هشدار درباره موج دوم «مرگبار» کرونا در خاورمیانه

«در اروپا هر ۱۷ ثانیه یک نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست می‌دهد»

سازمان بهداشت جهانی افزایش موارد ابتلا به کرونا در خاورمیانه و اروپا را نگران کننده خواند - Fabrice COFFRINI / AFP

سازمان بهداشت جهانی درآستانه فررسیدن فصل زمستان در خاورمیانه نسبت به موج دوم کرونا در این منطقه هشدار داد و آن را «مرگبار» خواند. همزمان وضعیت شیوع بیماری در اروپا نیز بحرانی اعلام شده و گزارش‌ها حاکی از آن است که در هر ۱۷ثانیه یک نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهد.

گاردین در این مورد نوشت، شرایط در خاورمیانه هم به شدت بحرانی است به‌طوری‌که طی ۹ ماه گذشته بیش از ۷۶ هزار نفر در این منطقه بر اثر این ویروس، جان خود را از دست داده‌اند.

دکتر هانس کلوگه، مسئول منطقه‌ای اروپا در سازمان بهداشت جهانی، روز پنجشنبه گفت در ۵۳ کشور تشکیل‌دهنده این منطقه تا به حال، بیش از ۱۵.۷ میلیون مورد کووید-۱۹ شناسایی شده‌اند که از این میان ۴ میلیون نفر تنها در این ماه به ثبت رسیده است. مطابق با آمارها، نزدیک به ۳۵۵۰۰۰ مورد مرگ نیز، در اروپا گزارش شده است. در همین راستا بخش‌های درمانی فرانسه در حال حاضر با ۹۵ درصد ظرفیت خود و سوئیس با ظرفیت کامل به فعالیت ادامه می‌دهند.

احمد المنداری، مدیر منطقه مدیترانه در سازمان بهداشت جهانی که بیشتر بخش‌های خاورمیانه را نیز شامل می‌شود، در نشستی مطبوعاتی در قاهره از کاهش سطح محدودیت‌ها در این کشورها ابراز نگرانی کرد. او گفت که فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک هنوز در این منطقه به طور کامل رعایت نمی‌شود و به همین دلیل بیمارستان‌ها به شدت شلوغ شده‌اند.

المانداری با اشاره به اینکه این ویروس طی ۹ ماه گذشته بیش از ۳.۶ میلیون نفر را در این منطقه بیمار کرده و نزدیک به ۷۶۰۰۰ نفر را کشته، هشدار داد که زندگی اکثر مردم در معرض خطر است. وی در ادامه خواستار اقدامات فوری برای جلوگیری از به واقعیت پیوستن پیش‌بینی‌ها شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی گفت: بیش از ۶۰ درصد از کل مبتلایان جدید در هفته گذشته، از ایران، اردن و مراکش گزارش شده است. تعداد بیمارانی که در پاکستان و لبنان وارد قرنطینه شده‌اند نیز در حال افزایش است . همچنین او تاکید کرد که اردن ، تونس و لبنان بزرگترین تعداد افزایش مرگ و میر یک روزه را، در این منطقه گزارش کرده اند.

براین‌اساس بدترین وضعیت در این منطقه را ایران داشته است. در ماه‌های اخیر تعداد مبتلایان افزایش‌یافته و بیمارستان‌ها را پرکرده است. همچنین بنابر آمار رسمی، تعداد کشته‌ها نیز افزایش‌یافته است. در ایران طی دوهفته گذشته، رکورد کشته‌ها شش بار شکست و تعداد تلفات به بیش از ۴۳۴۰۰ نفر رسید که بالاترین میزان در خاورمیانه است.

درحالی‌که دولت ایران علاقه‌ای به برقراری قرنطینه نداشت، به دلیل افزایش شدید مرگ و میر و البته با کمی تأخیر، ناچار شد تا به محدودیت‌های سراسری تن بدهد. با این حال هنوز نشانه‌ای از کاهش شیوع بیماری در این کشور مشاهده نمی‌شود.

بیشتر از جهان