ترامپ: «زمان مشخص می‌کند» چه‌کسی ژانویه در کاخ سفید خواهد بود

برای اولین بار از زمان انتخابات، ترامپ احتمال به قدرت رسیدن بایدن را رد نکرد

این نخستین بار در یک هفته گذشته بود که ترامپ بر پیروزی خود در انتخابات اصرار نورزید-MANDEL NGAN / AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای نخستین بار پس از آنکه رسانه‌ها و ناظران انتخاباتی، جو بایدن را برنده رقابت‌های انتخاباتی معرفی کردند در یک کنفرانس خبری شرکت کرد.

این کنفرانس خبری که در محوطه «رز گاردن» در کاخ سفید برگزار شد، ترامپ گزارشی از برنامه واکسیناسیون کرونا و اولویت‌های دولت در روزهای پیش رو ارائه کرد.

وی دستیابی شرکت فایزر به واکسن کرونا را بخشی از برنامه دولتش با نام «Wrap Speed» خواند و گفت این موفقیت بزرگی برای دولت او است. ترامپ گفت تولید یک واکسن به صورت عادی ۸ تا ۱۰ سال زمان می‌برد ولی در دولت او در کمتر از یک‌سال واکسن کرونا ساخته شده است.

او گزارش مفصلی از امکاناتی که دولت او برای مقابله با کرونا بسیج کرده و همچنین ساخت دستگاه‌های کمک‌تنفسی (ونتیلاتور) و در دسترس بودن آن‌ها برای هر آمریکایی که به آن نیاز داشته باشد داد و گفت که روسای دیگر کشورها در تماس تلفنی، پیشرفت‌های آمریکا را تحسین کرده‌اند.

اما مهم‌ترین بخش از صحبت‌های ترامپ شاید آنجا بود که گفت که دولت او تحت هیچ شرایطی زیر بار قرنطینه سراسری نخواهد رفت و در ادامه و برای نخستین بار در یک هفته گذشته احتمال تغییر دولت را به صورت تلویحی رد نکرد و گفت: «در آینده هر اتفاقی بیفتد...چه کسی می‌داند ... کدام دولت سرکار خواهد بود... زمان مشخص خواهد کرد... اما من می‌توانم به شما بگویم که دولت من کشور را قرنطینه نخواهد کرد.»

این نخستین بار در یک هفته گذشته بود که ترامپ بر پیروزی خود در انتخابات اصرار نورزید.

ترامپ همچنین تلاش کرد اعتبار موفقیت واکسن شرکت داروسازی فایزر را به برنامه دولت خودش ارتباط بدهد و گفت: «در نتیجه عملیات Warp Speed ​​بود که شرکت فایزر روز دوشنبه اعلام کرد که واکسن مقابله با ویروس چینی با بیش از ۹۰ درصد اثرگذاری ساخته شده است.»

شرکت فایزر گفته است که برنامه تولید این واکسن بخشی از برنامه دولتی Warp Speed​ ​نیست و اعلام این موضوع را غلط دانسته است.

Warp Speed​ برنامه‌ای است که چند ماه پیش از سوی وزارت بهداشت آمریکا برای دستیابی به دست‌کم ۳۰۰ میلیون دوز واکسن کارآمد و امن تا ژانویه ۲۰۲۱ اجرایی شده است.

فایزر اصرار دارد که در این برنامه مشارکتی ندارد و هیچ پولی از دولت آمریکا برای آزمایش‌ها یا تولید دارو دریافت نکرده است.

با این حال، کاخ سفید هم‌اکنون به شرکت فایزر سفارش تولید واکسن به ارزش قریب به ۲ میلیارد دلار داده است که هزینه‌های این شرکت را برای تولید واکسن پوشش می‌دهد و تضمینی است و بازار ایالات‌متحده را برای این دارو تضمین می‌کند.

ترامپ در بخش دیگری از سخنانش گفت که انتظار دارد واکسن ویروس کرونا برای همه مردم آمریکا به‌زودی و تا ماه آوریل در دسترس باشد.

وی همچنین گفت که انتظار دارد مجوز استفاده اضطراری برای واکسن فایزر «خیلی زود» صادر شود.

سایه مجادلات سیاسی او و فرماندار نیویورک بر سر این کنفرانس خبری هم سایه انداخته بود و ترامپ گفت که واکسن تولید شده به همه ایالت‌ها به‌جز نیویورک تحویل داده می‌شود.

او گفت که اندرو کومو، فرماندار نیویورک سیاست‌بازی می‌کند و درباره امنیت واکسن کرونا تردید ایجاد کرده و به همین دلیل با اینکه مردم نیویورک مشتاق دریافت این واکسن هستند تا زمانی که درخواست داده نشود به این ایالت واکسن ارسال نمی‌شود.

اندرو کومو، فرماندار دموکرات نیویورک که از منتقدان جنجالی و سرسخت دونالد ترامپ است، یک ماه پیش در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی گفت که او به «مرکز فدرال کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و دولت ترامپ» اعتماد ندارد و اگر آن‌ها تا پیش از انتخابات بگویند به واکسن امن و مؤثری دست یافته‌اند او و دیگر مردم آمریکا باید تردید کنند.

کومو گفته بود که در نیویورک «گروهی از پزشکان و متخصصان را مسئول بررسی واکسن و تضمین امنیت آن می‌کنیم و اگر ایمن بود، من نزد مردم نیویورک خواهم رفت و به آن‌ها خواهم گفت.»

ترامپ در سخنان خود گفت که سالمندان، گروه‌های پرریسک و پرسنل خط مقدم مبارزه با کرونا، در اولویت دریافت واکسن هستند و آن‌ها نخستین گروهی هستند که فارغ از هر جدول زمانی به واکسن دسترسی خواهند داشت.

آمریکا روز گذشته با بیش از ۱۵۳ هزار بیمار جدید مبتلا به کرونا، بار دیگر رکورد تعداد ابتلا در کشورهای جهان را شکست. ترامپ در این کنفرانس خبری بدون اشاره به این آمار گفت که شمار بالای ابتلا در آمریکا به این دلیل است که این کشور بیش از هر نقطه‌ای در جهان تست تشخیصی انجام می‌دهد.

بیشتر از