اجرای طرح تعطیلی گسترده از اول آذر

دولت روحانی پس از تعلل زیاد و در وخیم‌ترین شرایط شیوع کرونا، تعطیلی را اجرا می‌کند

شهرها به سه سطح قرمز، نارنجی و زرد تفکیک می‌شوند-عکس از تسنیم

پس از مدت‌ها اصرار کارشناسان برای تعطیلی سراسر ایران در شرایطی که هر روز آمار جان‌باختگان و مبتلایان به کووید-۱۹ افزایش می‌یابد و تعلل پی‌در‌پی دولت حسن روحانی در اجرای آن، سرانجام دولت در وخیم‌ترین وضعیت شیوع کرونا، تعطیلی گسترده درکشور را اجرا می‌کند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت اعلام کرد که این طرح از شنبه اول آذر اجرا می‌شود و ممنوعیت تردد بین شهری نیز شامل آن خواهد بود.

ستاد ملی کرونا می‌گوید، طرح تعطیلی شامل سه سطح قرمز، نارنجی و زرد است. در سطح قرمز که شامل تهران و اغلب مراکز استان‌ها و ۱۰۰ شهر دیگر است، تنها مشاغل ضروری و تامین کننده امنیت و مایحتاج ضروری مجاز به فعالیت خواهند بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، در شرایط قرمز تعطیلی تقریبا کامل است و در شهرهای نارنجی محدودیت‌ها کمتر می‌شود.

تسنیم به نقل از رحمانی فضلی گزارش داد: ملاک شرایط قرمز این است که به ازای هر ۱۰۰هزار نفر از جمعیت یک شهر، ۱۰ مرگ مربوط به کووید-۱۹ باشد. شاخص شرایط نارنجی ۶ مرگ به ازای هر ۱۰۰هزار نفر و در شرایط زرد ۴ مرگ به ازای هر ۱۰۰هزارنفر است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که نیمی از آمار مرگ افراد مبتلا به کووید-۱۹ مربوط به پایتخت است.

این در حالی است که تنها در روز شنبه حدود ۱۳هزار مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا شناسایی شده و دست‌کم ۴۶۰ نفر نیز در همین مدت جان خود را از دست داده‌اند.

ایران در بین کشورهای منطقه وخیم‌ترین وضعیت شیوع بیماری کووید-۱۹ را دارد و ترکیه با جمعیت و شرایط آب‌و هوایی نسبتا مشابه و در همسایگی ایران، در وضعیتی به مراتب بهتر به‌سر می‌برد. مقامات این کشور از نخستین روزهای شیوع کرونا مرزهای زمینی و هوایی خود را با دیگر کشورها از جمله ایران بستند و تا ماه‌ها شهروندان را در قرنطینه و ایزوله نگاه‌داشتند.

اقدامی که دولت حسن روحانی به وضوع از اجرای آن سرباز زد و به این ترتیب علاوه بر ناکارآمدی روشن در مهار ویروس، با تشویق مردم به حضور در جامعه و از سرگیری کسب و کارها و اجبار کارمندان به حضور در محل کار، به شیوع بیشتر آن دامن زد.

روز گذشته محسن هاشمی، رئیس‌ شورای شهر که پیشتر بارها بر تعطیلی دو هفته‌ای تهران تاکید کرده بود، هشدار داده بود که ممکن است تعداد قربانیان کرونا به هزار نفر در روز برسد.

این در شرایطی است که برخی مقامات و کارشناسان تاکید دارند که تعداد مبتلایان و جان‌باختگان دست‌کم سه برابر رقمی است که به طور رسمی اعلام می‌شود.

هفته گذشته خبرگزاری از سیل اجساد به بهشت‌زهرا خبر داده بود. به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، بزرگترین قبرستان ایران و یکی از بزرگترین قبرستان‌های جهان هشت ماه است که در شرایط بحرانی به‌سر می‌برد و روشن نیست این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

از سوی دیگر باوجود گزارش‌های امیدوارکننده‌ای که از تولید واکسن کرونا مخابره می‌شود، ایران بر خلاف بسیاری دیگر از کشورها، اقدامی در جهت پیش‌خرید واکسن کرونا انجام نداده است.

بیشتر از