشان بدهیم در اسناد تاریخی از یک هولوکاست واقعی یاد شده است که یهودیان آن زمان- بخوانید اجداد صهیونیست‌های این زمان- عامل آن بوده‌اند؛ جنایت هولناکی که به صورت یک داغ ننگ ابدی بر پیشانی صهیونیست‌ها - و نه یهودیان - نقش بسته است.» وی با توضیحات قرآنی مفصل، شرح و بسط‌هایی داده است و از اصحاب «اُخدود» نام برده و مقاله خود را چنین به پایان رسانده است: «آن مرحوم‌ -فرج‌الله سلحشور- به جد درپی آن بود که زندگی حضرت موسی علیه‌السلام را به تصویر بکشد و پرداختن به ماجرای تاریخی اصحاب اُخدود را هم در برنامه کاری خود داشت. دیروز با خبر شدیم که قرار است سریال حضرت موسی علیه‌السلام در ۵۰ قسمت با کارگردانی برادر گرامی و توانمندمان آقای ابراهیم حاتمی‌کیا ساخته شود که امید است ماجرای اصحاب اُخدود نیز در آن جای ویژه‌ای داشته باشد.»

به هر حال اکنون ابراهیم حاتمی‌کیا چون قهرمان وارد شده است. فقط باید آرزو کنیم اتفاقی برای او نیفتد که ماجرای ترور بیولوژیک تداوم پیدا نکند وگرنه می‌دانیم این سریال هم با هزینه‌ سنگین ساخته خواهد شد و حاصل ارزشمندی هم از آن عاید ما نخواهد شد، همان ‌طور که از بقیه فیلم‌ها و سریال‌های این‌چنینی اثری برنیامده است.

بیشتر از فیلم