ایران بیانیه سه قدرت اروپایی طرف برجام را «فرافکنی سیاسی»خواند

«گام‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا منطبق با برجام است»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران- عکس از ایسنا

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز جمعه به بیانیه اخیر سه قدرت اروپایی عضو توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ واکنش نشان داد و گفت انتظار می‌رود آنها به جای «فرافکنی سیاسی» در جهت پایبندی کامل به تعهدات خود طبق برجام اقدام کنند.

بریتانیا، فرانسه و آلمان روز پنجشنبه در یک بیانیه مشترک خطاب به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های هسته‌ای فراتر از محدودیت‌های برجامی ایران به شدت ابراز نگرانی کرده خواستار بازگشت فوری تهران به تعهدات خود شدند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، سعید خطیب‌زاده این موضع تروئیکای اروپایی را «غیرمسئولانه» خواند و گفت «فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا قانونی و مشروع و در چارچوب قوانین بین‌الملل» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی افزود، با خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها و تداوم بدعهدی اروپا در زمینه انتفاع اقتصادی ایران از رفع تحریم‌های تعهد شده در توافق، جمهوری اسلامی ایران گام‌های هسته‌ای را برداشته است که کاملا منطبق با برجام است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در حالی از «بدعهدی» طرف اروپایی برجام می‌گوید که آنها در بیانیه روز گذشته خود، ضمن ابراز تاسف از خروج آمریکا از آن توافق، یادآوری کردند که تحریم‌ها را به نحو پیش‌بینی‌شده در برجام رفع کرده‌اند.

این سه متحد آمریکا تاکید کردند با وجود این تلاش‌های مبتنی بر حسن نیت اروپا، ایران با دست زدن به اقدامات متعددی در نقض جدی تعهدات خود، در حال تهی کردن توافق از مزایای اصلی آن در زمینه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است.

بیانیه مشترک بریتانیا، فرانسه و آلمان پس از آن منتشر شده که آژانس بین المللی انرژی اتمی، در جدیدترین گزارش فصلی خود، از افزایش سطح غنی سازی اورانیوم و همچنین افزایش ده برابری ذخایر اورانیوم غنی شده در ایران خبر داد.

بیشتر از