نماینده پیشین مجلس: زنان معتاد باید عقیم شوند

عقیم‌سازی تنها پاک‌کردن صورت‌مسئله است

بسیاری از کودکان متولد شده از مادران کارتن‌خواب، از بدو تولد معتاد هستند - عکس از ایرنا

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت باید با اجرای طرح عقیم‌سازی زنان معتاد، اجازه ندهیم آلودگی زنانی که به دلیل اعتیاد، فقر و ناتوانی در خرابه‌ها و مخروبه‌ها زندگی می‌کنند و در این محل‌های نامناسب تغذیه می‌شوند به جامعه سرایت کند.

مسعود رضایی در گفتگو با برنا تأکید کرد که عقیم‌سازی زنان خواسته خود آنان است و این طرح بسیاری خوبی است که از آلوده شدن جامعه جلوگیری می‌کند.

رضایی در پاسخ به این پرسش که عقیم‌سازی اجباری مسئله‌ای ضد حقوق بشری است گفت که مهم این است که خود این زنان نسبت به انجام کار رضایت دارند و این کار برای سلامت جامعه مفید است.

نماینده فارس در مجلس دهم با اشاره به اینکه چنین طرحی در مجلس قبل مطرح نبوده اظهار داشت که با این طرح موافق است و اجرای آن را ضروری می‌داند. به همین دلیل اگر از سوی مجلس فعلی یا هر گروهی مطرح شود، از آن حمایت می‌کند زیرا باعث سالم‌سازی جامعه می‌شود.

عضو سابق کمیسیون اجتماعی مجلس در نهایت گفت که برای اجرای این طرح نمایندگان باید طرحی ارائه دهند و یا دولت لایحه‌ای بفرستد. اما باتوجه‌به اینکه بدنه کارشناسی دولت قوی‌تر است، بهتر است دولت اقدام کند.

پیش‌تر طرح عقیم کردن داوطلبانه زنان معتاد و کارتن‌خواب مطرح شده بود که البته بسیاری باتوجه‌به اعتراضات نسبت به حق مادر شدن زنان، این طرح را رد کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۹۴ شهین دخت ملاوردی، معاونت وقت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، بدون اشاره به فقر به‌عنوان ریشه مشکل کارتن خوابی و اعتیاد، گفت که تولد فرزندان معتاد از زنان کارتن‌خواب، هزینه‌های بسیاری را برای کشور ایجاد می‌کند.

در همین حال، مکارم شیرازی و نوری همدانی، دو تن از مراجع تقلید شیعه نیز در پاسخ به استفتایی اعلام کردند که عقیم‌سازی جایز نیست.

اگرچه آمار دقیقی از تعداد زنان کارتن‌خواب در دسترس نیست، اما برای مثال در شهر اصفهان برآورد می‌شود که یک‌سوم از افراد کارتن‌خواب را زنان تشکیل می‌دهند.

معضل دیگری که به همراه زنان کارتن‌خواب ایجاد شده، نوزادان بدون پدر و مادر است.  چندی پیش در شهرک ولیعصر تهران، اورژانس و کلانتری محل پس از اطلاع از وجود یک نوزاد در سطل زباله، آن را به بهزیستی تحویل دادند. البته این نخستین‌بار نیست که چنین مواردی رخ می‌دهد. گفته می شود بسیاری از این نوزادان بی‌سرپرست، به دلیل اعتیاد مادر از بدو تولد معتاد هستند و چون مادر توان نگهداری از آن را ندارد، نوزاد را در جوی آب یا گوشه خیابان رها می‌کند.

تهمینه رجبلو، کارشناس مسوول مراکز ترک اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی همدان در این باره به ایرنا گفت: «این نوزادارن در دوران جنینی و در داخل شکم مادر اعتیاد و وابستگی به مواد مخدر پیدا کرده اند یعنی مادر روزانه موادمخدر مصرف کرده و به علت اینکه جنین از طریق بند ناف با مادر در ارتباط است او نیز معتاد می‌شود.» او اینطور ادامه داد که آنها، معتاد پا به این دنیا می گذارد و در صورت نرسیدن موادمخدر، دچار علائم کمبود می‌شود.

طی سالهای اخیر، گزارش‌های متعددی مبنی بر یافتن نوزادان بی‌سرپرست منتشر شده است. حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کل کشور در مصاحبه با ایلنا اعلام کرده بود که سالانه پنج هزار کودک به این سازمان ارجاع می شود که از این میان ۷۵۰ کودک مجهول الهویه هستند و اکثر آنها در خیابان رها شده‌اند و مادرانی معتاد داشتند.

بیشتر از