باز هم ساز مخالف مجلس با تعطیلی‌

نمایندگان مجلس مخالفت عملی خود را با تعطیلی نشان دادند

سخنگوی هیات رئیسه مجلس امروز به خبرنگاران گفت نمایندگان موافق تعطیلی مجلس نیستند. این در حالی است که دیروز سخنگوی ستاد مبارزه با بیماری کرونا از برگزاری جلسه فوق‌العاده رییس جمهور و قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا با فرمانداران، بخشداران و روسای شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان‌های سراسر کشور، در محل وزارت کشور خبر داده بود که طی آن برای تعطیلی ۱۲۴ شهر در کشور تصمیم‌گیری شد و تصویب شد تا در جلسات هیات دولت و مجلس نیز در هفته‌های آینده نباید بیش از ۱۵ نفر حاضر باشند.

مجلس شورای اسلامی ضمن مخالفت با این دستور می‌گوید که ستاد مقابله با کرونا نهاد تصمیم‌گیر برای ساعت کاری مجلس نیست.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا دیروز اعلام کرد تعطیلی و محدودیت تردد در ۲۵ شهر کشور از شنبه اجرا خواهد شد و جلسات هیات دولت و مجلس از روز شنبه نمی‌تواند با بیش از ۱۵ نفر تشکیل شود. مجلسی‌ها امروز مخالفت صریح خود را با این مصوبه اعلام کردند.

علیرضا رییسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا روز گذشته با اشاره به جلسه فوق‌العاده حسن روحانی با ستاد مقابله با کرونا برای تصمیم‌گیری در مورد تعطیلی شهرهایی با شرایط قرمز کرونا گفت: «همه کلانشهرها در سطح هشدار سه، یعنی قرمز قرار گرفته‌اند که از روز شنبه اول آذرماه همه مشاغل در آن‌ها تعطیل است به جز مشاغل سطح یک که تامین‌کننده مایحتاج مردم است. در حوزه اداری هم حداکثر یک سوم کارکنان حق حضور دارند.»

براساس مصوبه این جلسه فوری به ریاست حسن روحانی، رییس جمهور، حضور بیش از ۱۵ نفر از اعضای هیات دولت و نمایندگان مجلس در سر کار مجاز شناخته نیست.

اما امروز مجلس شورای اسلامی با مخالفت با این دستور گفت که ستاد مقابله با کرونا نهاد تصمیم‌گیر برای ساعت کاری مجلس نیست.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس امروز به خبرنگاران گفت نمایندگان موافق تعطیلی مجلس نیستند.

محمدحسین فرهنگی می‌گوید: «با وجود تصمیم جدید ستاد ملی کرونا جلسات مجلس هفته آینده با حضور تمامی نمایندگان برگزار خواهد شد.»

به گفته آقای فرهنگی نمایندگان مجلس با نظر ستاد مقابله با کرونا در خصوص تعطیلی مجلس و تشکیل جلسات مجلس با ۱۵ نفر از نمایندگان مخالف است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت عضو هیات رییسه مجلس نحوه برگزاری جلسات مجلس را خارج از اختیارات ستاد مقابله با کرونا عنوان کرد و گفت: «این که مجلس چگونه تشکیل می‌شود را قانون اساسی معین می‌کند. ستاد کرونا ذیل قانون اساسی است نه مافوق قانون اساسی، لذا اکثریت نمایندگان مجلس و اکثریت اعضای هیات رئیسه معتقدند در این زمینه مسائل، ستاد کرونا به بقیه کشور بپردازد و به فکر محدود کردن مجلس و تعطیلی آن نباشد. اما این که چگونه ما در شرایط جمع‌بندی کنیم قبلا تصمیم‌گیری شده بود و در حد شرایط جدید هنوز ما به جمع‌بندی جدیدی نرسیدیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با مصوبه روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا از روز شنبه بیشتر مشاغل در تهران و بیشتر شهرهای ایران تعطیل خواهند بود.

به گفته رییس ستاد مقابله با کرونا در ایران تعداد ۱۲۴ شهر وضعیت قرمز، حدودا ۱۶۰شهر نارنجی و ۹۸ شهر هم وضعیت زرد دارند. قریب به ۲۵ مرکز استان نیز در سطح هشدار سه یعنی قرمز قرار گرفته‌اند. تمام کلانشهرها نیز در محدوده قرمز قرار دارند و موظف به تبعیت از این مصوبه هستند.

همه مدارس و دانشگاه‌ها غیرحضوری است. مراکز مذهبی و فرهنگی هم به مدت دو هفته تعطیل می‌شوند و نماز جماعات و جمعه هم تعطیل خواهد شد.

علیرضا رییسی همچنین اضافه کرد: «در مناطق قرمز برگزاری جلسات اداری با حداکثر ۱۵ نفر برقرار می‌شود و معنی آن این است که جلسه هیات دولت هم اگر قرار است برگزار شود بیش از ۱۵ نفر نباید باشند و بقیه به صورت وبیناری حضور داشته باشند و حتی جلسات مجلس هم قطعا نمی‌تواند در تهران با بیش از ۱۵ نفر تشکیل شود.»

بحث تعطیلی تهران و سایر کلانشهرها طی ماه‌ها و هفته‌های گذشته از بحثی اجتماعی و ضروری خارج شده و شکل سیاسی به خود گرفته بود. از یک سو شورای شهر تهران با اعلام آمار روزانه مرگ و میر تهرانی‌ها به دولت هشدار می‌داد و درخواست تعطیلی حداقل دو هفته‌ای را مطرح می‌کرد و از سوی دیگر دولت اتخاذ هرگونه تصمیم‌گیری را در این خصوص موکول به بررسی‌های بیشتر کرده بود.

اعضای علمی ستاد مقابله با کرونا که متخصصان بیماری‌های عفونی‌اند نیز به کرات نسبت به لزوم تعطیلی تهران گزارش می‌دادند و مجلس نیز هم‌صدا از ناکارآمدی دولت در مهار کرونا صحبت می‌کرد.

حال که دولت تصمیم سخت خود را گرفته است و علی رغم نبود امکانات مالی و خالی بودن خزانه پایتخت و سایر کلانشهر‌ها را برای دو هفته تعطیل اعلام کرده است و برای اعضای هیات دولت و مجلس دورکاری و محدودیت حضور اعلام کرده، مجلس باز هم از اجرای این قانون سرباز زده و مخالفت می‌کند.

بیشتر از