معاون وزارت بهداشت ایران استعفا کرد

ملک زاده وزیر بهداشت را بابت «معرکه گیری برای ساخت واکسن کرونا» به باد انتقاد گرفت

رضا ملک‌زاده معاون وزیر بهداشت ایران- عکس از ایرنا

رضا ملک زاده روز جمعه در گفتگویی با خبرگزاری ایسنا، با اعلام استعفای خود، متنی در اختیار این خبرگزاری گذاشت که در آن به انتقادات روز پنجشنبه سعید نمکی، وزیر بهداشت، پاسخ داده است.

دکتر ملک زاده در این متن که با عنوان «حمله به تحقیقات نظام سلامت ایران، واقعیت یا فرار رو به جلو؟!» منتشر شد خطاب به وزیر بهداشت گفت: «اظهارات اخیر جناب عالی درباره تحقیقات علوم پزشکی ایران [...] چنان بی‌پایه و اساس است که حتی بیگانگان ایران ستیز در فراسوی مرزهای کشور، که در قالب پروژه های کلان و صرف میلیاردها بودجه، درصدد اثبات ناکارآمدی تحقیقات علوم پزشکی در ایران بوده اند، چنین نتیجه عجیب و کاملا مردودی نگرفته اند.»

 

دکتر نمکی روز پنجشنبه با انتقاد شدید از روند تحقیقات و تخمین‌ها در باره شیوع ویروس  کرونا گفته بود که «حتی یکی از پیش‌بینی‌ها هم درست نبوده است.»

دکتر نمکی افزود: «به شدت به روند تحقیقات نظام سلامت، انتقاد دارم. نامه بنده به دکتر ملک‌زاده را در روزهای اول شیوع کرونا در کشور مشاهده کنید که ده مورد مشخص دارد، اما یکی از آن‌ها تاکنون جواب نداده است. کدام وزیر کم‌خرد با چنین یافته‌های شکسته‌ای می‌تواند بخش سلامت کشور را اداره کند؟ اصلا نباید بر یافته‌هایی که برحسب تخمین به وزیر داده می‌شود، کار و اعتماد کرد. این تخمین‌ها تاکنون درست نبوده است و ده نمونه همه‌گیری (اپیدمیولوژیک) به من دادند که هیچ کدام صحیح نبوده است و برای هیچ اقدامی مناسب نبودند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گفته‌ها با واکنش تند دکتر ملک‌زاده روبه‌رو شده که در نامه روز جمعه خود می‌گوید: «اصولا کسانی می توانند حیطه تحقیقات پزشکی ایران را به نقد و چالش بکشند که خود محقق ملی یا بین المللی [باشند یا] عمر خویش را صرف تحقیقات کرده یا دست کم یک تحقیق مهم و اثرگذار بین المللی انجام داده باشند».

او دکتر نمکی را به دلیل « درس دادن مدیریت بحران کرونا به جهان» و «معرکه‌گیری برای ساخت واکسن کووید -۱۹» به باد انتقاد گرفته و خطاب به او می‌افزاید: «هر زمان آمار مبتلایان و مرگ و میرها افزایش یافته، از پذیرش مسوویت شانه خالی کرده[اید] و هر گاه  آمارها اندکی فروکش کرده، مدعی درس دادن «مدیریت بحران کرونا» به جهان شده[اید] و همین اواخر از برپاکردن معرکه « تولید واکسن در ایران» سخن گفته‌اید - واکسنی که اگر هم تولید شود به مدد تلاش همین محققان علوم پزشکی ایران خواهد بود.»

بیشتر از