کرونا هم آمریکایی‌ها را از بوقلمون خوردن با خانواده منصرف نمی‌کند

برآورد می‌شود که پنجاه میلیون آمریکایی در جشن شکرگزاری امسال مسافرت کنند

یک هوادار تیم فوتبال آمریکایی آتلانتا فالکنز آماده برای برش بوقلمون شکرگزاری - TODD KIRKLAND / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

انجمن اتوموبیل‌رانی آمریکا (اِی اِی اِی) پیش‌بینی می‌کند که به رغم نگرانی‌های مقامات ایالات متحده پیرامون آن که تعطیلات عید شکرگزاری می‌تواند موجب گسترش ویروس کرونا شود، انتظار می‌رود میلیون‌ها آمریکایی در طول تعطیلات به سفر بروند. 

این پیش‌بینی که روز پنجشنبه منتشر شد، می‌گوید بر اساس الگوهای ماه اکتبر، موسسه «ای ای ای» انتظار دارد تعداد مسافران عید شکرگزاری از ۵۵ میلیون نفر در سال گذشته به ۵۰ میلیون نفر درسال جاری کاهش یابد، اما این موسسه به دلیل تغییر مداوم در اوضاع از نتیجه‌گیری قطعی در این مورد خودداری کرده است.

پولا توئیدیل، یکی از معاونان ارشد «ای ای ای»، می‌گوید: «برخورد به‌اصطلاح "ببینیم چه می‌شود" همچنان بر تصمیم (مردم)، به‌ویژه برای سفرهای عید شکرگزاری، تاثیر می‌گذارد.» 

این سازمان می‌گوید که پیش‌بینی سفر ۵۰ میلیون نفر، در واقع نمایانگر ۱۰ درصد کاهش در سفر مردم آمریکا در تعطیلات شکرگزاری در روزهای میان ۲۵ و ۲۹ نوامبر است که بیشترین کاهش در سفرها از رکود اقتصادی بزرگ سال ۲۰۰۸ به این سو است.

این پیش‌بینی در گرماگرم هشدارهای مقامات و کارشناسان مطرح شده است که با نگرانی در مورد پیامد سفر بر موارد ابتلا به ویروس کرونا، هشدار داده‌اند که خانواده‌ها باید از گردهمایی‌های بزرگ و سفرهای طولانی خودداری کنند.

دکتر تام فریدن، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (سی دی سی)، به شبکه خبری سی بی اس گفت:«متاسفانه هنگامی که مردم در فضاهای بسته دور هم جمع می‌شوند و می خورند و می‌آشامند و حرف می‌زنند و فریاد می‌کشند و آواز می‌خوانند، و به‌ویژه وقتی مسافرت می‌کنند، ویروس به مقادیر زیاد منتشر می‌شود.»

او افزود: «لطفا بیشتر در حول و حوش عید شکرگزاری مراقب باشید تا بتوانیم کریسمسی شاد داشته باشیم. در غیر این صورت، احتمال زیادی وجود دارد که در نتیجه تعطیلات شکرگزاری، شاهد انفجار موارد کووید در ماه دسامبر باشیم.»  

«سی دی سی» به مردم توصیه می‌کند که «راه ایمن جشن‌های شکرگزاری در سال جاری این است که آن را با اعضای داخل خانه خود جشن بگیرید، زیرا گردهمایی خانوارها یکی از عوامل مهم افزایش موارد ابتلا به ویروس کروناست.»  در حال حاضر آمار ابتلا به کووید-۱۹ در ایالات متحده از مرز ۱۰ میلیون نفر گذشته است.

«سی دی سی» خاطرنشان می‌کند که اگر قصد دارید عید شکرگزاری را خارج از خانه بگذرانید، ایمن‌ترین راه آن آوردن غذا، نوشابه، ظرف، لیوان و کارد و چنگال خود، پوشیدن ماسک، رعایت اصول بهداشتی و صرف غذا در فضای باز، یا باز گذاشتن در و پنجره‌هاست.

خانم توئیدیل می‌گوید: «تصمیم به سفر یک تصمیم شخصی است. اغلب کسانی که قصد سفر دارند، از اتوموبیل شخصی استفاده می‌کنند که تا روز سفر به آن‌ها امکان می‌دهد برنامه‌شان را تغییر دهند.»

«ای ای ای » می‌گوید از ۴۷.۸ میلیون مسافر به تمام مقاصد، ۹۵ درصدشان از اتوموبیل استفاده می‌کنند. 

دکتر آنتونی فاوچی، بلندپایه‌ترین کارشناس کشور در زمینه‌ بیماری‌های عفونی، به نشریه نیویورک تایمز گفت که مردم در مورد دعوت از اقوام یا دوستان معتمدشان یک حس کاذب ایمنی دارند و «تقریبا ناخودآگاه گاردشان را پایین می‌آورند.»

او گفت: «آن‌ها متوجه نیستند که (اقوامشان) از شهرهای مختلف آمده‌اند و اوقاتی را در فرودگاه‌ها گذرانده‌اند. آن‌ها به خانه‌ای می‌آیند که مادربزرگ و پدربزرگ یا کسی با بیماری‌های دیگر در آن اقامت دارند، و در نهایت معصومیت و بدون آن که متوجه باشند، با خود ویروس می‌آورند. این خطرناک است. باید مراقب باشید.»

مقامان ایالت تگزاس، نخستین ایالت در آمریکا که موارد کووید-۱۹ در آن از مرز یک میلیون نفر گذشته است، نیز در مورد تعطیلات عید شکرگزاری نظر «سی دی سی» را تکرار کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش «آستین آمریکن استیتزمن»، دکتر مارک اِسکات، ارشدترین مقام بهداشتی در ناحیه آستین، گفته است: «قوی‌ترین توصیه این است که خارج از محدوده افراد خانواده با کسی جمع نشوید.»

«اگر خلاف توصیه‌های اکید بهداشتی تصمیم می‌گیرید، دستکم مهم است برای حفاظت از خودتان تدابیر (بهداشتی) دیگری را مراعات کنید.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، در هفته‌ای که گذشت ایالات متحده با ۱۴۰ هزار مورد جدید کووید-۱۹ تنها در ۲۴ ساعت، رکورد تازه‌ای برجای گذاشت. نه روز متوالی است که موارد ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا از روزانه ۱۰۰ هزار نفر گذشته است.

موسسه «ای ای ای» به کسانی که همچنان در روزهای عید قصد مسافرت دارند، توصیه می‌کند از پیش راه خود را انتخاب کنند و با بردن غذا و نوشابه، و با درنظر گرفتن احتمال اوضاع اضطراری، خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های اضافی موارد توقف در راه را به حداقل کاهش دهند.   

© The Independent

بیشتر از جهان