غرضی: پنج‌هزار آقازاده در آمریکا زندگی می‌کنند

شرایط فعلی نشان می‌دهد مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گسترده نیست

محمد غرضی: «برخی انتخابات یا اموال یا قوانین را به نفع خودشان مصادره می‌کنند و به‌عنوان دفاع از انقلاب و ایران ظاهر می‌شوند» - عکس از اعتماد

محمد غرضی، وزیر پیشین نفت ایران با اشاره به دعوای بین اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان گفت که ۵ هزار تن از فرزندان مدیران اصلاح‌طلب و اصول‌گرا که در آمریکا هستند، امتیازات را بین خودشان تقسیم کرده‌اند و اصلاً مشخص نیست که او پسر یک اصول‌گرا است یا پسر یک اصلاح‌طلب.

او در گفتگو با خبرآنلاین، بر این مورد تأکید کرد که هر دو جناح داخل حکومت تمامیت‌خواه هستند و می‌خواهند تمام حاکمیت، دولت، مجلس و قوای قضاییه را به دست آورند. او در بخش دیگری از سخنانش به شعارهای مردم در اعتراضات سال‌های ۹۶ و آبان ۹۸ که می‌گفتند «اصلاح‌طلب، اصول‌گرا، دیگه تمومه ماجرا» اشاره کرد و گفت به‌طورکلی دو جناح اصلاح‌طلب و اصول‌گرا اعتبارشان کم شده است.

غرضی که سابقه کاندیداتوری ریاست‌جمهوری سال ۹۲ را نیز در کارنامه خود دارد با اشاره به نتایج انتخابات دور پیشین مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت که هر دو طیف پایگاه اجتماعی خود را ازدست‌داده‌اند. او افزود با اعلام نتایج انتخابات آمریکا باز موقعیتی پیدا می‌شود که طرفداران آمریکا و اصول‌گرایان به جنب‌وجوش مجدد بیفتند و یک موقعیتی برای اینکه هوادارانی در جامعه داشته باشند را به دست آورند. بااین‌حال آنها هیچ توجهی به مردم و مشکلات داخل ندارند.

وی تأکید کرد که نتایج انتخابات آمریکا بعید است منجر به پویایی و مشارکت بیشتر در انتخابات شود چرا که در ایران دعوا بر سر سهم‌خواهی بیشتر صاحبان امتیاز و قدرت مطرح است.

وزیر پیشین پست، تلگراف و تلفن در ادامه صحبت‌های خود به نقش تاریخی آمریکا در ایران پرداخت و گفت که ایران به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای باید بتواند با آمریکا به‌عنوان یک قدرت جهانی تعامل کند و مردم نیز باتوجه‌به دسترسی به جریان آزاد اطلاعات از طریق فضای مجازی، خیلی راحت می‌فهمند که دولت‌ها چه‌کار می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

غرضی در بخشی از صحبت‌های خود به دوران جنگ اشاره کرد و گفت که در آن دوران از اصلاح‌طلب و اصول‌گرا هیچ خبری نبود، یا کسی به‌خاطر اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی شهید نشد. او افزود: «عده‌ای دائم امتیازات مردم را به نفع خودشان مصادره کرده‌اند، مثلاً انتخابات یا اموال یا قوانین را به نفع خودشان مصادره می‌کنند و به‌عنوان دفاع از انقلاب و ایران ظاهر می‌شوند.»

غرضی در انتها به‌ پیش‌بینی میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ پرداخت و گفت: «من دوست دارم که جمعیت زیادی پای صندوق‌های رأی بیایند اما صورت ظاهر آن، این را نشان نمی‌دهد.»