تلاش متهم به کلاهبرداری هرمی برای فرار با استفاده از موتور غواصی

این کلاهبردار مدتی را زیر آب گذراند در حالی که پلیس فقط حباب می‌دید

پیرسی وانت خود را در حاشیه دریاچه شستا رها کرد، چیزی را از آن بیرون کشید و به داخل دریاچه شستا شنا کرد- Justin Sullivan/Getty Images/AFP

تعقیب و گریز یک مظنون در خیابان از سوی اف‌بی‌آی تبدیل به تجسس زیرآبی شد، وقتی که مظنون فراری با استفاده از یک موتور غواصی تک‌نفره خود را به درون یک دریاچه در کالیفرنیا افکند.

به گفته دادستان‌های فدرال، دوشنبه شب گذشته هنگامی که ماموران در نزدیکی ریدینگ در ۱۶۰ مایلی شمال ساكرامنتو قصد دستگیری متیو پیرسی را به دلیل نقشش در یک کلاهبرداری هرمی ۳۵ میلیون دلاری داشتند، او اقدام به فرار کرد.

این مرد ۴۴ ساله به سمت بزرگ‌ترین مخزن آبی کالیفرنیا فرار کرد و آن جا با یک موتور غواصی تک‌نفره یاماها 350i خود را به درون آب انداخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مطابق گزارش دادستان‌های فدرال در اسناد دادگاه آقای پیرسی که در فهرست پرواز ممنوع قرار داشت: «سپس، وانت خود را در حاشیه دریاچه شستا رها کرد، چیزی را از آن بیرون کشید و به داخل دریاچه شستا شنا کرد.

پیرسی مدتی را خارج از دید در زیر آب گذراند، در حالی که نیروی انتظامی فقط حباب می‌دید.»

موتور غواصی که معمولاً در ترکیب با وسایل غواصی استفاده می‌شود، به آقای پیرسی اجازه می‌داد بیش از ۲۵ دقیقه در زیر آب بماند. با توجه به مشخصات موتور زیردریایی مذکور، آقای پیرسی می‌توانست حدود چهار مایل (معادل ۶.۴۳ کیلومتر) در ساعت در عمق ۱۱۰۰ فوت (معادل ۳۳۵.۳ متر) حرکت کند.

اما از آن جا که مخزن آب بسته بود، او راه فراری نداشت و ماموران او را هنگامی که به سطح آب آمد، دستگیر کردند.

پس از گرم کردن بدن سرمازده‌اش، یک دست لباس خشکی را که همسرش آورده بود، به تن کرد و بعد دستگیر شد.

طبق اسناد دادگاه، آقای پیرسی و شریک تجاری‌اش‌، کنت وینتون ۶۷ ساله، از سال ۲۰۱۵ در حال اجرای یک کلاهبرداری هرمی بوده‌‌اند که با وعده سود تضمین‌شده مجموعاً ۳۵ میلیون دلار را برای شرکت‌های «فمیلی ولث لگسی و زولا» به چنگ آورده‌اند.

در کیفرخواست آمده است که آن‌ها فقط ۸.۸ میلیون دلار را به سرمایه‌گذاران بازگردانده‌اند و باقی پول‌ها را صرف هزینه‌های شخصی و تجاری از جمله خرید دو خانه و یک خانه روی آب کرده‌اند.

به گفته دادستان این دو، پول مشتریان را به ظاهر در رمزارز سرمایه‌گذاری می‌کردند، اما دارایی اندکی برای بازپرداخت به سرمایه‌گذاران داشتند.

وکیل برخی از سرمایه‌گذاران، جوشوا کانز، گفت که او فکر نمی‌کند این دو نفر اصلاً چیزی درباره ارزهای رمزنگاری‌شده بدانند.

آقای کانز به شبکه سی‌بی‌اس ساکرامنتو گفت: «شما هرگز نمی‌دانید که در ذهن کسی که پلیس در تعقیب اوست، چه می‌گذرد.

ما مدام تحقیق می‌کردیم و ناگهان امروز او در این جا سعی کرد با استفاده از یک موتور غواصی از راه دریاچه فرار کند.»

آقای پیرسی با اتهام کلاهبرداری از طریق انتقال بانکی پول، کلاهبرداری از طریق پست، پولشویی و تقلب در شهادت‌نامه شاهدان روبه‌رو است. اتهام آقای وینتون توطئه برای ارتکاب تقلب در انتقال بانکی پول است. هر دو در صورت مجرم شناخته شدن به ۲۰ سال زندان و جریمه‌ای قابل توجه محکوم می‌شوند.

وكیل آقای وینتون، آدام گاسنر، به نشریه ساكرامنتو بی گفت كه موكل وی «مشتاقانه منتظر روند قضایی است تا از آن چه كه در این جا اتفاق افتاده است، شفاف‌سازی کند.»

© The Independent

بیشتر از جهان