مواضع کامالا هریس در خاورمیانه حول امنیت اسرائیل می‌چرخد

«تا زمانی که ایران به پرتاب موشک‌های بالستیک ادامه دهد و حزب‌الله را مسلح و تامین ‌کند، ما باید در کنار اسرائیل بایستیم.»

تصویر آرشیوی؛ سخنرانی کامالا هریس و جو بایدن در پی اعلام برنده شدن در انتخابات، ۲۰ آبان‌ماه ۱۳۹۹- JOE RAEDLE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

تحلیل‌گران سیاسی معتقدند که پیروزی بایدن در کنار هریس می‌تواند وضعیت ایالات متحده را در خاورمیانه تغییر دهد و بر موقعیت متحدان نزدیک دولت ترامپ به خصوص جمله اسرائیل و همچنین ایران تأثیر بگذارد. اما کاملا هریس، معاون بایدن، مدافع سرسخت اسرائیل است.

مواضع هریس از این جهت مهم تلقی می‌شود که بر اساس اعلام رسانه‌های آمریکایی، بایدن با ۷۷ سال سن، مسن‌ترین رئیس‌جمهور منتخب آمریکا خواهد بود و در این شرایط، احتمالا هریس نقش فعال‌تری ایفا خواهد کرد.

کامالا هریس، معاون جو بایدن، نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا که رسانه‌های این کشور پیروزی او را اعلام کرده‌اند، بارها در سخنانش حمایت کامل خود از امنیت اسرائیل را اظهارداشته، در حالی که با خروج آمریکا از برجام مخالف بوده‌است.

چنانچه بل ترو در ایندیپندنت نوشته است که یکی از مهمترین اقدامات هریس در خاورمیانه، پیوستن به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران خواهد بود.

کامالا هریس که در جایگاه سناتوری ایالت کالیفرنیا بوده، بارها مواضع خود را نسبت به برجام اظهار داشته و آن را «توافقی خوب» خوانده که می‌توانست مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود. هر چند هم او و هم جو بایدن تصریح کرده‌اند که این توافق نقص‌هایی هم دارد.

او در موارد مختلفی، از جمله کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران توسط آمریکا، علیه دونالد ترامپ موضع گرفته و اقدامات او را «محرک جنگ با ایران» دانسته‌است.

رسانه‌هایی از جمله میدل ایست، هریس را مدافع سرسخت اسرائیل خوانده‌اند. او در منازعه اسرائیل و فلسطین، طرفدار اسرائیل بوده و در نشست سالیانه ایپک (کمیته روابط اسرائیل و آمریکا) در اسفندماه ۱۳۸۹ اظهارداشت: «تا زمانی که حماس کنترل غزه را در دست داشته باشد، و به آنسوی مرز اسرائیل راکت‌پراکنی کند، ما باید در کنار اسرائیل بایستیم.»

یکی از نخستین اقدامات هریس به نفع اسرائیل به زمانی برمی‌گردد که به عنوان سناتور کالیفرنیا در سال ۲۰۱۷ از لایحه‌ای در مخالفت با قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت سازمان ملل حمایت کرد. این قطعنامه شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری را محکوم می‌کرد.

در نوامبر همان سال نیز هریس از اسرائیل بازدید کرد و با نخست‌وزیر نتانیاهو نیز ملاقاتی انجام داد. مدیر کمپین هریس در آن زمان گفت که «حمایش از اسرائیل موضعی ضروری برای اوست».

او به دلیل سه سخنرانی اخیرش در ایپک از سوی جناح چپ دموکرات‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است. بر خلاف برنی سندرز که این نشست را تحریم کرده بود، هریس مواضع خود در حمایت نظامی از اسرائیل را آشکارا اعلام کرد. دیدار با سران ایپک در دفترش هم انتقاداتی را نسبت به او برانگیخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون جو بایدن در حمایت از اسرائیل افزود: «روابط نظامی ما برای هر دو کشور ضروری است. به همین دلیل، من از تعهد آمریکا برای ۳۸ میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل در دهه آینده حمایت می‌کنم. به همین دلیل من از اسرائیل حمایت مالی کامل می‌کنم؛ از جمله از سیستم‌های پدافند هوایی فلاخن داوود و گنبد آهنین که حافظ جان انسان‌ها هستند.»

هریس همچنین تاکید کرد که نسبت به تامین «فناوری به روز و کیفی نظامی برای اسرائیل تعهد کامل» دارد.

هریس در سخنرانی خود در آخرین اجلاس ایپک اظهاراتی هم درباره ایران داشت و گفت: «تا زمانی که ایران به پرتاب موشک‌های بالستیک ادامه دهد، و نیروهای نیابتی تروریسی خود، حزب‌الله، را مسلح و حمایت مالی کند، ما باید در کنار اسرائیل بایستیم.»

هریس که در مناظرات انتخاباتی خود بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه را یک «جنایتکار جنگی» خوانده، در نشست آیپک هم اظهارداشت: «تا زمانی که داعش و جنگ داخلی در سوریه وجود داشته باشد، منطقه را بی‌ثبات کند، میلیون‌ها نفر را بی‌خانمان کند و منافع امنیتی مشترک را به خطر بیاندازد، ما باید از همه افرادی که از خشونت و ترور موجود حمایت کنیم و باید در کنار اسرائیل بایستیم.»

در حالی که این مواضع هریس، در کنار جو بایدن بارها اعلام شده است، مقام‎‌های ایرانی بدون ارسال پیام تبریک، از شکست دونالد ترامپ ابراز خرسندی کرده‌اند. چند روز پیش علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی گفت که فشار حداکثری ترامپ به پایان راه خود رسیده و برخلاف تصور او، ایران نه‌تنها فرو نپاشید بلکه با مقاومت، اقتصاد بدون نفت را نیز تجربه کرد.

بیشتر از جهان